Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34904
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุมิตรา อังวัฒนกุล
dc.contributor.authorพิมพันธุ์ เวสสะโกศล
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2013-08-14T02:31:47Z
dc.date.available2013-08-14T02:31:47Z
dc.date.issued2533
dc.identifier.isbn9745777242
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34904
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533en_US
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการสอนที่ช่วยให้นักศึกษาไทยระดับอุดมศึกษามีความสามารถในการเขียนข้อความภาษาอังกฤษที่สื่อความหมายได้ โดยใช้แนวคิดเกี่ยวกับกระบวนการเขียน รูปแบบการสอนซึ่งเป็นผลการวิจัยมีองค์ประกอบและลักษณะดังนี้คือ 1. ลักษณะผู้เรียน เป็นนักศึกษามหาวิทยาลัยของรัฐระบบปิด ที่ผ่านวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐานในหลักสูตรวิชาพื้นฐานทั่วไป 2. วัตถุประสงค์ของวิชา เพื่อให้นักศึกษาสามารถเขียนข้อความภาษาอังกฤษระดับย่อหน้าที่สื่อความหมายได้อย่างมีประสิทธิภาพ 3. เนื้อหาวิชา การใช้ภาษา การเรียบเรียงข้อความ ทักษะการสื่อสาร และกระบวนการเขียน 4. การดำเนินการสอน แบ่งออกเป็นงานกลุ่มและงานเดี่ยว ซึ่งมีขั้นตอนการสอนตามกระบวนการเขียน คือ วางแผน ร่าง และปรับปรุงแก้ไข ในงานกลุ่มมีกิจกรรมการเรียนการสอนได้แก่ การระดมสมอง การอภิปราย การบรรยาย การทำแบบฝึกหัด การศึกษาด้วยตนเอง และการศึกษาจากสมาชิกในกลุ่มในงานเดี่ยวมีกิจกรรมสร้างงานเขียนที่ผู้เรียนแต่ละคนปฏิบัติเองโดยมีผู้สอนเป็นที่ปรึกษาทุกขึ้นตอน 5. การประเมินผล มี 2 ประเภท คือ การประเมินงานเขียนที่เป็นผลงานเดี่ยว ถือเป็นการให้ข้อมูลย้อนกลับสำหรับการปรับงานเขียน และเป็นการวัดผลการเขียนแต่ละประเภท คะแนนในส่วนนี้เป็นคะแนนเก็บ ส่วนการประเมินผลอีกประเภทคือการประเมินงานเขียนจากการสอบกลางภาคและปลายภาค เกณฑ์การผ่านวิชานี้คือคะแนนรวมทั้งสองประเภทเกินร้อยละ 60 ของคะแนนทั้งหมด การทดลองใช้รูปแบบการสอนที่พัฒนานี้กับนักศึกษามหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ภาค 2 ปีการศึกษา 2532 ผลปรากฏว่า คะแนนผลสัมฤทธิ์ของนักศึกษาในกลุ่มทดลองสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จึงเป็นการยืนยันว่า รูปแบบการสอนนี้มีประสิทธิผลต่อความสามารถในการเขียนภาษาอังกฤษของนักศึกษาไทยระดับอุดมศึกษา
dc.description.abstractalternativeThis study was to develop a model for teaching English writing based on the process approach for Thai university students. The model developed consists of the following components: 1. Students : The students are those who have already passed the fundamental English course, the required course in the curriculum of General Education. Course objectives : The course aims to enable the students to write communicative English discourse at a paragraph level efficiently. 3. Course Content : Linguistic knowledge, Rhetoric knowledge, Communication skills, and Writing process. 4. Instruction : There are two main types of instructional activities : group work and individual work. The teaching procedures are the same as the three steps of the writing process-planning, drafting, and rewriting. In the group work the teaching techniques are : brainstorming, discussing, lecturing, doing exercises, self-instruction, and peer-learning; while in the individual work the instruction is based on self-practice with the teacher as an adviser. 5. Evaluation : Two types of evaluation in this model are the evaluation of each individual work which is both a feedback for the stage of rewriting and formative evaluation; the summative evaluation is composed of the scores from midterm and final examinations. The passing criteria of the course is 60% of the total scores, the scores of individual work and the two examinations. The model was tried out with the students of Thammasat University who enrolled in the course EG 231 Basic Writing Techniques 1 in the second semester of the academic year 1989. The result of the experiment was that the achievement mean scores of the experimental group was statistically higher than those of the controlled group at the level of .05. This proved that the model positively affected the students’ writing ability.
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.titleการพัฒนารูปแบบการสอนการเขียนภาษาอังกฤษแบบเป็นกระบวนการ สำหรับนักศึกษาไทยระดับอุดมศึกษาen_US
dc.title.alternativeThe development of a model for teaching English writing based on the process approach for Thai students at the higher education levelen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรดุษฎีบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาเอกen_US
dc.degree.disciplineหลักสูตรและการสอนen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pimpan_ve_front.pdf3.87 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_ve_ch1.pdf7.01 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_ve_ch2.pdf40.82 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_ve_ch3.pdf5.95 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_ve_ch4.pdf19.32 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_ve_ch5.pdf4.25 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_ve_back.pdf53.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.