Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20256
Title: | ความเป็นจีนในการเล่าเรื่องของภาพยนต์จีนแผ่นดินใหญ่ที่ฉายต่างประเทศ ระหว่างปี พ.ศ. 2543-2551 |
Other Titles: | Chinese-ness in the narrative form of mainland Chinese films released overseas during 2000-2008 |
Authors: | ภัทรภร ธัญญเสรี |
Advisors: | กาญจนา แก้วเทพ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Kanjana.Ka@Chula.ac.th |
Subjects: | อัตลักษณ์ชาติพันธุ์ การเล่าเรื่อง ภาพยนต์จีน -- ประวัติและวิจารณ์ Narration (Rhetoric) Motion pictures, Chinese -- History and criticism |
Issue Date: | 2553 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิเคราะห์ความเป็นจีนผ่านองค์ประกอบของการเล่าเรื่องในภาพยนตร์จีนแผ่นดินใหญ่ ที่ฉายต่างประเทศระหว่างปี พ.ศ. 2543-2551 ในการนี้ผู้วิจัยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพด้วยการวิเคราะห์ตัวบท จากแผ่นดีวีทัศน์ของภาพยนตร์จีนแผ่นดินใหญ่ที่ฉายต่างประเทศ ระหว่างปี พ.ศ. 2543-2551 จำนวนทั้งหมด 12 เรื่องมาดำเนินการวิจัย โดยอาศัยแนวคิดอัตลักษณ์แห่งชาติและอัตลักษณ์ทางวัฒนธรรม แนวคิดบูรพคดีนิยม แนวคิดเกี่ยวกับการเล่าเรื่อง และแนวคิดเกี่ยวกับประเทศจีนแผ่นดินใหญ่โดยรวม ผลการวิจัยพบว่า ความเป็นจีนนั้นมี 2 ลักษณะคือ ความเป็นจีนแบบดั้งเดิม และความเป็นจีนแบบสากล โดยความเป็นจีนในแบบดั้งเดิมนั้นถูกนำเสนอผ่านทางองค์ประกอบของการเล่าเรื่อง ที่มีลักษณะเป็นรูปธรรม ส่วนความเป็นจีนแบบสากลนั้นถูกนำเสนอผ่านทางองค์ประกอบของการเล่าเรื่อง ที่มีลักษณะเป็นนามธรรม |
Other Abstract: | To analyze the Chinese-ness in the narrative form of Mainland Chinese films during 2000-2008. Using qualitative research method by textual analysis technique, data are collected from 12 mainland chinese films DVD those released during the year 2000-2008. The research will contemplate national and cultural identity, the concepts of orientalism, the concepts of narration of film and the general knowledge about China country. The results showed that there are two dimensions of Chinese-ness in the narrative form of Mainland Chinese films 1) Traditional Chinese-ness which can be found in the concrete elements of the narrative film 2) International Chinese-ness which can be found in the abstract elements of the narrative film. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การสื่อสารมวลชน |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20256 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.367 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2010.367 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
pattaraporn_th.pdf | 1.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.