Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23644
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิบูลศรี วาสนสมสิทธิ
dc.contributor.authorเยาวลักษณ์ คงคาสุวรรณ
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2012-11-09T19:38:22Z
dc.date.available2012-11-09T19:38:22Z
dc.date.issued2526
dc.identifier.isbn9745626937
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23644
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526en
dc.description.abstractศึกษาความคิด เห็นของนัก เรียนมัธยมศึกษาตอนต้นที่มีต่อนิสิตฝึกสอน วิชาสังคมศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ในด้านต่อไปคือ ด้านความ เหมาะสมของระยะเวลาในการฝึกสอน ด้านการจัดการเรียนการสอน ซึ่งประกอบด้วย การเตรียมการสอน การดำเนินการสอน การจัดกิจกรรมในห้อง เรียน การใช้สื่อการสอน การวัดและการประเมินผลการเรียนการสอน นอกจากนี้ยังมีความคิดเห็นด้านบุคลิกภาพ ด้านมนุษยสัมพันธ์ และด้านการจัดกิจกรรมนอกห้อง เรียน วิธีดำเนินการวิจัยผู้วิจัยไค้สร้างแบบสอบถามขึ้น 1 ชุด ประกอบด้วยคำถามแบบเติมข้อความ แบบมาตราส่วนประเมินค่า และแบบปลายเปิด ส่งไปยังนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น จานวน 615 คน จากโรงเรียน 11 แห่งในกรุงเทพมหานคร ซึ่งเป็นโรงเรียนที่ทางคณะครุคาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ได้ส่งนิสิตไปฝึกสอนวิชาสังคมศึกษา ในปีการศึกษา 2525 โดยการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย ได้รับแบบสอบถามกลับคืนมา 600 ฉบับ คิดเป็น 97.56% นำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยการหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน แล้วนา เสนอในรูปตารางประกอบความ เรียง สรุปผลการวิจัย: ความคิดเห็นของนัก เรียนมัธยมศึกษาตอนต้น เกี่ยวกับนิสิตฝึกสอนวิชาสังคมศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ในด้านต่างๆ ทั้ง 5 ด้าน ปรากฏผลเฉลี่ยโดยส่วนรวมในแต่ละด้านดังต่อไปนี้ 1. ความ เหมาะสมของระยะเวลาในการฝึกสอน นักเรียนมีความคิดเห็นว่า การจัดฝึกสอนระยะเวลา 12 สัปดาห์ในภาคเรียนที่หนึ่ง มีความเหมาะสมในระดับปานกลาง แต่การจัด ฝึกสอนตลอดภาคเรียนทั้งสองภาคมีความ เหมาะสมในระดับน้อย 2. การจัดการเรียนการสอน นักเรียนมีความคิดเห็นว่านิสิตฝึกสอนมีการเตรียมการสอน และดำ เนินการสอนเหมาะสมในระคับมาก ส่วนการจัดกิจกรรมในห้องเรียน การใช้สื่อการสอน การวัดและการประเมินผล มีความเหมาะสมในระดับปานกลาง 3. บุคลิกภาพ นักเรียนมีความคิดเห็นว่านิสิตฝึกสอนมีบุคลิกภาพเหมาะสมในระดับมากทุกด้าน ทั้งทางด้านการแต่งกาย การวางตัว การใช้ภาษา การควบคุมอารมณ์ และการแก้ไขปัญหาอย่างเหมาะสมกับเหตุการณ์ 4. มนุษยสัมพันธ์ นักเรียนมีความคิดเห็นว่า นิสิตฝึกสอนมีมนุษยสัมพันธ์เหมาะสมในระดับมาก เช่น มีความยุติธรรม มีความเป็นกันเองกับนักเรียนและบุคคลอื่นๆ ในโรงเรียน เอาใจใส่นักเรียนอย่างทั่วถึง 5. การจัดกิจกรรมนอกห้องเรียน นักเรียนมีความคิดเห็นว่า การจัดและมีส่วนร่วมในกิจกรรมนอกห้องเรียนของนิสิตฝึกสอนมีความ เหมาะสมในระดับมาก เช่น การช่วยกิจกรรมของชุมนุมสังคมศึกษาและกิจกรรมพิเศษต่างๆ ของโรงเรียน นอกจากการให้คำแนะนำทางด้าน ความคิดสร้างสรรค์ซึ่งนักเรียนมีความคิดเห็นว่ามีความ เหมาะสมในระดับปานกลาง
dc.description.abstractalternativePurpose : This research intended to study the opinions of lower secondary school students concerning the social studies student teachers of the Faculty of Education, Chulalongkorn University in the following aspects : appropriate time for teaching practice, instructional management consisted of lesson planning, instructional procedures, instructional activities, instructional materials and evaluation procedures The other aspects were student teachers' personality, human relations and extra-curricular activities management Procedures A set of questionnaires consisted of three types of questions completion, rating scale and open-ended, was constructed by the researcher and sent to 615 students in eleven lower secondary schools in Bangkok metropolis where the student teachers from the Faculty of Education, Chulalongkorn University practiced teaching in the academic year 1982. These students were selected by simple random sampling. Six hundred questionnaires or ninety-seven point five six percent were returned. The obtained data were analyzed by means of percentages, arithmetic means and standard deviations and then presented in tables and description. Conclusions The opinions of lower secondary school students concerning the social studies student teachers of the Faculty of Education, Chulalongkorn University in 5 aspects were summarized as follows. 1. Appropriate time for teaching practice ะ the students expressed that teaching practice- for a period of twelve weeks in the first semester was appropriate at the moderate level and to practice teaching for the whole semester in both semesters was appropriate at the low level. 2. Instructional management: the students expressed that student teachers’ lesson planning and instructional procedures were appropriate, at the high level, but instructional activities, instructional materials and evaluation procedures were appropriate at the moderate level. 3. Personality: the students expressed that the student teachers' personalities such as dressing clothing, manners, language usage, emotional control and ability in problem solving were appropriate at the high- level. 4. Human relations: the students expressed that student teachers' human relations such as fairness, friendliness and responsibility were appropriate at the high- level. 5. Extracurricular activities management : the students expressed that the student teachers ability in managing and participating in extra-curricular activities such as taking part in the Social Studies Club and school’s extra-curricular activities were appropriate at the high level, but ability in guiding students to think creatively was appropriate at the moderate level.
dc.format.extent469490 bytes
dc.format.extent518204 bytes
dc.format.extent1873436 bytes
dc.format.extent301656 bytes
dc.format.extent788110 bytes
dc.format.extent1241752 bytes
dc.format.extent829246 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleความคิดเห็นของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น เกี่ยวกับนิสิตฝึกสอนวิชาสังคมศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.title.alternativeOpinions of lower secondary school students concerning social studies teachers of the faculity of Education Chulalongkorn Universityen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineมัธยมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yaowalak_Ko_front.pdf458.49 kBAdobe PDFView/Open
Yaowalak_Ko_ch1.pdf506.06 kBAdobe PDFView/Open
Yaowalak_Ko_ch2.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open
Yaowalak_Ko_ch3.pdf294.59 kBAdobe PDFView/Open
Yaowalak_Ko_ch4.pdf769.64 kBAdobe PDFView/Open
Yaowalak_Ko_ch5.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open
Yaowalak_Ko_back.pdf809.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.