Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21838
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างความคิดสร้างสรรค์กับผลสัมฤทธิ์ ของนักศึกษาชั้นปีที่สาม โรงเรียนเพาะช่าง
Other Titles: The relationship between creativity and achievement of third year students of Poh Chang College of arts and crafts
Authors: มาลินี เหมะธุลินทร์
Advisors: ชุมพร ยงกิตติกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: โรงเรียนเพาะช่าง -- นักศึกษา
ความคิดสร้างสรรค์
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Poh Chang College of Arts and Crafts -- Students
Creative thinking
Academic achievement
Issue Date: 2517
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความคิดสร้างสรรค์กับ ผลสัมฤทธิ์การเรียนของนักศึกษาชั้นปีที่สาม เพื่อเปรียบเทียบความคิดสร้างสรรค์ ระหว่างกลุ่มที่มีผลสัมฤทธิ์ในการเรียนสูงกับกลุ่มที่มีผลสัมฤทธิ์ในการเรียนต่ำ และเพื่อ เปรียบเทียบความคิดสร้างสรรค์ของนักศึกษาชายและนักศึกษาหญิง กลุ่มตัวอย่างประกอบ ด้วยนักศึกษาชั้นปีที่สาม โรงเรียนเพาะช่าง จำนวน 184 คน จากแผนกประโยคครู ประถมการช่าง แผนกวิจิตรศิลป และแผนกหัตถกรรม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบ ทดสอบความคิดสร้างสรรค์ การวิเคราะห์ขอมูลใช้การหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบ เพียร์สัน วิเคราะห์ความแปรปรวนสองชั้น โดยแยกวิเคราะห์คะแนนความสามารถใน การคิดสร้างสรรค์เป็นสามด้านคือ ด้านความคล่องในการคิด ความยืดหยุ่นในการคิด และความคิดริเริ่ม ผลการวิจัยปรากฏว่า 1. ความคิดสร้างสรรค์มีความส้มพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ในการเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 2. ความคิดสร้างสรรค์ของกลุ่มที่มีผลสัมฤทธิ์ในการเรียนสูงและกลุ่มที่มีผล สัมฤทธิ์ในการเรียนต่ำอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ 3. ความคิดสร้างสรรค์ของนักศึกษาชายและนักศึกษาหญิงแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ
Other Abstract: The purposes of this study were to investigate the relation¬ship between creativity and academic achievement, to compare the level of creativity between high achievement group and low achieve¬ment group, and to compare such ability between male and female students. The subjects comprised of 184 students of Poh Chang College of Arts and Crafts. They were third year students who majored in Teachers Training, Pine Arts, and Arts and Crafts. The Test of Creative Thinking was employed. Pearson’s product moment correlation and two-way analysis of varience were applied for data analyses. Three aspects of the students creative thinking ability were analyzed, namely fluency, flexibility, and originality. The major findings of this study may be summarized as follows: 1. There was a statistically significant correlation between creativity and academic achievement. 2. There was no statistically significant difference between the level of creativity of high achievement and low achievement groups. 3. The levels of creativity of male and female students were not significantly different.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2517
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยาการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21838
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
malinee_he_front.pdf429.61 kBAdobe PDFView/Open
malinee_he_ch1.pdf2.28 MBAdobe PDFView/Open
malinee_he_ch2.pdf437.09 kBAdobe PDFView/Open
malinee_he_ch3.pdf343.67 kBAdobe PDFView/Open
malinee_he_ch4.pdf534.56 kBAdobe PDFView/Open
malinee_hech5.pdf416.63 kBAdobe PDFView/Open
malinee_he_back.pdf860.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.