Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47317
Title: การศึกษาวิเคราะห์โครงงานวิทยาศาสตร์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษา พุทธศักราช 2529-2531
Other Titles: An analytical study of science projects of secondary school students, B.E.2529-2531
Authors: สุรางค์ สากร
Advisors: จันทร์เพ็ญ เชื้อพานิช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: โครงงานวิทยาศาสตร์
Science projects
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจและวิเคราะห์โครงงานวิทยาศาสตร์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษา ซึ่งส่งเข้าประกวดที่ศูนย์บริภัณฑ์เพื่อการศึกษา กรมการศึกษานอกโรงเรียนระหว่าง พ.ศ.2529-2531 จำนวน 224 โครงงาน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ในด้านองค์ประกอบและลักษณะของโครงงาน พบว่า โครงงานวิทยาศาสตร์ส่วนใหญ่มีวัตถุประสงค์เพื่อให้มีความรู้ที่ลึกซึ้งขึ้น มีการอ้างอิงหลักการ ใช้วิธีดำเนินการทดลองในห้องปฏิบัติการ ใช้ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ด้านการตีความหมายข้อมูลและลงข้อสรุป ใช้วัสดุประเภทหาง่ายและหายากประกอบกัน เน้นประโยชน์ด้านเศรษฐกิจ รายงานของโครงงานวิทยาศาสตร์ส่วนใหญ่ได้รายงานเกี่ยวกับอุปกรณ์และวิธีทดลอง ในด้านความสมบูรณ์ โครงงานส่วนใหญ่มีส่วนประกอบ 6 รายการจากที่กำหนดไว้ 7 รายการ โครงงานวิทยาศาสตร์ส่วนใหญ่เป็นโครงงานประเภทการทดลองขนาดของโครงการเป็นขนาดกลางและอยู่ในสาขาวิชาฟิสิกส์ 2. ในด้านสถานภาพและสิ่งแวดล้อมของผู้ทำโครงงานวิทยาศาสตร์ พบว่าผู้ทำโครงงานวิทยาศาสตร์ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อยู่ในระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในโรงเรียนขนาดใหญ่พิเศษ ผู้ทำโครงงานส่วนใหญ่ไม่ระบุเหตุจูงใจในการทำโครงงาน จำนวนผู้ทำโครงงานส่วนใหญ่มีกลุ่มละ 3 คน และเป็นนักเรียนในกรุงเทพมหานคร
Other Abstract: The purposes of the research were to survey and analyze 224 science projects of secondary school students which submitted for the competition at Centre for Educational Museums, Department of Non-Formal Education during B.E. 2529 to B.E. 2531. The results of the research could be summarized as follows : 1. With regard to the components and characteristics of the science project, it was found that most of the science projects had the objective for increasing knowledge and understanding; inferred the principles; experimented in the laboratory; used the science process skill on interpreting and conclusion; used both simple and scarce materials and emphasized on economic outcomes. Most of the science reports included instrument and methodology. In the aspect of the project completeness, most of the science projects had 6 items out of 7 identified items. Most of them were experimental and medium sized projects; and were in physics. 2. With regard to status and environment of the science project owners, it was found that most of the project owners were male, studying in the upper secondary school level, and in the extra large size schools. Most of them did not record their motivation in operating the projects. Most of the projects operated by 3 students. Most project owners were students in Bangkok Metropolis.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47317
ISBN: 9745764981
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Surang_sa_front.pdf8.65 MBAdobe PDFView/Open
Surang_sa_ch1.pdf7.61 MBAdobe PDFView/Open
Surang_sa_ch2.pdf5.48 MBAdobe PDFView/Open
Surang_sa_ch3.pdf3.17 MBAdobe PDFView/Open
Surang_sa_ch4.pdf5.24 MBAdobe PDFView/Open
Surang_sa_ch5.pdf9.5 MBAdobe PDFView/Open
Surang_sa_back.pdf4.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.