Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19468
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุนันท์ ปัทมาคม-
dc.contributor.authorนพดล สหชัยเสรี-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2012-05-06T04:16:34Z-
dc.date.available2012-05-06T04:16:34Z-
dc.date.issued2523-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19468-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523en
dc.description.abstractการวิจัยนี้เป็นการสร้างชุดการสอนสำหรับห้องเรียนแบบศูนย์การเรียนวิชา "พื้นฐานสถาปัตยกรรมภายใน” สำหรับนักศึกษาภาควิชาสถาปัตยกรรมภายใน คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าฯ และเพื่อหาประสิทธิภาพของชุดการสอนที่สร้างขึ้นโดย นำเนื้อหาของวิชานี้มาแบ่งออกเป็น 6 หน่วยแล้วเลือกมาสร้างชุดการสอน 4 ชุด คือ ชุดการสอนที่ 1 (หน่วยที่ 1) เรื่อง "สีที่ใช้ในการตกแต่ง” หน่วยที่ 2 เรื่อง "ห้องน้ำ” หน่วยที่ 3 เรื่อง "องค์ประกอบและกฎเกณฑ์ในการออกแบบ” และหน่วยที่ 4 เรื่อง "พัฒนาการของเครื่องเรือนตะวันตก” ชุดการสอนทั้ง 4 ชุดนี้ ผู้วิจัยได้สร้างโดยใช้สื่อประสมในการนำเสนอบทเรียน ได้นำไปทดลองหาประสิทธิภาพตามลำดับขั้น คือ แบบหนึ่งต่อหนึ่ง แบบกลุ่มเล็ก และทดลองภาคสนามกับนักศึกษาคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าฯ ชั้นปีที่ 1 ในการทดลองผู้วิจัยให้นักศึกษามีการทดสอบก่อนเรียน ประกอบกิจกรรมการเรียนทำแบบฝึกหัดประจำศูนย์ และทำแบบทดสอบหลังเรียน นำข้อมูลที่ได้มาหาประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 และหาความแตกต่างของความมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยการทดลองค่าที (t-test) ผลการวิจัยปรากฏว่าชุดการสอนสำหรับห้องเรียนแบบศูนย์การเรียนวิชา "พื้นฐานสถาปัตยกรรมภายใน” ชุดที่ 1, 2, 3 และ 4 (หน่วยที่1, 2, 3 และ 4) มีประสิทธิภาพ 93.5/93.83, 94.33 / 96.33, 92.5/92.5, และ 98.5/97.5 ตามลำดับ ซึ่งได้ตามเกณฑ์มาตรฐานที่ตั้งไว้ ผลการสอบก่อนเรียนและหลังเรียนแสดงความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 แสดงว่าจากการเรียนด้วยชุดการสอนช่วยให้ความรู้ของนักศึกษาในวิชา "พื้นฐานสถาปัตยกรรมภายใน” เพิ่มขึ้น-
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were two folds : (1) to construct Four Learning Center Classroom Instructional Packages in “Fundamental Interior Architecture” for Interior Architecture students of King Mongkut's Institute of Technology, and (2) to determine the efficiency of these packages. The subject content was first divided into six units and four of these namely “Use of Color in Interior”, “Bath room”, “Principle of design”, and “Development of Western Furniture”, were selected to be constructed into instructional packages which would be presented in various kind of multi-media. These packages were then experimented in three steps with first year Interior Architecture student of King Mongkut's Institute of Technology upon (1) a one-to-one basis, (2) small group basis, and (3) filed test. Pre-test were given to the students before each learning session, then exercises during study and ended with post-test. Data of the experimentations were computed to determine the efficiency based on the established criterion at 90/90 level, with the significant difference of the process upon pre-test and post-test scores at .01 level under the t-test statistical technique. These experimentations resulted that, all Learning Center Packages were efficiently constructed at 93.5 / 93.83, 94.33/96.33, 92.5/92.5 and 98.5/97.5 level. Pre-test and post-test scores yielding a significant difference at the 0.01 level, indicated that after the students studied these packages, knowledge was significantly increased.-
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were two folds : (1) to construct Four Learning Center Classroom Instructional Packages in “Fundamental Interior Architecture” for Interior Architecture students of King Mongkut's Institute of Technology, and (2) to determine the efficiency of these packages. The subject content was first divided into six units and four of these namely “Use of Color in Interior”, “Bath room”, “Principle of design”, and “Development of Western Furniture”, were selected to be constructed into instructional packages which would be presented in various kind of multi-media. These packages were then experimented in three steps with first year Interior Architecture student of King Mongkut's Institute of Technology upon (1) a one-to-one basis, (2) small group basis, and (3) filed test. Pre-test were given to the students before each learning session, then exercises during study and ended with post-test. Data of the experimentations were computed to determine the efficiency based on the established criterion at 90/90 level, with the significant difference of the process upon pre-test and post-test scores at .01 level under the t-test statistical technique. These experimentations resulted that, all Learning Center Packages were efficiently constructed at 93.5 / 93.83, 94.33/96.33, 92.5/92.5 and 98.5/97.5 level. Pre-test and post-test scores yielding a significant difference at the 0.01 level, indicated that after the students studied these packages, knowledge was significantly increased.-
dc.format.extent360049 bytes-
dc.format.extent591447 bytes-
dc.format.extent1211102 bytes-
dc.format.extent360902 bytes-
dc.format.extent436033 bytes-
dc.format.extent6177119 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectสถาปัตยกรรมศาสตร์ -- การศึกษาและการสอนen
dc.subjectการสอน -- อุปกรณ์en
dc.titleการสร้างชุดการสอนสำหรับห้องเรียนแบบศูนย์การเรียนวิชา "พื้นฐานสถาปัตยกรรมภายใน" สำหรับนักศึกษาภาควิชาสถาปัตยกรรมภายใน คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าฯen
dc.title.alternativeA construction of learning centre classroom instructional packages in "fundamental-interior architecture" for interior architecture student ; King Mongkut's Institute of Technologyen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineโสตทัศนศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nopadon_Sa_front.pdf351.61 kBAdobe PDFView/Open
Nopadon_Sa_ch1.pdf577.58 kBAdobe PDFView/Open
Nopadon_Sa_ch2.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Nopadon_Sa_ch3.pdf352.44 kBAdobe PDFView/Open
Nopadon_Sa_ch4.pdf313.95 kBAdobe PDFView/Open
Nopadon_Sa_ch5.pdf313.52 kBAdobe PDFView/Open
Nopadon_Sa_back.pdf6.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.