Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18960
Title: ความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาในโรงเรียนผู้ใหญ่เขตกรุงเทพมหานคร เกี่ยวกับการเรียนการสอนวิชาวิทยาศาสตร์หลักสูตรการศึกษาผู้ใหญ่สายสามัญระดับห้า
Other Titles: Opinion of teachers and students in adult schools in Bangkok Metropolis concerning teaching and learning science according to the general adult education curriculum, level five
Authors: วรรณพร สงวนสัตย์
Advisors: โรจนี จะโนภาษ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อสำรวจความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาในโรงเรียนผู้ใหญ่ระดับห้าเกี่ยวกับการเรียนการสอนวิทยาศาสตร์ในด้านเนื้อหา วิธีการสอน การจัดกิจกรรม การใช้สื่อการเรียนการสอน การวัดผลและประเมินผล 2. เพื่อศึกษาถึงปัญหา อุปสรรค ข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการเรียนการสอนวิทยาศาสตร์ในโรงเรียนผู้ใหญ่ระดับห้า วิธีดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยได้ส่งแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเองไปยังตัวอย่างประชากรซึ่งเป็นอาจารย์สอนวิทยาศาสตร์ระดับห้า จำนวน 46 คน และนักศึกษาที่เรียนวิชาวิทยาศาสตร์ระดับห้าจำนวน 425 คน ในปีการศึกษา 2525 ซึ่งตัวอย่างประชากรเหล่านี้ได้จากการสุ่มแบบง่ายจากโรงเรียนผู้ใหญ่ระดับห้าจำนวน 15 โรง ในกรุงเทพมหานคร แล้วนำข้อมูลที่ได้คืนมาวิเคราะห์โดยคิดเป็นร้อยละมัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย 1. ด้านเนื้อหา โดยเฉลี่ยอาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นว่าเนื้อหาวิชาวิทยาศาสตร์หลักสูตรการศึกษาผู้ใหญ่สายสามัญระดับห้า มีความเหมาะสมอยู่ในระดับปานกลาง 2. ด้านวิธีการสอน 2.1 เนื้อหา โดยเฉลี่ยอาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นว่าวิธีสอนแบบต่างๆ ซึ่งได้แก่วิธีสอนแบบบรรยายอย่างเดียว วิธีสอนแบบบรรยายประกอบกิจกรรมวิธีสอนที่ผู้สอนผู้เรียนร่วมกันสาธิต วิธีสอนแบบสืบสอบนั้น ได้นำมาใช้ปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลาง แต่วิธีสอนที่ผู้สอนนำอภิปราย ผู้สอนเป็นผู้สาธิต ผู้เรียนทดลองเป็นกลุ่ม ได้นำมาใช้ปฏิบัติอยู่ในระดับมาก และวิธีสอนที่ผู้เรียนนำอภิปราย ผู้เรียนเป็นผู้สาธิต และผู้เรียนทดลองเป็นรายบุคคลได้นำมาใช้ปฏิบัติอยู่ในระดับน้อย 2.2 โดยเฉลี่ยอาจารย์และนักศึกษามีความต้องการให้มีวิธีสอนแบบต่างๆ ซึ่งได้แก่วิธีสอนแบบบรรยายประกอบกิจกรรม ผู้สอนนำอภิปราย ผู้สอนเป็นผู้สาธิต ผู้เรียนทดลองเป็นกลุ่ม ผู้สอนผู้เรียนร่วมกันสาธิตและวิธีสอนแบบสืบสอบ อยู่ในระดับมาก แต่วิธีสอนแบบบรรยายอย่างเดียว ผู้เรียนนำอภิปรายผู้เรียนเป็นผู้สาธิต ผู้เรียนทดลองเป็นรายบุคคลนั้น อาจารย์และนักศึกษามีความต้องการอยู่ในระดับปานกลาง 3.ด้านการจัดกิจกรรม 3.1 โดยเฉลี่ยอาจารย์และนักศึกษามีความคิดเห็นว่ากิจกรรมต่างๆ ซึ่งได้แก่ การแข่งขันตอบปัญหาวิทยาศาสตร์ การฉายสไลด์ การฉายภาพยนตร์ การจัดป้ายนิเทศ การจัดนิทรรศการนั้นสามารถจัดได้อยู่ในระดับน้อย แต่การค้นคว้าเพิ่มเติม สามารถจัดได้อยู่ในระดับปานกลางและการศึกษานอกสถานที่ไม่สามารถจัดได้เลย 3.2 2 โดยเฉลี่ยอาจารย์และนักศึกษามีความต้องการให้มีการจัดกิจกรรมต่างๆ ซึ่งได้แก่ การศึกษานอกสถานที่ การแข่งขันตอบปัญหาวิทยาศาสตร์ การจัดป้ายนิเทศ การจัดนิทรรศการ อยู่ในระดับปานกลาง แต่การฉายสไลด์ การฉายภาพยนตร์ การค้นคว้าเพิ่มเติมมีอาจารย์และนักศึกษาต้องการให้จัดอยู่ในระดับมาก 4. การใช้สื่อการเรียนการสอน 4.1 โดยเฉลี่ยอาจารย์และนักศึกษา มีความคิดเห็นว่าสื่อการเรียนการสอนประเภทต่างๆ ซึ่งได้แก่ สไลด์ แผ่นโปร่งแสง เทปบันทึกเสียง ภาพยนตร์ หุ่นจำลอง หนังสืออ่านประกอบได้นำมาใช้อยู่ในระดับน้อย แต่อุปกรณ์สำหรับการทดลอง แผนภาพ แผนภูมิ ตัวอย่างของจริง คู่มือและแบบฝึกหัดนำมาใช้อยู่ในระดับปานกลาง และแบบเรียนของ สสวท. กระดานดำและชอล์ก นำมาใช้อยู่ในระดับมาก 4.2 โดยเฉลี่ยอาจารย์และนักศึกษา มีความต้องการใช้สื่อการเรียนการสอนประเภทโสตทัศนูปกรณ์ อุปกรณ์การสอน และเอกสารประกอบการเรียนการสอนอยู่ในระดับมาก 5. การวัดผลและประเมินผล 5.1 โดยเฉลี่ยอาจารย์และนักศึกษา มีความคิดเห็นว่าการวัดผลประเมินผลแบบต่างๆ ซึ่งได้แก่ แบบทดสอบแบบอัตนัย การมีส่วนร่วมกิจกรรม ความสม่ำเสมอในการเข้าชั้นเรียน การวัดทักษะกระบวนการวิทยาศาสตร์ การตรวจผลงาน ได้นำมาใช้ปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลาง แต่แบบทดสอบแบบปรนัย การตั้งใจเรียน การทดสอบย่อย และการทดสอบปลายภาคได้นำมาใช้ปฏิบัติอยู่ในระดับมาก 5.2 โดยเฉลี่ยอาจารย์และนักศึกษา มีความต้องการแบบทดสอบแบบปรนัย และวิธีการวัดผลทุกวิธีอยู่ในระดับมาก แต่แบบทดสอบแบบอัตนัย มีความต้องการอยู่ในระดับปานกลาง
Other Abstract: Purposes : 1. To study the opinions of teachers and students in adult schools, level five, concerning teaching and learning in the aspect of subject matter, methods of teaching, activities management, using instructional media, measurements and evaluation. 2. To study problems and formulate recommendations concerning teaching and learning science in adult schools, level five. Procedures : A questionnaire constructed by the researcher was sent to 46 teachers and 425 adult learners studying science at level five in the 1982 academic year which randomed sampling from fifteen adult schools in Bangkok Metropolis. The collected data were analyzed by mens of percentages, arithmetic means and standard deviations. Findings : 1. Content : According to the opinions of teachers and adult learners, it was found that the subject matter in the general adult education curriculum, level five were appropriate at the moderate level. 2. The methods of teaching : 2.1 According to the opinions of teachers and adult learners, it was found that the methods of teaching science, such as lecture, lecture with activities, teacher-student demonstration and inquiry method were practically used at the moderate level. The methods of teaching science which were practically used at the high level were teacher-guided discussion, teacher demonstration, group student experimental approach and the methods of teaching science which were practically used at the low level were student-guided discussion, student demonstration, individual student experimental approach. 2.2 According to the opinions of teachers and adult learners needed that the methods of teaching science, at the high level were lecture with activities, teacher-guided discussion, teacher demonstration, group student experimental approach, teacher-student demonstration and inquiry method. The methods of teaching science which were needed at the moderate level were lecture, student-guided discussion, student demonstration, individual student experimental approach. 3. Activities management : 3.1 According to the opinions of teacher and adult learners, it was found that activities management, such as asked for science problems contest, using slides, using moving films, school board setting and exhibitions could be managed at the low level and adding research could be managed at the moderate level but for the field trip, it could not be managed. 3.2 According to the opinions of teacher and adult learners it was found that activities management, such as field trip, asked for science problems contest, school board setting and exhibitions were needed at the moderate level but using slides, using moving films and adding research were needed at the high level. 4. Instructional media using : 4.1 According to the opinions of teacher and adult learners, it was found that instructional media, such as slide, transparency, tape recorder, moving films, model and supplementary readings were practically used at the low level. The instructional media which were practically used at the moderate level were science apparatus, diagram chart, specimens, work books ; and the instructional media which were practically used at the high level were text books, blackboard and chalk. 4.2 According to the opinions of teachers and adult learner it was found that the using of instructional media needed at the high level were audio-visual aids, instructional aids, documentary teaching and learning. 5. Measurements and evaluation : 5.1 According to the opinions of teachers and adult learners, it was found that measurement and evaluation, such as essay test, activity participation, attended class-consistency, science process skill measurement and checked student works were practically used at the moderate level but objective test, student attention, formative test and summative test were practically used at the high level. 5.2 According to the opinions of teachers and adult learners it was found that measurement and evaluation needed at the high level were objective test and all methods of measurement but essay test were needed at the moderate level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/18960
ISBN: 9745627348
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vanaporn_Sa_front.pdf552.3 kBAdobe PDFView/Open
Vanaporn_Sa_ch1.pdf308.48 kBAdobe PDFView/Open
Vanaporn_Sa_ch2.pdf760.44 kBAdobe PDFView/Open
Vanaporn_Sa_ch3.pdf313.34 kBAdobe PDFView/Open
Vanaporn_Sa_ch4.pdf720.35 kBAdobe PDFView/Open
Vanaporn_Sa_ch5.pdf386.89 kBAdobe PDFView/Open
Vanaporn_Sa_back.pdf530.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.