Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74282
Title: การศึกษาเกณฑ์มาตรฐานของกรับเสภา
Other Titles: The study of crab-sepa standard pattern
Authors: บุษยา ชิตท้วม
Advisors: พิชิต ชัยเสรี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Pichit.C@Chula.ac.th
Subjects: เสภา
วงดุริยางค์ไทย
การร้องเพลง
Singing
Issue Date: 2540
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาเกณฑ์มาตรฐานของกรับเสภา มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาประวัติและวิวัฒนาการของกรับเสภาตั้งแต่สมัยรัชกาลที่ 6 จนถึงปัจจุบัน 2) ศึกษาเกณฑ์มาตรฐานของกรับเสภา ตามระเบียบวิธีการใช้กรับเสภา ในวิชาการดุริยางค์ไทยและ 3) ศึกษาองค์ประกอบสำคัญที่ส่งผลให้กรับเสภามีคุณสมบัติแตกต่างกัน ผลการศึกษาพบว่า ในสมัยรัชกาลที่ 6 วิชาการเสภาได้รับการสืบทอดและกลั่นกรองจากราชสำนัก จนกระทั่ง มีความรุ่งเรือง ส่งผลให้เกิดผู้ทรงคุณวิทยาที่มีความรู้ความสามารถและมีการสืบต่อวิชาการในระบบมุขปาฐะ สืบมาตามลักษณะสังคมไทยจนปัจจุบัน จากการศึกษาเกณฑ์มาตรฐานของกรับเสภา ตามระเบียบวิธีการใช้กรับเสภา ในวิชาการดุริยางค์ไทย พบว่ามี การกำหนดมาแล้วแต่ในอดีต แต่ต่อมามีความไม่ลงตัวทางวิชาการเกิดขึ้นจากการศึกษาพบว่า เกณฑ์มาตรฐานของกรับเสภาประกอบด้วยคุณสมบัติสำคัญ 3 ส่วนใหญ่ ๆ คือ 1) มาตรฐานด้านเสียง 2) มาตรฐานด้านการปฏิบัติ และ 3) มาตรฐานด้านวัสดุ อีกทั้งพบว่าปัจจัยที่ส่งผลให้กรับเสภามีคุณสมบัติที่แตกต่างกัน ประกอบไปด้วย การแต่งหน้ากรับให้เป็นร่องตรงกลาง เสี้ยนไม้ และขนาดของกรับเสภา
Other Abstract: The study of crab-sepa standard pattern is for the following purposes: 1. Historical and evolutional study of crab-sepa from the reign of King Rama VI to contemporary period. 2. Study the standard pattern of crab-sepa according to Thai music methodology. 3. Study the significant factor that makes the crab-sepa property discrimination. It is found that sepa knowledge in the reign of King Rama VI was encultured and made refinement by the royal court through glorious status. The result had occured in the scholar appearance and oral tradition conserved along the Thai social context until now. The standard pattern of crab-sepa according to the Thai music methodology was settle down from the past, but the indefinite conclusion occured. The crab-sepa standard pattern is found to be consisted of 3 main properties: sonic standard pattern, performing standard pattern, and material standard pattern. There are 3 factors in crab-sepa property' discrimination: the ditch shaping, the specific grain, and the size of crab-sepa.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ดุริยางค์ไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74282
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1997.340
ISBN: 9746376977
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1997.340
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bussaya_ch_front_p.pdfหน้าปก และบทคัดย่อ902.49 kBAdobe PDFView/Open
Bussaya_ch_ch1_p.pdfบทที่ 11.24 MBAdobe PDFView/Open
Bussaya_ch_ch2_p.pdfบทที่ 21.8 MBAdobe PDFView/Open
Bussaya_ch_ch3_p.pdfบทที่ 31.72 MBAdobe PDFView/Open
Bussaya_ch_ch4_p.pdfบทที่ 41.26 MBAdobe PDFView/Open
Bussaya_ch_ch5_p.pdfบทที่ 52.13 MBAdobe PDFView/Open
Bussaya_ch_ch6_p.pdfบทที่ 61.18 MBAdobe PDFView/Open
Bussaya_ch_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก783.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.