Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47899
Title: การใช้ไดนามิคโปรแกรม กับการจัดโครงการปรับปรุงแก้ไขอุบัติเหตุการจราจรทางบก
Other Titles: The use of dynamic programming with roadway traffic accident improvement program
Authors: อิสาณ รัตนมาลัย
Advisors: ครรชิต ผิวนวล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ความปลอดภัยในท้องถนน -- การศึกษาและการสอน
อุบัติเหตุทางถนน
โปรแกรมไดนามิค
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์นี้เป็นการศึกษาเกี่ยวกับการจัดโครงการปรับปรุงการแก้ไขอุบัติเหตุการจราจรบนถนนในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร โดยมีจุดประสงค์เพื่อเลือกโครงการแก้ไขอุบัติเหตุให้ได้ผลตอบแทนมากที่สุด ในงบประมาณแต่ละจำนวนโดยทำการศึกษาโครงการปรับปรุงแก้ไขจำนวน 13 โครงการ ได้แก่ ถนนเพชรบุรีตัดใหม่ ทำการปรับปรุงบริเวณทางแยก ซุ้มสัญญาณไฟ โดยการทาสีเครื่องหมายและตีเส้นช่องทางบริเวณทางแยกเพชรบุรี-อโศก ถนนพิษณุโลก ทำการปรับปรุงบริเวณทางแยกซุ้มสัญญาณไฟ โดยการทาสีและตีเส้นช่วงทางแยกพิษณุโลก-ราชสีมา ถนนพระสุเมรุ ทำการปรับปรุงโดยการทาสีทางข้ามและตีเส้นช่องทางตลอดช่อง ถนนดินแดง ทำการปรับปรุงสัญญาณไฟ โดยเปลี่ยนดวงโคมสัญญาณไฟเสาสูงชนิดแขวนและอื่นๆ บริเวณทางแยกดินแดง-ราชปรารถ ถนนหลานหลวง ทำการปรับปรุงเสริมผิวจราจรด้วยแอสฟัตส์ผสมร้อนเชิงสะพานยมราชถึงเชิงสะพานจตุพักตร์ – ถนนเพชรบุรีตัดใหม่ ทำการก่อสร้างสะพานลอยคนเดินข้ามหน้าวัดดิสหงสาราม ถนนพระรามที่ 1 ทำการก่อสร้างสะพานลอยคนเดินข้ามเชิงสะพานลอยคนเดินข้ามเชิงสะพานกษัตริย์ศึก ทางแยกพญาไท-พระรามสี่ ติดตั้งสัญญาณไฟจราจร แยกหน้าจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ติดตั้งสัญญาณไฟจราจร ทางแยกสามเสน – นครไชยศรี ติดตั้งสัญญาณไฟจราจร ทางแยกสามเสน – อำนวยสงคราม ติดตั้งสัญญาณไฟจราจร ทางแยกศรีอยุธยา – พระรามห้า ติดตั้งสัญญาณไฟจราจร ทางแยกราชดำเนินนอก – พิษณุโลก ติดตั้งสัญญาณไฟจราจร วิธีแก้ไขอุบัติเหตุทั้ง 13 โครงการนี้ สรุปออกเป็น 5 วิธีการคือ – โครงการปรับปรุงบริเวณทางแยกซุ้มสัญญาณไฟ โดยการทาสีเครื่องหมายและตีเส้นช่องทาง, - โครงการปรับปรุงและติดตั้งสัญญาณไฟจราจร โดยเปลี่ยนเป็นดวงโคมสัญญาณไฟเสาสูงชนิดแขวน และอื่นๆ, - โครงการเสริมผิวจราจรด้วยแอสฟัตส์ผสมร้อน, - โครงการก่อสร้างสะพานลอยคนเดินข้าม, - โครงการติดตั้งสัญญาณไฟจราจรบริเวณทางแยก จากผลการศึกษาโดยทำการวิเคราะห์การจัดกลุ่มของโครงการในงบประมาณต่างๆ ให้ได้ผลตอบแทนสูงสุดนั้นๆ โครงการที่ลงทุนน้อย (โครงการปรับปรุงบริเวณทางแยกซุ้มสัญญาณไฟ โดยการทาสีเครื่องหมายและตีเส้นช่องทาง) ซึ่งได้ผลตอบแทนต่อค่าใช้จ่ายสูง จะถูกเลือกเป็นส่วนมากและโครงการที่ต้องใช้ทุนสูงจะถูกเลือก เมื่อมีงบประมาณเหลือหลังจากลงทุนโครงการงบประมาณน้อยแล้ว จะเห็นว่าโครงการที่ถูกนำมาเลือกมี 3 โครงการตามลำดับ คือ โครงการปรับปรุงบริเวณทางแยกซุ้มสัญญาณไฟโดยการทาสีเครื่องหมาย - โครงการปรับปรุงและติดตั้งสัญญาณไฟโดยเปลี่ยนเป็นดวงโคม สัญญาณไฟเสาสูงชนิดแขวน - โครงการติดตั้งสัญญาณไฟจราจรบริเวณทางแยก
Other Abstract: This research study deals with the use of dynamic programming with roadway traffic accident improvement program in selected area of Greater Bangkok Metropolitan Area. The purpose of the study is to select suitable improvement projects with maximum profit in the budgeting year. The study concentrated on 13 projects which were improvement by BMA (Bangkok Municipal Administration) during 1977 to 1979. The listed projects are as follows -New Petchaburee Road – The improvement of signalized intersection by using marking, crossing lane and curb marking at Petchaburee – Asoke intersection., -Pitsanulok Road – The improvement of signalized intersection by using lane marking, crossing lane and curb marking at Pitsanulok Rajasema intersection., - Prasumenru Road – The improvement of zebra crossing and lane marking along the section., - Din-Deang Road – The improvement to traffic signal, signal holder post, at Din-Deang-Rajaparop intersection., - Lan-Luang Road – The improvement of roadway by using hot-mix asphalt overlay., - New Petchaburee Road – The construction of a new pedestrian foot bridge in front of Wat Dishongsaram., - Rama I Road – The construction of a new pedestrian foot bridge near Kasatsuk Bridge., - Phayathai-Rama 4 intersection-installation traffic signal control automatic type., - Chulalongkorn University intersection, Samsen Nakornchaisri intersection, Samsen-Amnuay songkarm intersection, Sri Ayudthya Rama 5 intersection and Rajadamdoennog – Pisanulok intersection Installation traffic signalize, automatic type. The project are divided into 5 programs of improvement. - The improvement of signalize intersection by using lane marking, crossing lane, and curb marking., - The improvement of traffic signal, signal holder post etc., - The improvement of roadway by using hot- mix asphalt., - The construction of a new pedestrian foot bridge., - Installation traffic signal at intersection automatic type. The results of the study can be summarized as follows: Projects that use low cost and have high benefit cost ratio are selected before (The improvement of signalize intersection by using lane marking, crossing lane, and curb marking) the others. - Projects that use high cost are selected after projects that have low cost and have high benefit/cost ratio. (The improvement of installation traffic signal at intersection automatic type). There are three projects are selected from, top to the lowest as follows. - The improvement of signalize intersection by using lane marking, crossing lane, and curb marking., - The improvement of traffic signal, signal holder post etc., - Installation traffic signal at intersection.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47899
ISBN: 9745641758
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Isan_ra_front.pdf2.18 MBAdobe PDFView/Open
Isan_ra_ch1.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open
Isan_ra_ch2.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
Isan_ra_ch3.pdf4.05 MBAdobe PDFView/Open
Isan_ra_ch4.pdf1.81 MBAdobe PDFView/Open
Isan_ra_ch5.pdf566.65 kBAdobe PDFView/Open
Isan_ra_back.pdf14.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.