Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29782
Title: การเปรียบเทียบผลของการตั้งเป้าหมายและการสร้างจินตภาพ ที่มีผลต่อความสามารถในการยิงประตูโทษในกีฬาบาสเกตบอล
Other Titles: A comparison of goal setting and imagery on the free throw shooting performance of basketball
Authors: ยศวิน ปราชญ์นคร
Advisors: จุฑา ติงศภัทิย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2538
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการเปรียบเทียบผลของการตั้งเป้าหมายและ การสร้างจินตภาพที่มีผลต่อการยิงประตูโทษบาสเกตบอล โดยใช้แบบทดสอบความสามารถในการยิงประตู โทษทดสอบนักเรียนชายอายุระหว่าง 13-15 ปี ของโรงเรียนสวนกุหลาบวิทยาลัยจำนวน 45 คน แบ่งเป็น 3 กลุ่มๆ ละ 15 คนด้วยวิธีแผนแบบสุ่มในบล็อก (Randomized blocks design) คือ กลุ่ม ยิงประตูโทษควบคู่กับการตั้งเป้าหมาย กลุ่มยิงประตูโทษควบคู่กับการสร้างจินตภาพและกลุ่มยิงประตูโทษเพียงอย่างเดียว ทดลองเป็นระยะเวลา 8 สัปดาห์ๆ ละ 3 วัน ทุกกลุ่มได้รับการทดสอบความสามารถ ในการยิงประตูโทษ ก่อนฝึกและหลังฝึกภายหลังสัปดาห์ที่ 2, 4, 6 และ 8 แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยหาค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวชนิดวัดซ้ำ วิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวและเปรียบเทียบรายคู่โดยวิธีของเชฟเฟ่ ผลการวิจัยพบว่า 1. ภายหลังการฝึกสัปดาห์ที่ 6 และ 8 กลุ่มยิงประตูโทษบาสเกตบอลควบคู่กับการสร้าง จินตภาพ มีความสามารถในการยิงประตูโทษบาสเกตบอลสูงกว่าความสามารถก่อนฝึกและสัปดาห์ที่ 2 อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 2. ความสามารถในการยิงประตูโทษบาสเกตบอลของทั้ง 3 กลุ่มภายหลังการฝึกสัปดาห์ที่ 2 ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 แต่หลังการฝึกสัปดาห์ที่ 4 ความสามารถใน การยิงประตูโทษบาสเกตบอล ของกลุ่มยิงประตูโทษควบคู่กับการสร้างจินตภาพสูงกว่ากลุ่มยิงประตูโทษ เพียงอย่างเดียวอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ส่วนในสัปดาห์ที่ 6 และสัปดาห์ที่ 8 กลุ่มยิงประตูโทษ ควบคู่กับการสร้างจินตภาพมีความสามารถสูงกว่าอีก 2 กลุ่มอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this research were to investigate the comparison effects of goal setting and imagery on the free throw shooting basketball performance. The data was collected from 45 Suankularb College male students, age between 13-15 years old. They were divided equally into 3 groups by Randomized blocks design. The first group was practicing with free throw shooting for 30 minutes plus 10 minutes of goal setting. The second group was practicing with free throw shooting for 30 minutes plus 10 minutes of imagery and the last group was practicing with free throw shooting only for 40 minutes. The subjects in three groups were practiced 3 days a week for 8 weeks. They were pre-tested and tested free throw shooting performance in 2nd, 4th, 6th, and 8th week after practice period. Statistical analysis was done by using means, and standard deviations. One-way repeated analysis of variance, one-way analysis of variance and Scheffe1 test were employed to determine significant differences of means and multiple comparisons respectively. The results showed that : 1. After 6th and 8th week tested period, the free throw shooting performance of the second group was significantly higher than that of the pre-test and 2nd week tested period. 2. After 2nd week tested period, the free throw shooting performances among three groups were not significant difference. However, after 4th week tested period, the second group was significantly higher than the third group. Furthermore, after 6th and 8th weeks the free throw shooting performance of the second group was significantly different higher than the others.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29782
ISBN: 9746323741
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yoswin_pr_front.pdf4.52 MBAdobe PDFView/Open
Yoswin_pr_ch1.pdf3.57 MBAdobe PDFView/Open
Yoswin_pr_ch2.pdf16.21 MBAdobe PDFView/Open
Yoswin_pr_ch3.pdf2.59 MBAdobe PDFView/Open
Yoswin_pr_ch4.pdf6.61 MBAdobe PDFView/Open
Yoswin_pr_ch5.pdf3.76 MBAdobe PDFView/Open
Yoswin_pr_back.pdf10.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.