Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9586
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorชุมพร ยงกิตติกุล-
dc.contributor.authorปิยวรรณ พันธุ์มงคล-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์-
dc.date.accessioned2009-08-04T05:43:15Z-
dc.date.available2009-08-04T05:43:15Z-
dc.date.issued2542-
dc.identifier.isbn9743344438-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9586-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาผลของการใช้โปรแกรมการกำกับตนเองที่มีต่อการมีวินัยในตนเองและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนกิ่งเพชร กรุงเทพมหานคร จำนวน 50 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 25 คนและกลุ่มควบคุม 25 คน กลุ่มทดลองได้รับการฝึกฝนด้วยโปรแกรมการกำกับตนเองจากผู้วิจัย โดยฝึกสัปดาห์ละ 5 ครั้งๆ ละ 20 นาที เป็นเวลา 3 สัปดาห์ติดต่อกัน กลุ่มควบคุมไม่ได้รับการฝึกฝนใดๆ เก็บข้อมูลก่อนและหลังการทดลองด้วยแบบวัดการมีวินัยในตนเองและเก็บข้อมูลผสสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนจากสมุดบันทึกการวัดผของโรงเรียนวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. หลังการทดลองคะแนนการมีวินัยในตนเองของนักเรียนกลุ่มที่ได้รับโปรแกรมการกำกับตนเองสูงกว่าก่อนการทดลองและสูงกว่านักเรียนที่ไม่ได้รับโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. หลังจากทดลองแล้วนักเรียนกลุ่มที่ได้รับโปรแกรมการกำกับตนเองมีระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างจากนักเรียนกลุ่มที่ไม่ได้รับโปรแกรม 3. ก่อนและหลังการทดลอง คะแนนการมีวินัยในตนเองและระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนในกลุ่มควบคุม ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4. หลังการทดลองนักเรียนกลุ่มที่ได้รับโปรแกรมการกำกับตนเองมีระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงขึ้นกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01en
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to study effects of self-regulation program on self-discipline and learning achievement of prathom suksa six students. The sample consisted of 50 prathom suksa six students in the academic year 1999 which were randomly drawn from Kingpetch school, Bangkok Metropolis. This research employed the pretest-posttest control group design. They were randomly assigned to an experimental group and a control group, each group comprising of 25 students. The members of the experimental group participated in the self-regulation program on self-discipline conducted by the researcher, for a session of 20 minutes, five days a weeks, over a period of 3 consecutive weeks. The control group was not trained on the self-regulation program. The self-discipline test and the school record of the students' learning achievement were used as data collection instruments. The t-test was utilized for data analysis. The results were as follows: 1. The posttest scores on the self-discipline scale of the experimental group were higher than its pretest scores and higher than the posttest scores of the control group at the .01 level of significance. 2. There was no significant difference between the experimental and the control groups on the student's learning achievement after the treatment. 3. The self-discipline pretest and posttest scores and the learning achievement of the control group were not significantly different at .01 level. 4. After the treatment, the experimental group had higher learning achievement than before the treatment at the .01 level of significance.en
dc.format.extent767007 bytes-
dc.format.extent1021205 bytes-
dc.format.extent855378 bytes-
dc.format.extent736638 bytes-
dc.format.extent736677 bytes-
dc.format.extent741529 bytes-
dc.format.extent1516864 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.1999.406-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectการกำกับตนเองในการเรียนen
dc.subjectการควบคุมตนเองen
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนen
dc.subjectนักเรียนประถมศึกษาen
dc.titleผลของการใช้โปรแกรมการกำกับตนเองที่มีต่อการมีวินัยในตนเอง และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6en
dc.title.alternativeEffects of self-regulation program on self-discipline and learning achievement of prathom suksa six studentsen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineจิตวิทยาการศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorChumporn.Y@Chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.1999.406-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Piyawan_Pu_front.pdf749.03 kBAdobe PDFView/Open
Piyawan_Pu_ch1.pdf997.27 kBAdobe PDFView/Open
Piyawan_Pu_ch2.pdf835.33 kBAdobe PDFView/Open
Piyawan_Pu_ch3.pdf719.37 kBAdobe PDFView/Open
Piyawan_Pu_ch4.pdf719.41 kBAdobe PDFView/Open
Piyawan_Pu_ch5.pdf724.15 kBAdobe PDFView/Open
Piyawan_Pu_back.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.