Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25673
Title: การสร้างชุดการสอนแบบศูนย์การเรียนวิชาภาษาอังกฤษ เรื่อง "คำที่เป็นคำถาม" สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่หนึ่ง
Other Titles: A construction of learning centre instructional package on "Question Words" for students in mathayom suksa one
Authors: รุจา เถาวงศ์
Advisors: สุนันท์ ปัทมาคม
สมเชาว์ เนตรประเสริฐ
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์คือ เพื่อสร้างชุดการสอนแบบศูนย์การเรียนวิชาภาษาอังกฤษ เรื่อง “คำที่เป็นคำถาม” สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่หนึ่ง และเพื่อหาประสิทธิภาพของชุดการสอนที่สร้างขึ้นตามเกณฑ์ 90/90 ผู้วิจัยได้ดำเนินการวิจัยโดยแบ่งเนื้อหาวิชาออกเป็น 22 หน่วย แล้วเลือกหน่วยที่ 22 เรื่อง “คำที่เป็นคำถาม” มาสร้างเป็นชุดการสอนโดยใช้ระบบการผลิตชุดการสอนแผนจุฬา โดยใช้สื่อประสมช่วยในการเรียนรู้ของนักเรียนจำนวน 1 ชุดจากนั้นได้นำชุดการสอนไปทดลองหาประสิทธิภาพตามลำดับขั้นคือ แบบหนึ่งต่อหนึ่ง แบบกลุ่มเล็ก และแบบภาคสนามกับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่หนึ่ง โรงเรียนสตรีศรีสุริโยทัยในการทดลองหาประสิทธิภาพของชุดการสอนนี้ ผู้วิจัยให้นักเรียนทำแบบทดสอบก่อนเรียนประกอบกิจกรรมการเรียน ทำแบบฝึกปฏิบัติประจำศูนย์ และทำแบบทดสอบหลังเรียนหลังจากนั้นนำข้อมูลที่ได้มาหาประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 และหาค่าความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยของแบบทดสอบก่อนและหลังเรียน โดยทดสอบความมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยการทดสอบค่าซี (Z –test) ผลการวิจัยปรากฏว่า ชุดการสอนแบบศูนย์การเรียนวิชาภาษาอังกฤษ เรื่อง “คำที่เป็นคำถาม” มีประสิทธิภาพ 95.0/93.3 ซึ่งได้ตามเกณฑ์มาตรฐานที่ตั้งไว้ ผลการหาค่าความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยของแบบทดสอบก่อนและหลังเรียนมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 แสดงว่าจากการเรียนด้วยชุดการสอนแบบศูนย์การเรียนนี้ ช่วยให้นักเรียนมีความรู้ในเรื่อง “คำที่เป็นคำถาม” เพิ่มมากขึ้น
Other Abstract: The purposes of this study were two folds: (1) to construct Four Learning Centre Instructional Package on “Question Worde” for Students in Mathayom Suksa Suksa One, and (2) to find the efficiency of this package. The content of the course was classified into 22 units. Then one unit namely Unit Number 22 : “Question Words” was selected to be constructed the instructional package by using The CHULA PLAN system. This instructional package conceited of various kinds of multi-media. This package was experimented in three steps with students in Mathayom Suksa One of Satree Srisuriyothai School on (1) one-to-one, (2) small group, and (3) field testing. Before learning from the package, students took the pre-test, then learning activities and exercises and after with the post-test. The data of the experiment was computed to determine the efficiency based on the established criterion at 90/90 level, with the significant difference of the process upon pre-test and post-test scores at the .01 level using the Z-test statistical method. The results of this study indicated that this package for unit of “Question Words” was efficient at 95.0/93.3 respectively according the criterion at 90/90 level. Means of pre-test and post-scores, yielding a significant difference at the .01 level, indicated that after learning from this package, the students’ knowledge was increased.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25673
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rucha_Th_front.pdf423.65 kBAdobe PDFView/Open
Rucha_Th_ch1.pdf704.49 kBAdobe PDFView/Open
Rucha_Th_ch2.pdf1.7 MBAdobe PDFView/Open
Rucha_Th_ch3.pdf425.98 kBAdobe PDFView/Open
Rucha_Th_ch4.pdf257.43 kBAdobe PDFView/Open
Rucha_Th_ch5.pdf351.55 kBAdobe PDFView/Open
Rucha_Th_back.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.