Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48139
Title: ผลของการสอนสอดแทรกเรื่องโรคเอดส์และการป้องกันโรคเอดส์ ในวิชาสังคมศึกษาที่มีต่อเจตคติต่อการป้องกันโรคเอดส์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
Other Titles: The effect of insinuating AIDS knowledge and AIDS prevention in social studies instruction on attitude towards aids prevention of mathayom suksa one students
Authors: สุรเชาว์ เรืองวัฒกี
Advisors: พิบูลศรี วาสนสมสิทธิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: โรคเอดส์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Issue Date: 2538
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถประสงค์เพื่อศึกษาผลของการสอนสอดแทรกเรื่องโรคเอดส์และการป้องกันโรคเอดส์ในวิชาสังคมศึกษาที่มีเจตคติต่อการป้องกันโรคเอดส์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ปีการศึกษา 2538 โรงเรียนโคกเจริญวิทยา จังหวัดลพบุรี จำนวน 70 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่ม กลุ่มละ 35 คน กลุ่มทดลองได้รับการสอนสอดแทรกเรื่องโรคเอดส์และการป้องกันโรคเอดส์จำนวน 12 คาบ ส่วนกลุ่มควบคุมไม่ได้รับการสอนสอดแทรก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแผนการสอนสอดแทรกเรื่องโรคเอดส์และการป้องกันโรคเอดส์ในวิชาสังคมศึกษาระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 12 แผนการสอน และแบบวัดเจตคติต่อการป้องกันโรคเอดส์ ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้น นำข้อมูลมาวิเคราะห์หาค่ามัชฌิมเลขคณิต ([means]) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และค่าสถิติทดสอบ “ที” (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. คะแนนเฉลี่ยของเจตคติต่อการป้องกันโรคเอดส์หลังการสอนของกลุ่มทดลองแตกต่างกับกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. คะแนนเฉลี่ยของเจตคติต่อการป้องกันโรคเอดส์ของกลุ่มทดลอง ก่อนและหลังการสอนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. คะแนนเฉลี่ยของเจตคติต่อการป้องกันโรคเอดส์ของกลุ่มควบคุม ก่อนและหลังการสอนไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4. คะแนนเฉลี่ยของเจตคติต่อการป้องกันโรคเอดส์ของกลุ่มทดลอง ภายหลังการสอนอยู่ในระดับสูง
Other Abstract: The purpose of the research was to study the effect of insinuating AIDS knowledge and AIDS prevention in social studies instruction on attitude towards AIDS prevention of mathayom suksa one students. The samples of this study were 70 mathayom suksa one students in Kokchareoan Wittaya School, Lopburi Province which were devided into two groups of thirty-five students. The experimental group was taught by insinuating AIDS knowledge and AIDS prevention lessons for 12 periods. The research instruments were 11 lesson plans of insinuating AIDS knowledge and AIDS prevention and attitude towards AIDS prevention test constructed by the researcher. The obtained data were then analyzed by means, standard deviation and t-test. The research findings were as follows : 1. The means of attitude towards AIDS prevention of the experimental group and the controlled group were different at the .05 level of significance. 2. The means of attitude toward AIDS prevention of the experimental group before and after learning were different at the .05 level of significance. 3. The means of attitude towards AIDS prevention of the controlled group before and after learning were not different at the .05 level of significance 4. The means of attitude towards AIDS prevention of the experimental group after learning were at high level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48139
ISBN: 9746327089
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Surachao_ra_front.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Surachao_ra_ch1.pdf989.86 kBAdobe PDFView/Open
Surachao_ra_ch2.pdf5.38 MBAdobe PDFView/Open
Surachao_ra_ch3.pdf805.06 kBAdobe PDFView/Open
Surachao_ra_ch4.pdf527.59 kBAdobe PDFView/Open
Surachao_ra_ch5.pdf715.39 kBAdobe PDFView/Open
Surachao_ra_back.pdf6.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.