Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20396
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุวัฒนา วงษ์กะพันธ์ | - |
dc.contributor.author | สินีนาฏ สว่างใจธรรม | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2012-06-19T01:28:21Z | - |
dc.date.available | 2012-06-19T01:28:21Z | - |
dc.date.issued | 2550 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20396 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550 | en |
dc.description.abstract | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบและเนื้อหาของเว็บไซต์ผลิตรายการโทรทัศน์ โดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหา (content analysis) เว็บไซต์ที่เป็นกลุ่มตัวอย่างการศึกษาทั้งสิ้น 6 เว็บไซต์ ได้แก่ www.kantana.co.th, www.medias.co.th, www.workpoint.co.th, www.jsl.co.th, www.broadcastthai.com และ www.polyplus.co.th ผลการศึกษาพบว่า 1. ด้านรูปแบบองค์ประกอบหลักที่ใช้ในการนำเสนอ คือ เนื้อหาของข่าวสารเพื่อการประชาสัมพันธ์รายการและบริษัทผลิตรายการโทรทัศน์ ส่วนต่อมา คือ จุดเชื่อมโยง (link) ไปยังภายในและภายนอกเว็บไซต์ การวิจัยยังพบว่า ทุกเว็บไซต์ได้มีการนำภาพนิ่งของพิธีกร ดารา นักแสดงมาใช้ประกอบการนำเสนอเนื้อหาและมีเพียง 1 เว็บไซต์เท่านั้นที่ไม่ได้นำเอาภาพเคลื่อนไหวมาเป็นส่วนประกอบ ได้แก่ www.medias.co.th สำหรับองค์ประกอบด้านวิดีโอคลิปนั้นพบใน 4 เว็บไซต์ ได้แก่ www.kantana.co.th, www.medias.co.th, www.jsl.co.th, และ www.polyplus.co.th การออกแบบเว็บเพจที่ใช้ในการนำเสนอข่าวสารการประชาสัมพันธ์รายการโทรทัศน์นั้น พบว่า ใช้โครงสร้างหน้าเว็บแบบแนวตั้งและจัดวางหมวดหมู่เนื้อหาในส่วนบนของหน้าเว็บเพจเป็นส่วนใหญ่ มีการลำดับความสำคัญก่อนหลัง มีบุคลิกเฉพาะตัว การเรียงร้อยส่วนต่างๆ ของข้อมูลในแต่ละเว็บไซต์ทำได้อย่างสม่ำเสมอและส่วนมากมีการปรับปรุงข้อมูลภายในเว็บไซต์ในทุกสัปดาห์ 2. ด้านเนื้อหาทุกเว็บไซต์มีการนำเสนอข้อมูลเกี่ยวกับบริษัท รายละเอียดของรายการต่างๆ ข่าวสารและกิจกรรมของบริษัทและข้อมูลสำหรับการติดต่อ และในแต่ละเว็บไซต์ยังมีส่วนของการเสนอข้อมูลเพื่อความบันเทิง เช่น กระดานสนทนา ดาวน์โหลดรูปดารา นักแสดง ฯลฯ ที่คล้ายกัน นอกจากนี้ยังพบว่า มีการเสนอเนื้อหาที่เป็นข้อมูลในเชิงธุรกิจ ในลักษณะของการช้อปปิ้งออนไลน์จำนวน 2 เว็บไซต์ ได้แก่ www.workpoint.co.th และ www.jsl.co.th และมีเพียงเว็บไซต์เดียวเท่านั้นที่เสนอเนื้อหาที่เป็นสาระความรู้ที่เป็นประโยชน์ต่างๆ นั่นคือ www.jsl.co.th | en |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this research are to study the Public Relations Forms and Content of websites belonging to television production houses. The samples under study were 6 websites which are used for the analysis. They are www.kantana.co.th, www.medias.co.th, www.workpoint.co.th, www.jsl.co.th, www.broadcastthai.com, and www.polyplus.co.th The results of the research are as follows: 1. The forms, which include the PR information, internal and external web links, for the six television production houses have pictures of actors, actresses, and moderators. Out of the six television production houses, only one of them, www.medias.co.th doesn’t use animated pictures. As for video clips, 4 of the television production houses which are www.kantana.co.th, www.medias.co.th, www.jsl.co.th and www.polyplus.co.th use them in a positive way. The web page styles are arranged into vertical columns making it easier to find the information by arranging the highlighted information on the top of the page. This is done by putting the information in time order and remaining to provide the information. For those websites that are well managed, the websites express their own identity. Finally, the website’s details are updated every week. 2. The content of every website provides company information, background, news, activities, and company contact details. There are two websites, www.workpoint.co.th and www.jsl.co.th focus on business activities like shopping online. Out of the six websites, only www.jsl.co.th provides useful knowledge and information. | en |
dc.format.extent | 9191847 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2007.792 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | บริษัท -- การประชาสัมพันธ์ | en |
dc.subject | เว็บไซต์ | en |
dc.title | การวิเคราะห์รูปแบบและเนื้อหาการประชาสัมพันธ์ของเว็บไซต์บริษัทผลิตรายการโทรทัศน์ | en |
dc.title.alternative | An analysis of public relations form and content of website belonging to television production house | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | การประชาสัมพันธ์ | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | Suwattana.V@chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2007.792 | - |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sineenard_s.pdf | 8.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.