Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20757
Title: | แองเจิล แก๊งสตาซ์ : อัตลักษณ์และการใช้เวลาว่างของผู้หญิงแต่งรถ |
Other Titles: | Angel Gangstaz : car-embellishing ladies' identity and leisure time |
Authors: | นัชชา เตชเลิศวิภพ |
Advisors: | ปรีชา คุวินทร์พันธุ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะรัฐศาสตร์ |
Advisor's Email: | Preecha.K@Chula.ac.th |
Subjects: | อัตลักษณ์ รูปแบบการดำเนินชีวิต รสนิยม สตรี ความเป็นหญิง การแต่งรถ Identity (Philosophical concept) Lifestyles Aesthetics Women Femininity Automobiles -- Decoration |
Issue Date: | 2553 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ศึกษาสาเหตุที่ทำให้ผู้หญิงเลือกการแต่งรถเป็นกิจกรรมในเวลาว่าง ตลอดจนศึกษาทำความเข้าใจกระบวนการแต่งรถของผู้หญิง และศึกษาอัตลักษณ์ของผู้หญิงผ่านการแต่งรถของตนเอง รูปแบบการวิจัยเป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ โดยใช้การสังเกตแบบมีส่วนร่วม การสัมภาษณ์แบบไม่เป็นทางการ และการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก จากการศึกษาครั้งนี้ ได้เก็บรวบรวมข้อมูลกลุ่มแองเจิล แก๊งสตาซ์ จำนวน 6 คน ผลการศึกษาพบว่า กระบวนการแต่งรถของสมาชิกทีมแองเจิล แก๊งสตาซ์ แต่ละบุคคลมีทั้งความเหมือนและความแตกต่างกันตามรสนิยมส่วนตัวของแต่ละคน และรสนิยมในการแต่งรถของแต่ละคนเมื่อมารวมกลุ่มกันก็ได้กลายเป็นรสนิยมร่วมที่เป็นจุดเด่นของทีม อัตลักษณ์ที่ผู้หญิงสร้างขึ้นผ่านการแต่งรถคือ การทำสีรถให้แปลกและสะดุดตารวมไปถึงการรวมกลุ่มตั้งทีมเฉพาะผู้หญิงขึ้น โดยชื่อทีมและสติ๊กเกอร์ของทีมเป็นสัญลักษณ์ที่บ่งบอกถึง ความเป็นผู้หญิงได้อย่างชัดเจนและเป็นสิ่งที่ทำให้อัตลักษณ์ของกลุ่มเด่นชัดขึ้น การสร้างอัตลักษณ์ของตนเองและอัตลักษณ์ร่วมเป็นไปเพื่อให้เป็นที่สนใจของสังคม โดยเฉพาะในวงการแต่งรถ สรุปได้ว่าปัจจุบันรถยนต์ไม่เพียงแค่เป็นยานพาหนะและบ่งบอกถึงฐานะและสถานภาพของเจ้าของเพียงเท่านั้น แต่ยังสะท้อนให้เห็นถึงรูปแบบการดำเนินชีวิตและรสนิยมของแต่ละคน จากการทำกิจกรรมในเวลาว่างผ่านรถของตนเองซึ่งทุนทางเศรษฐกิจเป็นตัวช่วยให้สามารถเลือกทำกิจกรรม เพื่อสร้างอัตลักษณ์ของตนให้แตกต่างจากผู้อื่นดังเช่นกิจกรรมการแต่งรถที่ผู้หญิงทีม แองเจิล แก๊งสตาซ์ ได้พยายามสร้างตัวตนและพยายามก้าวข้ามไปยังพื้นที่ที่สังคมเห็นว่า เหมาะสมกับผู้ชายซึ่งนับได้ว่าเป็นปรากฎการณ์ใหม่ของสังคม |
Other Abstract: | To study the factor caused the ladies select the leisure of car-embellishing, to perceive the process of car modifying in ladies and to identity of ladies with car-embellishing herself. This is the qualitative research by using participation observation, informal interview and in-depth interview from Angel Gangstaz 6 persons. The research finds that the process of car-embellishing in individual ladies consists of both similarities and differences by their tastes and preferences. Once combined, it creates a common value that represents the distinctive point of the group. The identity establishment of these ladies through car-embellishing is to create an eye catching color of their vehicles as well as to form an all-ladies team with group names and logos to represent their personality to which become interesting to the over all society especially motor sport. In the conclusion, besides to be a transportation, car is use to show the economic and social status of the owners. Moreover, it is related to lifestyle and taste of drivers from the leisure through their cars and economic capital enhances to select activity for built an individual identity from other’s person. Surprisingly, the Angel Gangstaz team try to build identity and then they distinctiveness over the man. In addition to the car modifying ladies become a new phenomenon in society. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (มน.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553 |
Degree Name: | มานุษยวิทยามหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มานุษยวิทยา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/20757 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.1916 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2010.1916 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Pol - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
nutcha_ta.pdf | 2.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.