Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/878
Title: | ปัจจัยที่ส่งผลต่อความน่าไว้วางใจของบริการข้อมูลต่าง ๆ ในเวิลด์ไวด์เว็บ |
Other Titles: | Factors affecting trust towards information services offered on the World Wide Web |
Authors: | กรรณิกา คุณากรเวโรจน์, 2521- |
Advisors: | สุกัญญา สุดบรรทัด |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Sukanya.S@chula.ac.th |
Subjects: | อินเตอร์เน็ต ความไว้วางใจ |
Issue Date: | 2544 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้บริการข้อมูลในเวิลด์ไวด์เว็บ ได้แก่ บริการค้นหาข้อมูลทางวิชาการ บริการสั่งซื้อสินค้าผ่านเว็บ และบริการติดต่อกับผู้อื่นผ่านห้องสนทนา รวมถึงเหตุผลที่ใช้ ปัญหาที่พบ และความน่าไว้วางใจของบริการข้อมูล จากการศึกษาพบว่ากลุ่มตัวอย่างใช้บริการค้นหาข้อมูลทางวิชาการและบริการสั่งซื้อสินค้าเพราะความสะดวกสบายในการใช้งานมากกว่าจะคำนึงถึงเรื่องความน่าไว้วางใจของบริการ ส่วนในบริการห้องสนทนานั้น กลุ่มตัวอย่างใช้เพื่อความสนุกสนานมากที่สุด ส่วนปัญหาที่เกิดจากการใช้พบว่า ปัญหาด้านระบบล่าช้าหรือล่มเป็นปัญหาอันดับหนึ่งในบริการค้นหาข้อมูลทางวิชาการและบริการสั่งซื้อสินค้า ส่วนในบริการห้องสนทนาพบปัญหาไม่ควบคุมคำพูดและการหลอกลวงมากที่สุด อย่างไรก็ตาม ในกลุ่มผู้ที่ไม่ใช้บริการข้อมูลข้างต้นนั้นพบว่า กลุ่มตัวอย่างไม่ใช้บริการสั่งซื้อสินค้าเพราะไม่ไว้ใจในระบบรักษาความปลอดภัยเป็นอันดับหนึ่ง ในขณะที่ในบริการค้นหาข้อมูลทางวิชาการและบริการห้องสนทนา กลุ่มตัวอย่างให้เหตุผลว่าไม่มีความจำเป็นต้องใช้มากที่สุด ในเรื่องความน่าไว้วางใจของบริการข้อมูลพบว่ามีความสัมพันธ์กับปัจจัยด้านรูปแบบบริการ ลักษณะทางประชากร และความถี่ในการใช้บริการ ส่วนปัจจัยด้านวัตถุประสงค์ในการใช้สื่ออินเทอร์เน็ตพบว่า ไม่มีความสัมพันธ์กับการให้ความสำคัญกับความน่าไว้วางใจในบริการข้อมูลในเวิลด์ไวด์เว็บ |
Other Abstract: | This study, employing survey research as a methodology, aims to study behaviors of users of three selected information services offered on the World Wide Web (WWW); namely, academic journals and research, merchandise ordering, and chat room. Other inquiries of the study also include reasons for usage, problems detected, and the trustworthiness of the information offered. According to the findings, the sampled users use the services of on-line academic journals and research and on-line merchandise ordering because of ease of usage rather than the trustworthiness of the services. As for the chat room services, the sampled users are most interested in the entertainment factor. In regard to problems in usage, system delay and failure are identified as the foremost problems in seeking academic and research information and ordering merchandise on-line. In chat rooms, the major problems found are indecency and deception in the conversation. However, in the samples who are not users of the three services above, lack of trust in the security of the system is reported as the major deterrent of usage. Meanwhile, these non-user samples reported that academic information and chat room services are not necessary for them. Moreover, the research finds that there is a statistically significant relationship between the trustworthiness of the information services and the following variables - types of services, socio-demographics, and frequency of usage. With respect to objectives in Internet use, the study finds that there is no statistically significant relationship between this variable and the trustworthiness of the information services on the Web. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วารสารสนเทศ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/878 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.454 |
ISBN: | 9740309356 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2001.454 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
kannikaa.pdf | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.