Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47248
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | จินตนา บรรลือศักดิ์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2016-03-10T01:49:49Z | - |
dc.date.available | 2016-03-10T01:49:49Z | - |
dc.date.issued | 2558 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47248 | - |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการจัดการเรียนรู้เพศศึกษาโดยใช้รูปแบบข้อมูล แรงจูงใจและทักษะเชิงพฤติกรรมที่มีต่อการเสริมสร้างทักษะชีวิตด้านการตัดสินใจและการแก้ปัญหาเรื่องเพศ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิ ทยาลัย ฝ่ายประถม กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ฝ่ายประถม จำนวน 75 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่มคือ นักเรียนกลุ่มทดลอง จำนวน 37 คน ได้รับการจัดการเรียนรู้เพศศึกษาโดยใช้รูปแบบข้อมูล แรงจูงใจและทักษะเชิงพฤติกรรมเพื่อเสริมสร้างทักษะชีวิตด้านการตัดสินใจและการแก้ ปัญหา เรื่องเพศ เป็นเวลา 8 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 50 นาที และนักเรียนกลุ่มควบคุมจำนวน 38 คน ที่เรียนด้วยวิธี ปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้จำนวน 8 แผน และแบบวัดทักษะด้านการ ตัดสินใจและการแก้ปัญหาเรื่องเพศ วิ เคราะห์ ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ เปรียบเทียบผลการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติทดสอบค่าที ที่ระดับนัยสําคัญทางสถิติ .05 ผลการวิจัยพบว่า 1. ค่าเฉลี่ยของคะแนนทักษะชีวิตด้านการตัดสินใจและการแก้ปัญหาเรื่องเพศ ในกลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้เพศศึกษา โดยใช้รูปแบบข้อมูล แรงจูงใจ และทักษะเชิงพฤติ กรรมสู งกว่าก่อนได้รับการจัดการ เรียนรู้อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ค่าเฉลี่ยของคะแนนทักษะชีวิตด้านการตัดสินใจและการแก้ปัญหาเรื่องเพศ ในกลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้เพศศึกษาโดยใช้รูปแบบข้อมูล แรงจูงใจ และทักษะเชิงพฤติกรรมสูงกว่ากลุ่มที่เรียนด้วยวิธีปกติ อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 | en_US |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this quasi-experimental research was to study effects of sex education learning management using Information, Motivation and Behavioral skills (IMB) model to enhance life skills in decision making and problem solving of grade 6 students in Chulalongkorn University Demonstration Elementary School. The sample of the study consisted of 75 grade 6 students, and were divided into 2 groups. The time frame for the experiment was a 50 minute lesson each week over a period of 8 weeks. The experimental group consisted of 37 students who were taught about sex education using the learning management model which focused on giving Information, Motivation and Behavioral skills and the 38 students were a control group using the normal lesson plan. The research instrument were 8 lesson plans and a test form life skill in decision making and problem solving test. The obtained data were then analyzed in terms of percentages, mean, standard diviation and the t-test which was used to compare the results. The research findings were as follows : 1. The students who were taught by IMB Model had higher mean scores on pre-test at the statistically significant differences at .05 level. 2. The students who were taught by IMB Model had higher mean scores post-test than the control group at the statistically significant differences at .05 level. | en_US |
dc.description.sponsorship | เงินทุนเพื่อการวิจัย คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ปี 2558 | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | เพศศึกษา | en_US |
dc.subject | ทักษะชีวิต | - |
dc.subject | การตัดสินใจ | - |
dc.subject | การแก้ปัญหา | - |
dc.title | การจัดการเรียนรู้เพศศึกษาโดยใช้รูปแบบข้อมูล แรงจูงใจและทักษะเชิงพฤติกรรมเพื่อเสริมสร้างทักษะชีวิตด้านการตัดสินใจและการแก้ปัญหาเรื่องเพศของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ฝ่ายประถม | en_US |
dc.title.alternative | Sex education learning management using information, motivation and behavioral skills model to enhance life skills in decision making and problem solving of grade 6 students in Chulalongkorn University Demonstration Elementary School | en_US |
dc.type | Technical Report | en_US |
dc.subject.keyword | เพศศึกษา | en_US |
dc.discipline.code | 0804 | en_US |
Appears in Collections: | Edu - Research Reports |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jintana_bu.pdf | 1.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.