Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50694
Title: การศึกษาผลกระทบของข้อมูลความโน้มถ่วงพิภพที่มีต่อการปรับแก้โครงข่ายระดับชั้นที่ 1 ในพื้นที่ประเทศไทย
Other Titles: An investigation on effects of using gravity data in adjustment procedures of the 1st order leveling network in Thailand
Authors: ทวีชัย ชูเชิด
Advisors: เฉลิมชนม์ สถิระพจน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Chalermchon.S@Chula.ac.th,chalermchon.s@chula.ac.th
Subjects: ระดับ
ความสูง
ความโน้มถ่วง
การสำรวจ
Leveling
Altitudes
Gravitation
Surveying
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ค่าความสูงออร์โทเมตริกของหมุดหลักฐานทางดิ่งในโครงข่ายระดับชั้นที่ 1 ในพื้นที่ประเทศไทย มีระดับทะเลปานกลางเป็นพื้นหลักฐานอ้างอิง ปัจจุบันมีกระจายครอบคลุมอยู่ทั่วประเทศ ใช้เป็นค่าอ้างอิงทางดิ่งสำหรับงานด้านวิศวกรรมในหลายสาขา สำหรับประเทศไทยโดยกรมแผนที่ทหาร ได้มีการสำรวจค่าความโน้มถ่วงพิภพแบบสัมพัทธ์ ซึ่งค่าความโน้มถ่วงพิภพนี้ เป็นองค์ประกอบหนึ่งในการพัฒนาค่าความสูงออร์โทเมตริกให้มีความละเอียดถูกต้องมากขึ้น โดยในแต่ละบริเวณพื้นที่จะมีค่าความโน้มถ่วงพิภพที่แตกต่างกันตามลักษณะของภูมิประเทศและส่งผลต่อการคำนวณค่าความสูงออร์โทเมตริกของหมุดหลักฐานทางดิ่งในโครงข่ายระดับชั้นที่ 1 วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อแสดงผลกระทบของค่าความโน้มถ่วงพิภพที่มีต่อการคำนวณค่าความสูงออร์โทเมตริกของหมุดหลักฐานทางดิ่งในโครงข่ายระดับชั้นที่ 1 ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า ค่าความแตกต่างระหว่างค่าระดับสูงที่ได้จากการสำรวจระดับชั้นที่ 1 กับค่าระดับสูงที่ได้จากการศึกษาบริเวณหมุดชุมทาง แตกต่างกันสูงสุดในพื้นที่เขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล พื้นที่ตอนบนเกาะหลัก และพื้นที่ตอนใต้เกาะหลัก เท่ากับ 0.07 , 37.6 และ 1.2 มม. ตามลำดับ โดยผลการศึกษาสามารถนำไปเป็นแนวทางในอนาคตสำหรับการสำรวจโครงข่ายระดับชั้นที่ 1 ของประเทศต่อไป
Other Abstract: The Orthometric Height of Vertical Benchmarks in the 1st Order Leveling Network in Thailand is referred by the Mean Sea Level. Now, these vertical benchmarks are widely distributed over Thai region and have been used as references for various engineering applications. In Thailand especially the Royal Thai Survey Department (RTSD), a relative gravimetric survey has been carried out. The gravity data can be considered as the main factor in developing more precise orthometric heights. In each specific area, the gravity data is very much dependent on its terrain and this variation will inevitably affect a calculation of an orthometric height for each 1st order vertical benchmarks. This paper aims to present an effect of the gravity data on the determination of orthometric height of the 1st order vertical benchmarks. The study result shows that the difference between the height level of the 1st order leveling survey and the height level of the study on junction benchmark is maximally different in Bangkok and its perimeter areas, Northern part of Ko Lak and Southern part of Ko Lak which are 0.07 , 37.6 and 1.2 mm. respectively. The results of the study can be used as a future practice of the 1st order leveling survey for Thailand.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมสำรวจ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50694
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.1300
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2015.1300
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5570204021.pdf6.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.