Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24643
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจินตนา ยุนิพันธ์-
dc.contributor.advisorยุวดี ฦาชา-
dc.contributor.authorทองสุข คำธนะ-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2012-11-20T04:03:52Z-
dc.date.available2012-11-20T04:03:52Z-
dc.date.issued2538-
dc.identifier.isbn9746328042-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24643-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลผู้สูงอายุของ นักศึกษาพยาบาลที่ได้รับการเรียนการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลักและเปรียบเทียบความสามารถในการ แก้ปัญหาทางการพยาบาลผู้สูงอายุของนักศึกษาพยาบาล ระหว่างกลุ่มที่ได้รับการเรียนการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลักและกลุ่มที่ได้รับการสอนแบบปกติ ตัวอย่างประชากรคือนักศึกษาพยาบาลศาสตร์ชั้นปีที่ 2 วิทยาลัยพยาบาล บรมราชชนนี ราชบุรี 1 จำนวน 64 คนใช้วิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้นและการสุ่มแบบง่าย เข้ากลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือชุดการเรียนการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลักทางการพยาบาลผู้สูงอายุและแบบสอบอัตนัยประยุกต์วัดความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลผู้สูงอายุ ซึ่งผ่านการตรวจสอบความตรงและความเที่ยงแล้ว ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลผู้สูงอายุของนักศึกษาพยาบาล หลังการเรียนการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลัก สูงกว่าก่อนการเรียนการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลักอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลผู้สูงอายุของนักศึกษาพยาบาล กลุ่มที่ได้รับการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลัก สูงกว่านักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่ได้รับการสอนแบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จากการสอบถามความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาพยาบาลเกี่ยวกับการเรียนการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลัก นักศึกษาพยาบาลรายงานการเรียนการสอนวิธีนี้ทำให้ได้ฝึกการคิดแก้ปัญหาด้วยตนเอง มีทักษะในการเรียนกลุ่มย่อย ได้แสดงความคิดเห็น กล้าพูด กล้าแสดงออก รู้วิธีการเรียนรู้ด้วยตนเอง ตลอดจนมีความเข้าใจเนื้อหาที่เรียนมากกว่าวิธีการสอนแบบปกติ สำหรับอาจารย์พยาบาลนั้นรายงานเกี่ยวกับทักษะการเรียนรู้ในทำนองเดียวกันและเพิ่มเติมว่าการเรียนการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลักช่วยให้ นักศึกษาพยาบาลมีความกระตือรือร้นและสนใจการเรียนสูง รวมทั้งได้เรียนรู้ในบรรยากาศที่ไม่เคร่งเครียดอีกด้วย-
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to study the nursing students' ability to solve problems related to nursing of the aged who had received the problem-based instruction and to compare the above mentioned ability between the subjects from the experimental group the problem-based learning and the control group. Research samples were 64 nursing students from Boromarajonani College of Nursing, Ratchaburi 1, selected by stratified random sampling and then randomly assigned into one experimental and one control group. Research tools were the learning module of problem-based instruction on nursing of the aged and modified essay questions, which designed to measure nursing students' ability to solve problems related to nursing of the aged. These instruments were tested for the validity and reliability. The major findings were as followed: 1. The mean score of nursing students' ability to solve problems related to nursing of the aged after receiving the problem-based instruction was significantly higher than that before receiving such measures, at the level of .05, 2. The mean score of nursing students' ability to solve problems related to nursing of the aged from the experimental group was significantly higher than that of the control group, at the level of .05, When asking the teachers and students' opinion regarding the problem based learning. the students reported that the problem-based learning helped them learn, how to think and to solve the problem by themselves. In addition, they had practiced significant learning skills, namely, small group learning, appropriately expressing ideas with confident, and self-directed learning. These skills resulted in a better understanding of subject content than learning through the traditional method. For the teachers, they reported similar findings regarding the students' learning skills. Moreover, they felt that the students demonstrated the eagerness and high attention in learning. The problem-based learning helped the students learned in a relax environment.-
dc.format.extent553827 bytes-
dc.format.extent656779 bytes-
dc.format.extent3953170 bytes-
dc.format.extent1086032 bytes-
dc.format.extent491075 bytes-
dc.format.extent1000145 bytes-
dc.format.extent1384394 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectการพยาบาล -- การศึกษาและการสอน-
dc.subjectการพยาบาลผู้สูงอายุ-
dc.subjectการแก้ปัญหา-
dc.titleผลของการเรียนการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลักที่มีต่อความสามารถ ในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลผู้สูงอายุ ของนักศึกษาพยาบาลวิทยาลัยพยาบาล สังกัดกระทรวงสาธารณสุขen
dc.title.alternativeEffects of problem-based learning on nursing students' ability to solve problems related to nursing of the aged, nursing colleges under the jurisdiction of the Ministry of Public Healthen
dc.typeThesises
dc.degree.nameพยาบาลศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineการพยาบาลศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tongsuk_Ca_front.pdf540.85 kBAdobe PDFView/Open
Tongsuk_Ca_ch1.pdf641.39 kBAdobe PDFView/Open
Tongsuk_Ca_ch2.pdf3.86 MBAdobe PDFView/Open
Tongsuk_Ca_ch3.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open
Tongsuk_Ca_ch4.pdf479.57 kBAdobe PDFView/Open
Tongsuk_Ca_ch5.pdf976.7 kBAdobe PDFView/Open
Tongsuk_Ca_back.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.