Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18446
Title: บทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง "กรรมพันธุ์ตามหลักของเมนเดล" สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5
Other Titles: A programmed lesson on "heredity according to mendelism for mathayom suksa five students"
Authors: นภาพร ภมรบุตร
Advisors: โรจนี จะโนภาษ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ชีววิทยา -- การศึกษาและการสอน
Issue Date: 2518
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง “กรรมพันธุ์ตามหลักเมนเดล” สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ผู้วิจัยได้ศึกษาและค้นคว้าเกี่ยวกับชนิด เทคนิค และวิธีสร้าง บทเรียนแบบโปรแกรม ตลอดจนหลักสูตรชีววิทยาระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย คู่มือครู แบบเรียน และเอกสารการวิจัยที่เกี่ยวข้อง แล้วจึงเลือกบทเรียนที่จะสร้าง ตั้งวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรม เขียนบทเรียนให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ สร้างข้อทดสอบเพื่อใช้ทดสอบก่อนและหลังบทเรียน และนำบทเรียนที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้ 3 ขั้น กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 เพื่อแก้ไขและหาประสิทธิภาพของบทเรียน โดยตั้งเกณฑ์ 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่า บทเรียนเรื่อง “กรรมพันธุ์ตามหลักเมนเดล” มีประสิทธิภาพต่ำกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ คือมีเพียง 93.04/86.30 แต่เมื่อผู้วิจัยได้วิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยของการสอบก่อนเรียนบทเรียนและหลังเรียนบทเรียนแล้ว ปรากฏว่าแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Other Abstract: The purpose of this research was to construct a Programmed Lesson on “Heredity According to Mendelism for Mathayom Suksa Five Students” and to find out its effectiveness. The procedures involving in the research were as follows: the study of related research, kinds, techniques in constructing the programmed lesson, the biology curriculum, textbooks and teacher manual; the selection of the lesson, the setting up of behavioral objectives, then the construction of program and tests relevant to the objective, these had been taken to three try-outs with mathayom suksa four students for the improvement and to meet the purpose of the 90/90 standard. The result had shown that the effectiveness of Programmed Lesson on “Heredity According to Mendelism” was lower than 90/90 standard. It showed only 93.04/86.30 but the research had already analyzed that mean of pre-test and post-test were different at .01 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2518
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18446
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Napaporn_Bh_front.pdf304.66 kBAdobe PDFView/Open
Napaporn_Bh_ch1.pdf375.67 kBAdobe PDFView/Open
Napaporn_Bh_ch2.pdf689.43 kBAdobe PDFView/Open
Napaporn_Bh_ch3.pdf355.66 kBAdobe PDFView/Open
Napaporn_Bh_ch4.pdf258.75 kBAdobe PDFView/Open
Napaporn_Bh_ch5.pdf296.13 kBAdobe PDFView/Open
Napaporn_Bh_back.pdf995.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.