Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45821
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธาตรี ใต้ฟ้าพูลen_US
dc.contributor.authorอาริสา ทองชุมสินen_US
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์en_US
dc.date.accessioned2015-09-17T04:05:27Z-
dc.date.available2015-09-17T04:05:27Z-
dc.date.issued2557en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45821-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อทราบถึงกลยุทธ์และกลวิธีการสื่อสารการตลาด เพื่อสนับ-สนุนการขายให้กับตัวแทนประกันชีวิตในประเทศไทย ซึ่งประกอบไปด้วยบริษัท เอไอเอ จำกัด และบริษัท เมืองไทยประกันชีวิต จำกัด (มหาชน) และ 2) เพื่อทราบถึงปัญหาและอุปสรรคในการดำเนินการกลยุทธ์และกลวิธีในข้างต้น โดยอาศัยระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพด้วยเทคนิคการสัมภาษณ์เจาะลึก (In-depth Interview) ผู้ให้ข้อมูลหลัก (Key Informants) ทั้งผู้บริหารและตัวแทนประกันชีวิตรวม 20 คน และการวิจัยเอกสาร (Documentary Research) ของบริษัทประกันชีวิตทั้งสองแห่งดังกล่าว ผลการวิจัย พบว่า กลยุทธ์การสื่อสารการตลาด เพื่อสนับสนุนการขายให้กับตัวแทนประกันชีวิตในประเทศไทย ประกอบด้วย 3 กลยุทธ์ ได้แก่ กลยุทธ์การสื่อสาร กลยุทธ์การใช้สื่อ และกลยุทธ์การโน้ม-น้าวใจ กลยุทธ์การสื่อสารของเอไอเอเน้นการสื่อสารด้านความมั่นคง ขณะที่เมืองไทยประกันชีวิตจะเน้นการสื่อสารด้านความแตกต่างและการสร้างความสุขให้กับผู้เอาประกัน ส่วนกลยุทธ์การใช้สื่อ พบว่า ทั้งสองบริษัทใช้การสื่อสารการตลาดแบบผสมผสาน (Integrated Marketing Communications) โดยเอไอเอเน้นสื่อบุคคลเป็นหลัก ขณะที่เมืองไทยประกันชีวิตจะให้ความสำคัญกับการตลาดเชิงกิจกรรม ส่วนด้านกลยุทธ์การโน้มน้าวใจนั้น เอไอเอใช้การอ้างอิงข้อมูลเชิงสถิติที่สะท้อนถึงความมั่นคงและภาพลักษณ์ที่ดีขององค์กร แต่เมืองไทยประกันชีวิตใช้การโน้มน้าวใจโดยการสร้างความสุขและรอยยิ้มให้แก่ผู้เอาประกัน ทั้งนี้ สององค์กรใช้กลยุทธ์การโน้มน้าวใจที่สอดคล้องกัน คือ การสร้างความเป็นหนึ่งเดียวกัน โดยใช้การโน้มน้าวใจเชิงอารมณ์กว่าการเชิงเหตุผล สำหรับกลวิธีการสื่อสารการตลาด พบว่า เอไอเอเน้นการพัฒนาความเป็นมืออาชีพของตัวแทนประกันชีวิต โดยการจัดสอบ อบรมและสัมมนาเป็นหลัก ขณะที่เมืองไทยประกันชีวิตเน้นการสื่อสารผ่านกิจกรรมต่างๆ และการให้สิทธิพิเศษแก่ผู้เอาประกันของบริษัท ปัญหาและอุปสรรคมี 4 ประการ คือ 1) ปัญหาด้านทักษะ ความรู้ความเข้าใจในเนื้อหาของทั้ง ผู้ส่งสารและผู้รับสาร 2) การใช้ช่องทางการสื่อสารที่หลากหลาย แต่ขาดการบูรณาการที่มีประสิทธิภาพ 3) ความไม่น่าเชื่อถือของผู้ส่งสาร และ 4) ทัศนคติเชิงลบของกลุ่มผู้รับสารen_US
dc.description.abstractalternativeThis Research aims to 1) know the marketing communication strategies and tactics to support selling to the life insurance agents comprising AIA Co., Ltd. and Muang Thai Life Assurance Public Co., Ltd., and 2) know the problems and obstacles in the aforementioned strategic and tactic operations, based on the qualitative research methodology, namely, In-depth Interview, Key Informants from total 20 life insurance executives and agents, and Documentary Research of both life insurance companies mentioned above. According to the results of this Research, the marketing communication strategies to support selling to the life insurance agents in Thailand were composed of 3 strategies, namely, communication strategy, media utilization strategy, and persuasive strategy. Communication strategy of AIA concentrated on communication on security; meanwhile, Muang Thai Life Assurance focused on differentiation and happiness provided to the insured. For media utilization strategy, both companies utilized the Integrated Marketing Communications, whereby AIA concentrated on person media; meanwhile, Muang Thai Life Assurance focused on event marketing. For persuasive strategy, AIA referred to the statistical data reflecting the security and good image of organization; meanwhile, Muang Thai Life Assurance used persuasive strategy by creating happiness and smile for the insured. In this respect, both organizations used the strategy in accordance with each other, that is to say, creating unity by using emotional persuasion more than causal persuasion. According to the marketing communication tactics, AIA concentrated on developing the professional of the life insurance agents by testing, training, and providing seminar; meanwhile, Muang Thai Life Assurance focused on communications via a variety of activities and giving privilege to the insured of the company. There were 4 problems and obstacles, namely, 1) problem on skills, knowledge and understanding of the contents of both addresser and addressee, 2) usage of various communication channels but lack of efficient integration, 3) unreliability of the addresser, and 4) negative attitude of the group of addressee.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.titleกลยุทธ์การสื่อสารการตลาดเพื่อสนับสนุนการขายให้กับตัวแทนประกันชีวิตในประเทศไทยen_US
dc.title.alternativeMARKETING COMMUNICATION STRATEGIES TO SUPPORT LIFE INSURANCE SALE AGENTS IN THAILANDen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameนิเทศศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineนิเทศศาสตร์en_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorTatri.T@Chula.ac.th,tatri13@gmail.comen_US
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5684701028.pdf2.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.