Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30846
Title: การวิเคราะห์เชิงเศรษฐศาสตร์วิศวกรรมในการตั้งโรงงานใหม่ของอุตสาหกรรมยางรถเล็ก
Other Titles: An engineering economic analysis for setting up a new plant in small-tyre industry
Authors: ธวัชชัย หาญชาญชัย
Advisors: สุทัศน์ รัตนเกื้อกังวาน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้เป็นการวิเคราะห์เชิงเศรษฐศาสตร์วิศวกรรมในการตั้งโรงงานใหม่ของอุตสาหกรรมยางรถเล็ก การวิจัยนี้เป็นการศึกษาและวิเคราะห์ถึงสภาพปัจจัยต่างๆ ของโรงงานตัวอย่างเพื่อใช้เป็นแนวทางหรือแบบอย่างในการพิจารณาตั้งโรงงานใหม่ (A New Plant) ตลอดจนศึกษาถึงสภาพที่เหมาะสม และผลทางด้านเศรษฐศาสตร์และการลงทุน จากการวิจัยโดยอาศัยข้อมูลจากโรงงานตัวอย่าง สามารถสรุปปัจจัยต่างๆ ในการตั้งโรงงานใหม่ได้ดังต่อไปนี้ คือ ปัจจัยด้านการบริหารงาน การจัดองค์การ บุคลากร ผังโรงงาน สภาพภายในโรงงาน ที่ตั้งของโรงงาน และปัจจัยด้านสมรรถภาพาของเครื่องจักร เป็นต้น โดยปัจจัยเหล่านี้ เป็นตัวแปรสำคัญต่อการบริหารและการดำเนินงานภายในโรงงานตัวอย่าง ซึ่งจากการศึกษาและวิเคราะห์ปัจจัยที่กล่าวมาข้างต้นนี้ ทำให้ได้แนวทางและข้อเสนอแนะในการตั้งโรงงานใหม่อย่างเหมาะสม ไม่ว่าจะเป็นด้านการลงทุน การจัดองค์การ และการบริหาร สำหรับผลการวิจัยด้านเศรษฐศาสตร์และการลงทุนตั้งโรงงานใหม่ โดยกำหนดให้อายุการศึกษาเท่ากับ 10 ปี สรุปได้ว่า โครงการนี้จะใช้เงินลงทุนทั้งสิ้นประมาณ 179,279,000 บาท ขนาดของโรงงานที่เหมาะสมมีกำลังการผลิตยางในปีละ 1.2x10[superscript 6] และ 2.8x10[superscript 6] เส้น ตามลำดับให้อัตราผลตอบแทนจากการลงทุนทั้งสิ้นหลังหักภาษีในอัตราร้อยละ 31.37 มูลค่าปัจจุบันสุทธิก่อนหักภาษีเท่ากับ 255,338,000 บาท และช่วงความเป็นไปได้ของโรงงานเท่ากับ ±20.24%
Other Abstract: The research is an engineering economic analysis for setting up a new plant in small-tyre industry. The research is to study and analyze various factors of a sample factory. These factors will be used as guidelines or as a model for establishing new plants. The study also investigates optimal conditions for the plants, consequences of economics and investment. Using data from the sample factory, we can summarize factors which influence the setting up of new factory as follows : management factor, organization, personel, layout, working conditions, location and machines capability, etc. Such factors are important variables for management and operation in the sample factory. From the study and analysis of these factors, guidelines and suggestions, in terms of appropriate site, investment, organization and management, could be determined. Concerning economic and investment, assuming a 10 year-period of study we estimate that the total investment of the project should be 179,279,000 baht, the optimal plant capacity of tyre and tube is 1.2x10[superscript 6] and 2.8x10[superscript 6] pieces per annum respectively. Rate of return can be summarized as follows: Rate of Return of total investment after tax = 31.37% p.a. Net Present Value before tax = 255,338,000.- Baht The Feasible Zone of projects = ±20.24%
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมอุตสาหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30846
ISBN: 9745797782
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tawatchai_ha_front.pdf4.74 MBAdobe PDFView/Open
Tawatchai_ha_ch1.pdf5.34 MBAdobe PDFView/Open
Tawatchai_ha_ch2.pdf13.65 MBAdobe PDFView/Open
Tawatchai_ha_ch3.pdf17.49 MBAdobe PDFView/Open
Tawatchai_ha_ch4.pdf3.66 MBAdobe PDFView/Open
Tawatchai_ha_ch5.pdf5.06 MBAdobe PDFView/Open
Tawatchai_ha_ch6.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open
Tawatchai_ha_back.pdf1.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.