Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22059
Title: | ผลของการจัดหลักสูตรท้องถิ่นเพื่ออนุรักษ์เพลงพื้นบ้านสำหรับนักศึกษานอกระบบ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดนนทบุรี |
Other Titles: | Effects of organizing local curriculum to enhance central thai folk song conservation for non-formal education students in Nonthaburi Provincial Office of The Non – Formal and Informal Education |
Authors: | อัมพิกา แสงปิ่น |
Advisors: | มนัสวาสน์ โกวิทยา |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | การศึกษาต่อเนื่อง เพลงพื้นเมือง -- ไทย -- นนทบุรี การอนุรักษ์ดนตรี -- ไทย -- นนทบุรี |
Issue Date: | 2554 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อพัฒนาหลักสูตรท้องถิ่นเพื่ออนุรักษ์เพลงพื้นบ้านภาคกลางสำหรับนักศึกษานอกระบบ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดนนทบุรี (2) เพื่อทดลองใช้หลักสูตรท้องถิ่นเพื่ออนุรักษ์เพลงพื้นบ้านสำหรับนักศึกษานอกระบบ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดนนทบุรี (3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษานอกระบบ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดนนทบุรี ที่มีต่อการจัดหลักสูตรท้องถิ่นเพื่ออนุรักษ์เพลงพื้นบ้าน ประชากรในการศึกษาครั้งนี้คือ ผู้เชี่ยวชาญด้านหลักสูตรท้องถิ่นเกี่ยวกับเพลงพื้นบ้าน และนักศึกษานอกระบบ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดนนทบุรี ขั้นตอนการวิจัยแบ่งเป็น 3 ระยะ ระยะที่ 1 พัฒนาหลักสูตรท้องถิ่นเพื่ออนุรักษ์เพลงพื้นบ้านสำหรับนักศึกษานอกระบบ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดนนทบุรี ระยะที่ 2 ทดลองใช้หลักสูตรท้องถิ่นเพื่ออนุรักษ์เพลงพื้นบ้านสำหรับนักศึกษานอกระบบ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดนนทบุรี ระยะที่ 3 ศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษานอกระบบ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดนนทบุรี ที่มีต่อการจัดหลักสูตรท้องถิ่นเพื่ออนุรักษ์เพลงพื้นบ้าน ผลการวิจัยสรุปว่า 1.ผู้วิจัยได้หลักสูตรท้องถิ่นเพื่ออนุรักษ์เพลงพื้นบ้านภาคกลางที่ดำเนินการตามแนวคิดการพัฒนาหลักสูตรรากหญ้าของ Taba (1962) 7 ขั้นตอน มีองค์ประกอบหลัก 4 ข้อ คือ 1.วัตถุประสงค์ 2. เนื้อหา 3. การจัดประสบการณ์การเรียนรู้ 4.ประเมินผล 2.ระดับความรู้ ทักษะ และทัศนคติในการอนุรักษ์เพลงพื้นบ้านของกลุ่มทดลองที่เข้าร่วมหลักสูตรมีความแตกต่างกันทั้งก่อนและหลังเข้าร่วมหลักสูตรอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3.กลุ่มทดลองมีความพึงพอใจในหลักสูตรท้องถิ่นเพื่ออนุรักษ์เพลงพื้นบ้านอยู่ในระดับมาก |
Other Abstract: | The purpose of this research were (1) to develop local curriculum to conserve central Thai folk song for non – formal students in Nonthaburi provincial office of the non – formal and informal education. (2) to experiment the local curriculum to enhance central Thai folk song conservation for non – formal education students in Nonthaburi provincial office of the non – formal and informal education. (3) to study participants’ satisfaction toward the organizing local curriculum to enhance central Thai folk song conservation for non – formal education students in Nonthaburi provincial office of the non – formal and informal education. Populations of this research were local curriculum experts. The research was divided into 3 steps : 1. Development of local curriculum to enhance central Thai folk song conservation for non – formal education students in Nonthaburi provincial office of the non – formal and informal education. 2. Experiment local curriculum to enhance central Thai folk song conservation for non – formal education students in Nonthaburi provincial office of the non – formal and informal education. 3. Studying participants’ satisfaction toward the organizing local curriculum to enhance central Thai folk song conservation for non – formal education students in Nonthaburi provincial office of the non – formal and informal education. The research findings were as follows : 1) The processes of developing local curriculum to enhance central Thai folk song conservation for non – formal education students in Nonthaburi provincial office of the non – formal and informal education based on Taba (1962) grass – root curriculum 7 procedures consists of object content organization of learning experiences and evaluation.2) The Score of knowledge skill and attitude increased higher than the prior experimental with statistic significant at level of .05 3) The experimental group was satisfied with the activities at high level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.) --จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การศึกษานอกระบบโรงเรียน |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22059 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2011.675 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2011.675 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ampika_sa.pdf | 2.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.