Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11779
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorManop Reodecha-
dc.contributor.advisorSangchai Pongsiritawon-
dc.contributor.authorSantichai Chalakulputti-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate School-
dc.date.accessioned2009-12-08T08:04:44Z-
dc.date.available2009-12-08T08:04:44Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.isbn9746393839-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/11779-
dc.descriptionThesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 1998en
dc.description.abstractThis study experiments with an implementation of a Point of Sales (POS) system. In order to evaluate the system's performances and find suitable operating conditions before it will be implemented in full scale in the case study operation. The case study is a chain of convenience store which currently uses an Electronic Cash Register (ECR) sytem. The case study plans to implement a POS system to improve performances of store operations. Since the system requires a large investment and involves many complicated steps in implementation, a pilot implementation is needed in order to study the impacts of the system on store operations and to prepare for suitable condition to facilitate the full scale implementation. The study was conducted at three pilot stores. It involves repreentatives of fast, medium, and slow moving merchandises. The evaluation was done by comparing the performances obtained from the POS system and the ECR system. The criteria for evaluating the system are service quality (which consists of service level, service speed, and service accuracy), inventory level, quality of information, store image and other intangibles. The system implementation improve the service accuracy, the quality of information, the store image and other intangibles. However, it does not show any improvement in service level, service speed, inventory level. This is due to the fact that suitable environment, which need to be implemented company-wide, is not in operation.en
dc.description.abstractalternativeศึกษาผลจากการทดลองใช้ระบบ Point of Sales (POS) เพื่อประเมินความสามารถของคุณสมบัติต่างๆ และหาสภาพการทำงานที่เหมาะสม ก่อนจะมีการใช้งานระบบอย่างเต็มรูปแบบ สำหรับการปฏิบัติการของบริษัทกรณีศึกษา บริษัทกรณีศึกษาดำเนินธุรกิจในรูปแบบของร้านสะดวกซื้อที่เป็นเครือข่าย ซึ่งปัจจุบันใช้ระบบ Electronic Cash Register (ECR) และมีแผนที่จะจัดทำระบบ POS เพื่อพัฒนาประสิทธิภาพงานปฏิบัติการของร้านสะดวกซื้อ โดยเหตุที่การจัดทำระบบ POS ในร้านสะดวกซื้อนั้น ต้องใช้เงินลงทุนสูง และมีขบวนการในการพัฒนาและติดตั้งระบบที่ซับซ้อน จึงจำเป็นต้องมีการทดลองติดตั้ง เพื่อการศึกษาผลกระทบที่มีต่อการปฏิบัติการ และปรับเตรียมสภาพให้เหมาะสมสำหรับการติดตั้งเต็มรูปแบบ ในร้านสะดวกซื้อของบริษัทในอนาคต การศึกษานี้ทดลองกับร้านสาขา 3 ร้าน โดยศึกษาผลกระทบต่อตัวแทนจากกลุ่มสินค้าขายดี ขายปานกลางและขายช้า การประเมินผลใช้การเปรียบเทียบประสิทธิภาพที่ได้จากระบบ POS และระบบ ECR โดยมีเกณฑ์ในการประเมิน คือ 1. คุณภาพการบริการ ประกอบด้วยระดับการบริการ ความรวดเร็วในการบริการ และความแม่นยำในการบริการ 2. ระดับสินค้าคงคลัง 3. คุณภาพของข้อมูล 4. ภาพลักษณ์ของร้านและลักษณะทางนามธรรมอื่นๆ ผลที่ได้จากบริษัทกรณีศึกษาสามารถสรุปได้โดยนัยว่า ระบบ POS สามารถปรับปรุงความแม่นยำในการบริการ คุณภาพของข้อมูล ภาพลักษณ์ของร้านและลักษณะทางนามธรรมอื่นๆ ไปในแนวทางที่ดียิ่งขึ้น อย่างไรก็ตามยังไม่พบว่า ระบบดังกล่าวสามารถปรับปรุงในเรื่องของระดับการบริการ ความรวดเร็วในการบริการ และระดับสินค้าคงคลัง เนื่องจากความไม่เหมาะสมทางองค์ประกอบบางประการ ซึ่งไม่ใช่การปฏิบัติการโดยตรงen
dc.format.extent816118 bytes-
dc.format.extent745408 bytes-
dc.format.extent746814 bytes-
dc.format.extent768746 bytes-
dc.format.extent994379 bytes-
dc.format.extent1549541 bytes-
dc.format.extent846775 bytes-
dc.format.extent1647765 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isoenes
dc.publisherChulalongkorn Universityen
dc.rightsChulalongkorn Universityen
dc.subjectStores, Retailen
dc.subjectRetail tradeen
dc.subjectPoint-of-sale systemsen
dc.subjectConvenience storesen
dc.titleImpacts of a POS system on retail store operationsen
dc.title.alternativeผลกระทบของระบบ POS ต่อการปฏิบัติการในร้านค้าปลีกen
dc.typeThesises
dc.degree.nameMaster of Engineeringes
dc.degree.levelMaster's Degreees
dc.degree.disciplineEngineering Managementes
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen
dc.email.advisorManop.R@Chula.ac.th-
dc.email.advisorNo information provided-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Santichai_Ch_front.pdf796.99 kBAdobe PDFView/Open
Santichai_Ch_ch1.pdf727.94 kBAdobe PDFView/Open
Santichai_Ch_ch2.pdf729.31 kBAdobe PDFView/Open
Santichai_Ch_ch3.pdf750.73 kBAdobe PDFView/Open
Santichai_Ch_ch4.pdf971.07 kBAdobe PDFView/Open
Santichai_Ch_ch5.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
Santichai_Ch_ch6.pdf826.93 kBAdobe PDFView/Open
Santichai_Ch_back.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.