Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24220
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุนันท์ ปัทมาคม | - |
dc.contributor.author | วัฒนะ จูฑะวิภาต | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-11-15T23:58:53Z | - |
dc.date.available | 2012-11-15T23:58:53Z | - |
dc.date.issued | 2518 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24220 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2518 | en |
dc.description.abstract | วัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อทดลองหาประสิทธิภาพของการใช้ชุดการสอน วิชา "วัสดุและการออกแบบ" สาหรับนิสิตแผนกวิชาศิลปศึกษาวิธีการสอนรายบุคคลในระบบ ใหม่ที่เรียกว่า "การสอนตามเอภัตภาพ" ว่าใช้แทนการสอนระบบเดิมได้ ในขั้นแรกมีการนำเนื้อหาของวิชานี้มาจัดแบ่งออกเป็น 12 หน่วย หรือ 12 ชุดการสอน (ชุดการสอนแต่ละชุดจะต่อเนื่องกัน และมีวิธีการสอนแบบต่างๆ กัน) แล้วเลือกชุดการสอนที่มีวิธีการสอนแบบเดียวกัน หรือใกล้เคียง นำมาจัดเป็นหมวดหมู่ ต่อจากนั้นเลือก ตัวแทนชุดการสอนในแต่ละหมวดมา 2 ชุด คือ ชุดที่ 10 เรื่อง "องค์ประกอบศิลปะ" ซึ่งได้รับการทำเป็นบทเรียนแบบโปรแกรม และชุดที่ 11 เรื่อง "ความหมายและความสำคัญของสี" โดยจัดทำสไลด์ เทป โปรแกรมประกอบภาพชุด เมื่อสร้างชุดการสอนทั้ง 2 แบบ เสร็จเรียบร้อยแล้ว ได้นำไปทดสอบหาคุณค่าชุดเรียนเบ็ดเสร็จกับนิสิตที่มีความสามารถและความรู้ ระดับเดียวกัน จนเป็นที่แน่ใจว่าชุดการสอนทั้ง 2 ชุดมีประสิทธิภาพและเป็นตัวแทนของอีก 10 ชุดจริง โดยไปทดลองวัดประสิทธิภาพกับตัวอย่างประชากรจริง หรือจำนวนนิสิตทีเรียน วิชานี้ทั้งหมด จำนวน 30 คน การทดสอบได้ดำเนินตามลำดับขั้น ผลการวิจัยปรากฏว่าชุดเรียนเบ็ดเสร็จและแบบเรียนแบบโปรแกรมมีประสิทธิภาพ จริง ใช้แทนการสอนระบบเดิมได้ ดั้งนั้นจึงควรส่งเสริมให้มีการวิจัยและผลิตแบบเรียน แบบโปรแกรม และชุดเรียนเบ็ดเสร็จให้แพร่หลายมากขึ้น เพราะมีประโยชน์มากไม่เฉพาะ ด้านการสอนศิลปะเท่านั้น แต่เป็นประโยชน์ต่อการเรียนการสอนในวิชาอื่นๆ ด้วย | - |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this study is to find out the efficiency of an Individualized Instructional Package for the Course : “Design Applied to Materials for Art Students” This new teaching method is called "Individualized Instruction". At first, the content of the course is classified into 12 units or packages. (These Packages are related and each of them contains various types of teaching method). Next, the packages that are alike will be selected and arranged into the same groups. From each group! pick out two model packages i.e. the 10th package on "Art Composition" which is presented as “Programmed Instruc-tion” and the 11th package on "Meaning and Importance of Colour" in which slides and tapes are provided. These two model packages are to be experimented with the students who approximately have the same degree of knowledge and ability until it is certain that they are efficient and can represent the others 10 packages. (The testing of efficiency of these two model) packages had already been worked out, steps by steps, with 30 students who attended the mentioned course. The result of this study indicates that the "Programmed Instruction and Individualized Instructional Package" are really efficient and can be used in place of conventional teaching method. Thus, the building of this "Individualized Instructional Package" should be encouraged since it is useful not only for the teaching of art but also for the teaching of other subjects. | - |
dc.format.extent | 413429 bytes | - |
dc.format.extent | 820400 bytes | - |
dc.format.extent | 1680214 bytes | - |
dc.format.extent | 284552 bytes | - |
dc.format.extent | 316017 bytes | - |
dc.format.extent | 401616 bytes | - |
dc.format.extent | 1481538 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | ศิลปกรรม -- การศึกษาและการสอน | - |
dc.title | การสร้างชุดเรียนเบ็ดเสร็จรายบุคคล "วิชาวัสดุและการออกแบบ" สำหรับนิสิตแผนกศิลปศึกษา | en |
dc.title.alternative | Individualized instructional packages for the course design applied to materials for art students | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | โสตทัศนศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
wattana_ch_front.pdf | 403.74 kB | Adobe PDF | View/Open | |
wattana_ch_ch1.pdf | 801.17 kB | Adobe PDF | View/Open | |
wattana_ch_ch2.pdf | 1.64 MB | Adobe PDF | View/Open | |
wattana_ch_ch3.pdf | 277.88 kB | Adobe PDF | View/Open | |
wattana_ch_ch4.pdf | 308.61 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wattana_Ch_ch5.pdf | 392.2 kB | Adobe PDF | View/Open | |
wattana_ch_back.pdf | 1.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.