Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10377
Title: ผลของการใช้โปรแกรมการสนับสนุนและให้ความรู้แบบกลุ่ม ต่อความสามารถในการดูแลตนเอง ของผู้ติดเชื้อเอชไอวีที่เป็นวัณโรคปอด
Other Titles: The effect of using educative-supportive group program on self care agency of HIV persons with pulmonary tuberculosis
Authors: นฤยา ภักตรเจริญ
Advisors: สุรีพร ธนศิลป์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะพยาบาลศาสตร์
Advisor's Email: Sureeporn.T@Chula.ac.th
Subjects: การดูแลสุขภาพด้วยตนเอง
โรคเอดส์ -- ผู้ป่วย
ผู้ติดเชื้อเอชไอวี
Issue Date: 2545
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทางคลินิก ปัจจัยส่วนบุคคล และความเหนื่อยล้าในผู้ติดเชื้อเอชไอวี กลุ่มตัวอย่างคือผู้ติดเชื้อเอชไอวี ที่เข้ารับการรักษาตัวที่โรงพยาบาลบำราศนราดูร มีอายุ 18 ปีขึ้นไป และยินยอมให้ความร่วมมือในการวิจัย จำนวน 150 ราย เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูลประกอบด้วย แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล แบบประเมินความเหนื่อยล้าของไปเปอร์ แบบประเมินคุณภาพการนอนหลับของเวอร์แรน และแบบประเมินความซึมเศร้าของเบค แบบประเมินทั้งสามชุดได้ผ่านการตรวจความเที่ยง โดยการหาค่าสัมประสิทธิ์อัลฟาของครอนบาค ได้ค่าความเที่ยง .95, .86, และ .93 ตามลำดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และค่าสถิติไค-สแควร์ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ความเหนื่อยล้าของผู้ติดเชื้อเอชไอวี จัดอยู่ในระดับปานกลาง (X = 6.40, S.D. = 1.35) 2. คุณภาพการนอนหลับและความซึมเศร้า มีความสัมพันธ์ทางบวกกับความเหนื่อยล้าในผู้ติดเชื้อเอชไอวี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (r = .56, .55 ตามลำดับ)
Other Abstract: The purpose of this quasi-experimental research was to study the effect of using educative-supportive group program on self care agency of HIV persons with pulmonary tuberculosis. Samples were 46 HIV persons with pulmonary tuberculosis 46 OPD from Follow-up clinic in Nakornprathom Hospital and were selected by matched pairs into a experimental group and a control groupwith 23 in each group. The experimental group was received educative-supportive group program with routine nursing care,while the control group was received routine nursing care. Experimental instruments were educative-supportive group developed from Orem theory (2001)and Marram (1978). Program consisted of 1) assessment 2) group planning and implementation 3) evaluation. Collected data instruments were self-care agency questionnaire of HIV infected persons with pulmonary tuberculosis. The instruments were tested for content validity by group of experts. The reliability of the self-care agency questionnaire were .91. Data were analyzed by mean, standard deviation and t-test statistic. Major findings were as follows: 1. The self-care agency of HIV persons with pulmonary tuberculosis after receiving the educative-supportive group program was significantly higher than before receiving the program, at the .05 level. 2. The self-care agency of HIV persons with pulmonary tuberculosis after receiving the educative-supportive group program was significantly higher than those who could not receive the program, at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พยาบาลศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10377
ISBN: 9741730683
Type: Thesis
Appears in Collections:Nurse - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Narueya.pdf781.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.