Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1042
Title: การใช้สารสนเทศจากสำนักข่าวและอินเทอร์เน็ตเพื่อการผลิตรายการข่าวโทรทัศน์
Other Titles: Information usage from news agency and the Internet for television news programme production
Authors: สรชัย กมลลิ้มสกุล, 2523-
Advisors: อุบลรัตน์ ศิริยุวศักดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Ubonrat.S@chula.ac.th
Subjects: ข่าวโทรทัศน์
การแสวงหาสารสนเทศ
สำนักข่าว
อินเตอร์เน็ต
Issue Date: 2546
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่อง "การใช้สารสนเทศจากสำนักข่าวและอินเทอร์เน็ตเพื่อการผลิตรายการข่าวโทรทัศน์" มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแหล่งสารสนเทศจากสำนักข่าวและอินเทอร์เน็ตที่ใช้ในการผลิตรายการโทรทัศน์ กระบวนการ คัดเลือกและรูปแบบการใช้แหล่งสารสนเทศจากสำนักข่าวและอินเทอร์เน็ตเพื่อการผลิตรายการข่าวโทรทัศน์ และเพื่อ ค้นหาปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้แหล่งสารสนเทศจากสำนักข่าวและอินเทอร์เน็ตเพื่อการผลิตรายการโทรทัศน์ วิธีการศึกษาใช้วิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลจากเอกสาร การสัมภาษณ์ และการสังเกตการณ์ภาคสนามในสถานีโทรทัศน์ ๔ สถานี ได้แก่ สถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง ๗ สถานีโทรทัศน์สีช่อง ๙ อ.ส.ม.ท. สถานีโทรทัศน์ไอทีวี และสถานีโทรทัศน์ยูบีซี ๘ (เนชั่น แชนนัล) จากฝ่ายข่าว ๔ ฝ่าย ได้แก่ ข่าวต่างประเทศ ข่าวกีฬา ข่าวเศรษฐกิจ และข่าวสังคม ผลการวิจัยพบว่า นักข่าวใช้แหล่งสารสนเทศ ๕ ประเภทในการผลิตรายการข่าวโทรทัศน์ ได้แก่ ๑) สำนักข่าวในประเทศ ๒) สำนักข่าวต่างประเทศ ๓) สถานีโทรทัศน์ผ่านดาวเทียม ๔) แหล่งสารสนเทศจากอินเทอร์เน็ต และ ๕) แหล่งสารสนเทศเฉพาะด้าน สารสนเทศจากสำนักข่าวในประเทศ สำนักข่าวต่างประเทศ สถานีโทรทัศน์ผ่านดาวเทียม และแหล่งสารสนเทศเฉพาะด้านถูกนำมาใช้ ๒ รูปแบบ คือ เพื่อนำเนื้อหาและภาพเพื่อออกอากาศ และเพื่อประกอบการเขียนข่าวหรือปฏิบัติงานข่าว ส่วนสารสนเทศจากอินเทอร์เน็ตมีการนำไปใช้ ๕ รูปแบบ คือ ใช้เนื้อหาและภาพเพื่อออกอากาศ, เพื่อหาประเด็นข่าว, ใช้หาประวัติแหล่งข่าวและหน่วยงานเพื่อไปสัมภาษณ์, เพื่อประกอบการเขียนข่าวหรือปฏิบัติงานข่าว และใช้เป็นช่องทางในการเข้าถึงบทข่าว ปัจจัยที่ส่งผลต่อการบอกรับสารสนเทศจากสำนักข่าวและอินเทอร์เน็ต มี ๒ ปัจจัย คือปัจจัยภายใน ได้แก่ ปัจจัยเฉพาะองค์กร, นโยบายสถานี, เทคโนโลยี และเหตุผลด้านธุรกิจ ปัจจัยภายนอก ได้แก่ ปัจจัยด้านแหล่งข่าว, เทคโนโลยี และสถานการณ์ข่าว ส่วนปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้สารสนเทศจากสำนักข่าวและอินเทอร์เน็ตเพื่อการผลิตรายการข่าวโทรทัศน์ แบ่งออกเป็น ๒ ปัจจัย คือปัจจัยภายใน ได้แก่ ปัจจัยด้านนโยบายสถานี และนโยบายฝ่ายข่าว, ภูมิหลังของนักข่าว และปัจจัยด้านเทคโนโลยี ปัจจัยภายนอก ได้แก่ ปัจจัยด้านแหล่งข่าว, เทคโนโลยี, สถานการณ์ข่าว และสถานีโทรทัศน์คู่แข่ง นอกจากนี้ ผลการวิจัยพบว่า แม้สถานีโทรทัศน์แต่ละสถานีต่างมีศักยภาพในการเชื่อมต่อเครือข่ายอินเทอร์เน็ตกับแหล่งข่าวทั่วโลก แต่กระบวนการผลิตข่าวยังคงใช้แหล่งสารสนเทศจากสำนักข่าวตะวันตกกระแสหลักเป็นพื้น ดังนั้น หากมีการใช้อินเตอร์เน็ตในการหาข่าวจากแหล่งสารสนเทศอื่น ๆ มากขึ้น ฝ่ายข่าวโทรทัศน์จะสามารถลดการพึ่งพาแหล่งข่าวตะวันตกได้ในอนาคต และยังทำให้ผู้รับสารได้รับข่าวสารที่มีมุมมองหลากหลายไม่ถูกครอบงำทางความคิดจากแหล่งสารสนเทศแหล่งใดแหล่งหนึ่งดังเช่นปัจจุบัน
Other Abstract: The objectives of the study on, “Information usage from news agency and the Internet for television news programme production”, are three - fold. Firstly, to look at the range of news sources used in television news production. Secondly, to study the information selection process of the broadcast journalist. Thirdly, to look at the factors influencing the usage of sources and the selection of news in television news production. The methods of study employed are; documentation, observation and interview. There are 4 television channels selected for the study. These are; Channel 7, Channel 9, ITV and Nation Channel on UBC Cable Channel 8. The news desks selected for the study are; foreign desk, sports desk, economic desk and social desk. The research findings show that television journalists access 5 major news sources; 1) local news agencies 2) international news agencies 3) satellite television 4) the internet 5) special interests news sources. These major news sources, except for the internet, are used in2 manners, expressly for re-broadcast and for editorial purposes such as for background information. For the Internet news sources they are used in 5 manners, for re-broadcast, for investigating the news agenda, for background information on interview, for re-writing, and for further access to the news script. There are 2 factors influencing the purchase of news from various news agencies. These are; internal and external factors. The internal factors include the specificity of the organization, the general station policy, technology capability and business interests. The external factors include factors on the news sources, technology capability and the current news agenda. As for the usage of news sources in the production of television news there are also 2 factors involved. The internal factors include the general station policy, the news policy, the capabilities of the news staff and station equipments. The external factors are news sources, technology, the current news agenda and the competition amongtelevision stations. The signification of the research findings show that despite the fact that each television station is capable and well equipped in accessing the internet and international news sources, the news production process, however, remain highly dependent on Western mainstream news agencies. It is deemed that if broadcast journalists are able to use the Internet to access a broader range of news sources Thai television news production will be less dependent on Western news sources in the future. In addition, this would enable the audience to have a diverse news perspective and less dominated by a limited range of news source as demonstrated in this research.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/1042
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2003.300
ISBN: 9741739311
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2003.300
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sorachai.pdf11.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.