Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52639
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPongsa Pornchaiwiseskul-
dc.contributor.authorAnutra Jenaksorn-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate School-
dc.date.accessioned2017-03-14T07:50:25Z-
dc.date.available2017-03-14T07:50:25Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52639-
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 2006en_US
dc.description.abstractSupply Chain Management (SCM) is the process of planning, implementing, and controlling the operations of the supply chain with the purpose to satisfy customer requirements as efficiently as possible. Nowadays Supply chain collaboration has been introduced in order to react to actual customer orders, to reduce waste in the Supply chain, but also increases market responsiveness, customer orders, to reduce waste in the Supply chain, but also increases market responsiveness, customer satisfactions and competitiveness. Many pattern of Supply Chain Collaboration has been developed and widely implemented in many industries and mostly implemented is Vendor Managed Inventory or VMI. Further more, inventory control system play a significant role in managing the supply chain. Therefore, this study has introduced three inventory models under information sharing between central depot and service station as a vendor managed inventory concept in order to determine optimal replenishment and efficiency in two echelon supply chain. Performance metric included sales volumes and profit margin has been adopted to determine the situation and potential of each service station. The result of the study indicates that the appropriate inventory model with information sharing would generate more utilities to the supply chain compare to the existing inventory system such as inventory cost reduction and customer satisfaction. In addition, cluster analysis has been adopted to classify each services station to four subgroups in order to make more understanding of service station potential or critical point.en_US
dc.description.abstractalternativeการบริหารจัดการโซ่อุปทานเป็น กระบวนการ ในการวางแผน การดำเนินการ และ การควบคุมในงานปฏิบัติการโดยมีวัตถุประสงค์ในการเพิ่มระดับความพึงพอใจของลูกค้า รวมถึง การเพิ่มประสิทธิภาพในกระบวนการทำงาน ในปัจจุบันความร่วมมือในการจัดการโซ่อุปทานได้ถูกนำมาประยุกต์ใช้เพื่อตอบสนอง ความต้องการของลูกค้าในอันที่จะเพิ่มความพึงพอใจให้กับลูกค้า และ เพื่อเพิ่มขีดความสามารถในการแข่งขัน ความร่วมมือในการจัดการโซ่อุปทานได้มีการนำไปใช้อย่างแพร่หลายในรูปแบบต่างๆ โดยเฉพาะการบริหารวัสดุคงลังโดยผู้จัดหาหรือวีเอ็มไอเป็นรูปแบบที่มีการนำไปประยุกต์ใช้มากที่สุด นอกจากนี้การบริหารวัสดุคงคลังนับเป็นหัวใจสำคัญทีมีผลกระทบต่อการจัดการโซ่อุปทาน ดังนั้นในการศึกษาเบื้อตันได้ประยุกต์รูปแบบการบริหารวัสดุคงคลังในสามระบบภายใต้การแลกเปลี่ยน ข้อมูลระหว่างกันหรือเรียนกว่าการบริหารวัสดุคงคลังโดยผู้จัดหาเพื่อศึกษาหาระดับสินค้าคงคลังที่เหมาะสมและมีประสิทธิภาพ นอกจากนี้ยอดขาย และ กำไรขั้นต้นได้ถูกประยุกต์ใช้เพื่อเป็นตัวชี้วัดในการดำเนินงานของแต่ละสถานีบริการ ผลจากการศึกษาพบว่าการเลือกใช้ระบบการบริหารสินค้าคงคลังที่เหมาะสมภายใต้การแลกเปลี่ยนข้อมูลระหว่างกันให้อรรถประโยชน์ใต้โซ่อุปทานที่มากกว่าเมือเปรียบเทียบกับระบบการบริหารวัสดุคงคลังในปัจจุบัน เช่น ระดับของสินค้าคงคลังที่ลดลงและ ระดับความพึงพอใจของลูกค้าที่เพิ่มขึ้น นอกจากนี้ในการศึกษาวิจัยได้ประยุกต์การจำแนกกลุ่มตัวแปรด้วยเทคนิค Cluster analysis โดยจำแนกสถานีบริการตัวอย่างออกเป็นสี่กลุ่มเพื่อทำความเข้าใจถึงสถานะของสถานีบริการต่างๆ ท้งในส่วนของศักยภาพ และ อุปสรรคหรือปัญหาในการดำเนินงานen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2006.1663-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectBusiness logisticsen_US
dc.subjectGasoline -- Inventory controlen_US
dc.subjectGasoline -- Transportationen_US
dc.subjectPhysical distribution of goods -- Cost controlen_US
dc.subjectการบริหารงานโลจิสติกส์en_US
dc.subjectแกสโซลีน -- การควบคุมสินค้าคงคลังen_US
dc.subjectแกสโซลีน -- การขนส่งen_US
dc.subjectการกระจายสินค้าจากผู้ผลิตสู่ผู้บริโภค -- การควบคุมต้นทุนการผลิตen_US
dc.titleImproving cost efficiency of gasoline distribution through vendor-managed inventory techniqueen_US
dc.title.alternativeการปรับปรุงประสิทธิภาพต้นทุนในการกระจายน้ำมันด้วยเทคนิคการบริหารวัสดุคงคลังแบบวีเอ็มไอen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Scienceen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineLogistics Managementen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorNo information provided-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2006.1663-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anutra_je_front.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open
anutra_je_ch1.pdf543.79 kBAdobe PDFView/Open
anutra_je_ch2.pdf4.34 MBAdobe PDFView/Open
anutra_je_ch3.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open
anutra_je_ch4.pdf753.73 kBAdobe PDFView/Open
anutra_je_ch5.pdf2.01 MBAdobe PDFView/Open
anutra_je_ch6.pdf3.55 MBAdobe PDFView/Open
anutra_je_ch7.pdf367.68 kBAdobe PDFView/Open
anutra_je_back.pdf510.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.