Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19101
Title: การวิเคราะห์หนังสืออ่านประกอบวิชาชีววิทยาระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: An analysis of biology supplementary books at the upper secondary education level
Authors: สุดารัตน์ อารยวัฒน์
Advisors: โรจนี จะโนภาษ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ชีววิทยา -- หนังสืออ่านประกอบ
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อวิเคราะห์หนังสืออ่านประกอบวิชาชีววิทยาระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เล่มที่ครูสอนชีววิทยาใช้มากที่สุด จำนวน 5 เล่ม โดยวิเคราะห์ 3 ด้าน ได้แก่ ด้านเนื้อหา วิธีการเขียนและเรียบเรียง และการจัดทำรูปเล่ม วิธีดำเนินการวิจัย สำรวจหนังสือที่ใช้อ่านประกอบวิชาชีววิทยาระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายจากแหล่งต่างๆ เพื่อนำมาทำเป็นแบบสำรวจการใช้หนังสืออ่านประกอบวิชาชีววิทยาระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ส่งแบบสำรวจนี้ให้ครูสอนชีววิทยาในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งเป็นกลุ่มตัวอย่างจำนวน 80คนตอบ รวบรวมและคัดรายชื่อหนังสืออ่านประกอบเล่มที่ใช้มากที่สุดจำนวน 5 เล่ม จากนั้นกำหนดประเด็นที่จะวิเคราะห์ขึ้นมาแล้วนำไปใช้ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 ท่าน ตรวจสอบความครอบคลุมในแต่ละด้าน ทดลองวิเคราะห์หนังสือ 1 เล่มด้วยตนเอง โดยอาศัยประเด็นที่จะวิเคราะห์ที่ผู้ทรงคุณวุฒิตรวจสอบแล้ว นำผลวิเคราะห์นี้ไปให้ผู้ทรงคุณวุฒิ 2 ท่าน ตรวจสอบความตรงของการวิเคราะห์ เมื่อได้ผลการวิเคราะห์เป็นที่พอใจแล้ว จึงวิเคราะห์หนังสืออ่านประกอบที่ครูชีววิทยาใช้มากที่สุด จำนวน 5 เล่ม ดังกล่าวแล้วนำเสนอในรูปความเรียงและตาราง ผลการวิจัย ผลการวิจัยพบว่า หนังสืออ่านประกอบวิชาชีววิทยาระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ที่นำมาวิเคราะห์ทั้ง 5 เล่มนั้น เนื้อหาสอดคล้องกับหลักสูตรและส่งเสริมความรู้ในหลักสูตรให้กว้างขวางยิ่งขึ้น การเขียนและเรียบเรียงมีคำนำ สารบัญ และมีการยกตัวอย่างประกอบเนื้อหา รูปเล่มแข็งแรงทนทานและออกแบบได้สวยงาม คุณภาพของกระดาษที่ใช้พิมพ์ดีพอใช้ เรียงพิมพ์เป็นระเบียบ และมีการระบุปีที่พิมพ์ ส่วนศัพท์ท้ายเล่ม บรรณานุกรม และการสรุปเนื้อหาไม่ปรากฏในหนังสือทั้ง 5 เล่มนี้
Other Abstract: The purpose of this study was to analyze the qualification of 5 biology supplementary books mostly used at the upper secondary education level with emphasis on content, writing style and organization, and physical make-up of the book. Methods of study The researcher studied all the biology supplementary books at the upper secondary education level from many sources in order to construct the questionnaire to survey the biology supplementary books used by 80 teachers in Bangkok who were group of sample of this study. From the questionnaire, the 5 most popular biology supplementary books were picked up for an analysis. Five experts were asked to consider the topics for analyzing the qualification of those 5 books. The researcher then analyzed one book as a tryout which was validated by two experts. Then the 5 selected books were analyzed and presented in descriptive form and tables. Result The result of the study revealed that the contents in 5 biology supplementary books were relevant to those in the curriculum and helped broaden the students’ knowledge. Concerning the writing style there were preface, table of content and examples in the books. The covers were durable and well-designed, the quality of the paper was quite good. The type of composition was in good order and the year of the publication was also indicated. Anyway, there were something not appeared in these 5 books. Those were glossary, bibliography, and conclusion of each chapter.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19101
ISBN: 9745635057
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sudarat_Ar_front.pdf441.63 kBAdobe PDFView/Open
Sudarat_Ar_ch1.pdf387.65 kBAdobe PDFView/Open
Sudarat_Ar_ch2.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open
Sudarat_Ar_ch3.pdf291.17 kBAdobe PDFView/Open
Sudarat_Ar_ch4.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open
Sudarat_Ar_ch5.pdf581.99 kBAdobe PDFView/Open
Sudarat_Ar_back.pdf602.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.