Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13531
Title: ประสบการณ์การบริหารงานของหัวหน้าหอผู้ป่วยจิตเวช
Other Titles: Administrative of psychiatric head nurses
Authors: อิสิพร เมฆสถาพรกุล
Advisors: อารีย์วรรณ อ่วมตานี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะพยาบาลศาสตร์
Advisor's Email: Areewan.O@Chula.ac.th
Subjects: พยาบาล
ความรับผิดชอบต่อการบริหาร
Issue Date: 2549
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาประสบการณ์การบริหารงานของหัวหน้าหอผู้ป่วยจิตเวชโดยใช้ระเบียบวีธีวิจัยเชิงคุณภาพ ตามแนวคิดปรากฏการณ์วิทยาของ Heidegger ผู้ให้ข้อมูล คือ หัวหน้าหอผู้ป่วยจิตเวชที่ปฏิบัติงานในโรงพยาบาลรัฐ จำนวน 9 ราย เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก และการบันทึกเทป นำข้อมูลที่ได้มาถอดความแบบคำต่อคำ และวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า หัวหน้าหอผู้ป่วยจิตเวชมีประสบการณ์การบริหารงานหอผู้ป่วยจิตเวช แบ่งเป็น 4 ประเด็นหลัก ได้แก่ 1) การบริหารความเสี่ยง ประกอบด้วย 4 ประเด็นย่อย คือ เกิดความเสี่ยง เสี่ยงต่อเจ้าหน้าที่ ป้องกันความเสี่ยง และจัดการความเสี่ยงที่เกิดขึ้น 2) การบริหารบุคลากร ประกอบด้วย ประเด็นย่อย คือ บริหารบุคลากรเป็นเรื่องยาก การเสริมสร้างพลังอำนาจ การเอื้ออาทรลูกน้อง การยืดหยุ่น การแบ่งงานกันทำ การมีส่วนร่วมในการปัญหา และการให้ข้อมูลป้อนกลับ 3) การบริหารอัตรากำลัง ประกอบด้วย 2 ประเด็นย่อย คือ ขาดอัตรากำลังและหาอัตรากำลังเพิ่ม และ 4) ภูมิใจกับผลงาน
Other Abstract: The purpose of this qualitative study was to explore administrative experience of psychiatric head nurses. The Heideggerian phenomenological approach was employed in this study. Study participants were included from government hospitals offering a Psychiatric Inpatient Unit. Nine psychiatric head nurse were willing to participate in this study. In-depth interviewed with tape-recorded method was used to collect data. All interviews were transcribed verbatim and analyzed by using content analysis. The study findings of the administrative experience were emerged into 4 categories; 1) Risk management consisting of 4 subcategories: occurring risky events, being risk to staff, preventing risks, and managing risk incident; 2) Human management consisting 7 subcategories: being a problem, empowering, caring, being flexible, sharing work, participating in problem-solving , and providing feedback; 3) Staffing consisting 2 subcategories: lacking staff and seeking more staff; and 4) Being pound of work performance.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การบริหารการพยาบาล
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/13531
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.740
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2006.740
Type: Thesis
Appears in Collections:Nurse - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
isiporn.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.