Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26171
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSolaphat Hemrungrojn-
dc.contributor.advisorSookjaroen Tangwongchai-
dc.contributor.authorKaranee Leelavanichkul-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Medicine-
dc.date.accessioned2012-11-26T09:26:39Z-
dc.date.available2012-11-26T09:26:39Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26171-
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2011en
dc.description.abstractThe purpose of this quasi-experimental research was to study the effects of a cognitive-specific video game in older adults with MCI. Twenty volunteers aged 54-74 years fulfilling diagnosis criteria for MCI were enrolled. The screening instruments include Thai Mental State Examination (TMSE) and Thai version of Montreal Cognitive Assessment (MoCA-Thai). The samples were divided into 2 groups, the Video game Group and Control Group. The Video game Group received 12 session of speed-attention type video game training. Cognitive functions in areas of attention, visual memory, processing speed and executive functions were assessed using the Cambridge Neuropsychological Test Battery (CANTAB) at baseline and after 6 weeks or 12 sessions of training. The results showed that at 6 weeks, the Video game Group had significant improvement in executive function in an area of working memory compared to Control Group (p < 0.05). The significant within group effects of pre- and post training for the Video game group showed improvement in processing speed and executive function test outcomes of problem solving and visual learning tasks (CANTAB OTS and PAL). The result indicated that there is a possibility which the elderly with MCI could improve executive functions from cognitive training. Although the present study is a pilot study with small samples, nevertheless, the results are promising for the further investigation and development of cognitive-specific video games in larger, more diverse samples.en
dc.description.abstractalternativeการศึกษาวิจัยกึ่งทดลองครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการเล่นวีดีโอเกมต่อ cognitive function ในกลุ่มคนที่มี Mild Cognitive Impairment (MCI) โดยมีอาสาสมัคร 20 คน อายุระหว่าง 54-74 ปี ที่ผ่านเกณฑ์วินิจฉัย MCI โดยจิตแพทย์ และทั้งหมดผ่านการคัดกรองด้วยการใช้แบบทดสอบสมรรถภาพสมองของไทย (TMSE) และแบบประเมินพุทธิปัญญาฉบับภาษาไทย (MoCA-Thai) ส่วนผลการฝึกเล่นเกมจะประเมิน cognition ก่อนและหลังการทดลอง ในด้าน visual memory, attention, processing speed และ executive functions โดยการใช้เครื่องมือระบบคอมพิวเตอร์ Cambridge Neuropsychological Test Battery (CANTAB) กลุ่มตัวอย่างแบ่งเป็น 2 กลุ่มคือ กลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลอง กลุ่มทดลองจะได้เล่นวีดีโอเกมฝึก cognitive ด้าน speed-attention เป็นระยะเวลา 6 สัปดาห์ ผลการศึกษาพบว่ากลุ่มที่เล่นวิดีโอเกม เมื่อมีการประเมินด้วย CANTAB มีการพัฒนาด้าน executive function ในส่วน working memory (SWM test) ต่างจากกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < 0.05) และเมื่อวิเคราะห์ภายในกลุ่ม ก่อนและหลังเล่นเกม พบความแตกต่างภายในกลุ่ม โดยกลุ่มเล่นเกมเมื่อประเมินด้วย CANTAB มีการพัฒนาในด้าน processing speed และ executive functions ในส่วน problem-solving และ visual learning (OTS และ PAL tests) การทดลองนี้สนับสนุนว่าการเล่นวิดีโอเกมในคนที่มี MCI นั้นสามารถพัฒนา cognitive functions ถึงแม้ว่างานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเพื่อศึกษานำร่อง จึงยังมีกลุ่มตัวอย่างจำนวนน้อย แต่พบผลการวิจัยที่น่าพอใจและน่าที่จะมีการศึกษาผลของการเล่นวีดีโอเกมในกลุ่มผู้ที่มี MCI ต่อไปในจำนวนที่มากขึ้นen
dc.format.extent2189002 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isoenes
dc.publisherChulalongkorn Universityen
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2011.1715-
dc.rightsChulalongkorn Universityen
dc.subjectVideo gamesen
dc.subjectOlder peopleen
dc.titleEffects of a video game on cognitive function in older adults with mild cognitive impairment at King Chulalongkorn Memorial Hospitalen
dc.title.alternativeผลของการเล่นวีดีโอเกมต่อ Cognitive function ในกลุ่มคนที่มี Mild cognitive impairment ณ โรงพยาบาลจุฬาลงกรณ์en
dc.typeThesises
dc.degree.nameMaster of Sciencees
dc.degree.levelMaster's Degreees
dc.degree.disciplineMental Healthes
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen
dc.email.advisorNo information provided-
dc.email.advisorNo information provided-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2011.1715-
Appears in Collections:Med - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karanee_le.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.