Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25164
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorกิตยวดี บุญซื่อ
dc.contributor.authorบุษบา ศรีโสภา
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2012-11-22T03:57:46Z
dc.date.available2012-11-22T03:57:46Z
dc.date.issued2519
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25164
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2519en
dc.description.abstractวัตถุประสงค์ เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาภาษาไทย เรื่อง “อักษรควบ-อักษรนำ” สำหรับชั้นประถมศึกษาตอนปลาย วิธีดำเนินการวิจัย 1. ศึกษาและสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาภาษาไทย เรื่อง “อักษรควบ-อักษรนำ” สำหรับชั้นประถมศึกษาตอนปลาย 2. สร้างแบบสอบ เพื่อใช้ทดสอบความรู้เกี่ยวกับเนื้อหาในบทเรียนก่อนและหลังเรียนบทเรียน ซึ่งแบบสอบมีความเชื่อถือได้ เท่ากับ .73 3.นำบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นไปหาประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 90 ตัวแรก หมายถึง นักเรียนตอบคำถามในบทเรียนได้เฉลี่ยร้อยละ 90 90 ตัวหลัง หมายถึง นักเรียนทำข้อสอบจากแบบสอบหลังเรียนบทเรียนได้ถูกเฉลี่ยร้อยละ 90 การหาประสิทธิภาพของบทเรียน โดยการทดลองใช้บทเรียนแบบโปรแกรมกับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ของโรงเรียนวัดหลักสี่ (ทองใบทิวารีวิทยา) กรุงเทพมหานคร การทดลองแบ่งเป็น 3 ขั้น ดังนี้ 3.1 ทดลองขั้น 1 คน 3.2 ทดลองขั้นกลุ่มเล็กกับนักเรียน 10 คน 3.3 ทดลองภาคสนามกับนักเรียน 100 คน ผลการวิจัย ประสิทธิภาพของบทเรียนแบบโปรแกรมและแบบสอบหลังเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้น ปรากฏผลเป็น 94.15/90.62 ซึ่งสูงกว่ามาตรฐาน 90/90 ที่กำหนดไว้ ดังนั้น จึงกล่าวได้ว่า บทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นนี้สามารถนำไปใช้ได้อย่างมีประสิทธิภาพ
dc.description.abstractalternativeThe purpose of these study was to construct and to find out (about) the efficiency of a Thai Programmed Lesson on "Consonant Clustering” For the Upper Elementary School Level. Procedures 1. Studying and constructing the Thai Programmed Lesson on “Consonant Clustering” For the Upper Elementary School Level. 2. Constructing the pre-test and post- test in order to assess the students’ contents.3. Finding the efficiency of the Programmed Lesson by the 90/90 standard. The former 90 meant the average score the students were able to make from the Programmed Lesson. The latter 90 meant the average score the students The samples used in this study were hundred students of Wat Lak Si school (Thong-Bi Thivari Vithaya), Bangkok province. The three steps in the experimentation were: 3.1 One-to-one testing with one student. 3.2 Small group testing with 10 students. 3.3 Field testing with 100 students. Results The efficiency of the Programmed Lesson and the post test were 94.15/90.62 which was higher than the 90/90 standard. Hence it could be concluded that this Programmed Lesson could be used effectively.
dc.format.extent380621 bytes
dc.format.extent495235 bytes
dc.format.extent1190599 bytes
dc.format.extent1752397 bytes
dc.format.extent376229 bytes
dc.format.extent323824 bytes
dc.format.extent1971073 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาภาษาไทยเรื่อง "อักษรควบ-อักษรนำ" สำหรับชั้นประถมศึกษาตอนปลายen
dc.title.alternativeConstruction of a Thai programmed lesson on "consonant clustering" for the upper elementary school levelen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineประถมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Busaba_Sr_front.pdf371.7 kBAdobe PDFView/Open
Busaba_Sr_ch1.pdf483.63 kBAdobe PDFView/Open
Busaba_Sr_ch2.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
Busaba_Sr_ch3.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open
Busaba_Sr_ch4.pdf367.41 kBAdobe PDFView/Open
Busaba_Sr_ch5.pdf316.23 kBAdobe PDFView/Open
Busaba_Sr_back.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.