Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/2379
Title: | การเปรียบเทียบวินัยในการผ่อนชำระหนี้เพื่อที่อยู่อาศัย ระหว่างลูกค้าธนาคารอาคารสงเคราะห์ที่ซื้อบ้านของการเคหะแห่งชาติกับโครงการเอกชนในเขตกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Comparing discipline of housing loan repay to the government housing bank between the national housing authority housing project client and private housing project client in Bangkok Metropolitan |
Authors: | ธัญญพงศ์ พลชำนิ, 2514- |
Advisors: | ปรีดิ์ บุรณศิริ กุณฑลทิพย พานิชภักดิ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | Kundoldibya@hotmail.com, Kundoldibya.P@Chula.ac.th |
Subjects: | ธนาคารอาคารสงเคราะห์ สินเชื่อที่อยู่อาศัย |
Issue Date: | 2547 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ธนาคารอาคารสงเคราะห์มีเป้าหมายหลักในการให้บริการสินเชื่อเพื่อที่อยู่อาศัย ดังนั้นจึงมีการติดตามผลการให้สินเชื่อว่ามีการค้างชำระมากน้อยเพียงใด จากการศึกษาเบื้องต้นพบว่ารายงานหนี้ค้างชำระลูกค้าสินเชื่อประจำเดือน พบว่าลูกค้าธนาคารอาคารสงเคราะห์ที่ซื้อบ้านของการเคหะแห่งชาติ มีหนี้ค้างชำระน้อยกว่าลูกค้าธนาคารอาคารสงเคราะห์ที่ซื้อบ้านของเอกชน วิทยานิพนธ์นี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบวินัย ในการผ่อนชำระหนี้เพื่อที่อยู่อาศัย ระหว่างลูกค้าการเคหะแห่งชาติกับลูกค้าโครงการจัดสรรของเอกชน และศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการมีวินัยในการผ่อนชำระหนี้ ของลูกค้าธนาคารอาคารสงเคราะห์ ผู้วิจัยได้เลือกโครงการจัดสรรของการเคหะแห่งชาติที่ธนาคารอาคารสงเคราะห์ ให้การสนับสนุนสินเชื่อที่อยู่อาศัยที่มีทำเลที่ตั้งในเขตกรุงเทพมหานคร โดยแบ่งประเภทโครงการเป็นประเภททาวน์เฮ้าส์ บ้านเดี่ยว อาคารชุด ระดับราคาปานกลางและอาคารชุดระดับราคาประหยัด และเลือกโครงการของเอกชนที่ควบคุมตัวแปร ในเรื่องทำเลที่ตั้งโครงการและราคาขายใกล้เคียงกับโครงการ ของการเคหะแห่งชาติมาเป็นตัวแทนในการศึกษาเปรียบเทียบ แบ่งได้เป็น 4 กลุ่มคือ (1) โครงการประเภททาวเฮ้าส์ ศึกษาโครงการบ้านนนทบุรี 4 กับโครงการสรานนท์ปากเกร็ด (2) โครงการประเภทบ้านเดี่ยว ศึกษาโครงการสุวินทวงศ์ กับโครงการซื่อตรงสุวินทวงศ์ (3) โครงการอาคารชุดราคาประหยัด ศึกษาโครงการเคหะชุมชนออเงินระยะ 1, 2, 3, 4 กับโครงการวัชระคอนโดวิลล์ (4) โครงการอาคารชุดราคาปานกลาง ศึกษาโครงการเคหะชุมชนธนบุรี 2 ระยะ 1 และเคหะชุมชนธนบุรี 2 ระยะ 2 กับโครงการรุ้งเพชรคอนโดมิเนียม มีประชากรทั้งหมด 2,791 คน คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างได้ 291 ตัวอย่าง และสุ่มตัวอย่างแบบอิงทฤษฎีความน่าจะเป็น หลังจากนั้นเก็บข้อมูลโดยการแจกแบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่าง ได้กลุ่มตัวอย่างที่ซื้อและเข้าอยู่อาศัยเพียง 182 ตัวอย่าง ส่วนกลุ่มตัวอย่างที่ซื้อแล้วไม่อยู่อาศัยจำนวน 109 ตัวอย่าง ใช้ข้อมูลทุติยภูมิของธนาคารอาคารสงเคราะห์ ที่รวบรวมไว้มาวิเคราะห์เปรียบเทียบข้อมูล โดยวิธีการทางสถิติหาค่าเฉลี่ยและร้อยละ ผลการศึกษาพบว่า ลูกค้าธนาคารอาคารสงเคราะห์ที่ซื้อบ้านของการเคหะแห่งชาติ มีวินัยในการผ่อนชำระมากกว่าลูกค้าธนาคารอาคารสงเคราะห์ ที่ซื้อโครงการของเอกชน เป็นไปตามสมมติฐานที่ตั้งไว้ ส่วนปัจจัยสำคัญที่มีผลต่อการไม่มีวินัยคือ การซื้อบ้านไว้เก็งกำไร ส่วนปัจจัยที่มีผลต่อการมีวินัยที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 มี 9 ปัจจัย โดยปัจจัยที่มีความสำคัญที่สุด 3 ลำดับแรกคือ 1. การมีการเก็บออก 2. การมีอาชีพที่มีความมั่นคง เช่น รับราชการ และ 3. วิธีการผ่อนชำระโดยการหักเงินเดือน ข้อเสนอแนะในการศึกษาครั้วนี้คือ การพิจารณาสินเชื่อต้องมีมาตรการที่รัดกุมเพื่อป้องกันการเก็งกำไรและควรมีนโยบายส่งเสริมการออก |
Other Abstract: | The main objective of the Government Housing Bank is to provide housing loans. Consequently, there is a follow-up to calculate the amount of the unpaid balance. A report concerning the monthly unpaid credits revealed that the GHB customers who bought a house from the National Housing Authority had less amount of the unpaid balance than those who bought a house from a private housing projects. This research, as a result, aims to compare the repay discipline of the National Housing clients and that of the private housing project clients. The study also explores the factors affecting the payment of the GHB customers. The housing units of the National Housing Authority located in Bangkok Metropolitan area and supported housing loans by the GHB were chosen and grouped as townhouses, single houses and moderate-priced as well as economical-priced condominiums. The private housing projects which had similar locations and prices to the National Housing Authority's housing projects were selected for comparison. Accordingly, these projects were divided into 4 groups (1) townhouses in Baan Nonthaburi 4 and Saranon Pak-kret, (2) single house in Suwinthawong and Sue-trong Suwinthawong, (3) economical-priced flats in Oo-ngueng community housing project 1, 2, 3, 4 and Watchara Condo-ville, (4) moderate-priced flats in Thonburi community housing project 2, phrase 1 and 2 and Rung Phret condominium. Out of 2,791 people, 291 subjects were selected, using the probability sampling method. These samples were then given questionnaires. Out of these 291 samples, 182 subjects lived in a house they bought, while 109 subjects did not. The secondary data from the GHB database were analyzed and compared through means and percentages. It was found that the GHB customers buying the National Housing Authority housing units had stronger housing loan repay discipline than those buying housing units from private sectors, as stated in the research hypothesis. The significant factor that had an influence on the lack of repay discipline was the profit buying. In addition, the factor influencing the repay discipline were saving, stable career like civil servants, and payment method through salary deduction. It was recommended that there be a strict measure in considering credit loans to prevent the profit-making prospect. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2547 |
Degree Name: | เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | เคหการ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/2379 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2004.1383 |
ISBN: | 9741759991 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2004.1383 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Arch - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TanyapongPl.pdf | 1.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.