Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/53577
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPunchalee Wasanasomsithi-
dc.contributor.authorNawarat Siritararatn-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate School-
dc.date.accessioned2017-10-21T05:59:10Z-
dc.date.available2017-10-21T05:59:10Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/53577-
dc.descriptionThesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2007en_US
dc.description.abstractEnglish oral communication plays an increasingly significant role in Thailand as the English language is the most important tool of communication in national and international personal, academic, and professional arenas. The present study aimed to identify the oral English needs of Kasetsart University (KU) students, to develop the oral communication course using the Project-based learning Approach (PBLA) and on KU students' needs, to investigate the effects of the oral communication course on oral communication ability of KU students, and to explore KU students' opinions toward project work instruction. This research employed the one-group pre-test-post-test experimental design which compared the same group of subjects' oral communication ability before and after the treatment. The subjects were 22 KU undergraduate students who enrolled in the Listening-Speaking I course using the project work instruction. The research instruments included the needs analysis questionnaire, the oral English communication course, Group Project Simulation Task (GPST) test, learner logs, student interviews, teacher's diary, and opinion questionnaire. Data were analyzed by means of descriptive statistics of frequency, mean, standard deviation, and the paired sample t-test was used to compare the mean scores of the subjects' pre-test and post-test. Qualitative data were analyzed by means of content analysis and categorization. The findings of this study revealed that the students were able to improve their oral communication and oral presentation abilities through project work instruction. It was also discovered from this study that project work was effective to promote not only the students' oral skills but also their self-confidence and interpersonal skills because of the cooperative nature of the project work. Based on the study findings, it is recommended that teachers should carefully design and appropriately implement project work instruction with authentic tasks that are rich in opportunity for interaction, scaffolding, and cooperative learning to enhance language learners' development of oral communication ability.en_US
dc.description.abstractalternativeการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารมีบทบาทสำคัญมากขึ้นอย่างต่อเนื่องในประเทศไทย เนื่องจากภาษาอังกฤษเป็นเครื่องมือในการสื่อสารที่สำคัญที่สุด ทั้งในส่วนบุคคล ด้านการศึกษา และการประกอบอาชีพในระดับชาติและนานาชาติ งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อสำรวจความต้องการในการเรียนการพูดภาษาอังกฤษและรูปแบบการเรียนการสอนการพูดที่พึงประสงค์ของนิสิตมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ พัฒนารายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน ศึกษาประสิทธิภาพของรายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงานต่อการพัมนาการพูดภาษาอังกฤษของนิสิต และศึกษาความคิดเห็นของนิสิตที่มีต่อของบทเรียนรายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน รูปแบบการวิจัยเป็นการวิจัยที่ใช้กลุ่มตัวอย่างเพียงกลุ่มเดียว มีการวัดผลการเรียนโดยการทดสอบก่อนและหลังเรียน กลุ่มตัวอย่างคือนิสิตมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ในระดับปริญยาตรี จำนวน 22 คน ซึ่งลงทะเบียนเรียนในรายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน เครื่องมือในการวิจัยประกอบด้วยแบบสำรวจความต้องการในการเรียนการพูดภาษาอังกฤษ แผนการเรียนการสอนตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน แบบทดสอบการพูด แบบบันทึกการเรียน แบบสัมภาษณ์ บันทึกของครู และแบบสอบถามความคิดเห็นของนิสิตต่อการเรียนการสอนตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ การหาค่าเฉลี่ย (Average mean scores) ของระดับความคิดเห็นของนิสิต ที่ได้จากแบบสอบถามความต้องการในการเรียนการพูดภาษาอังกฤษ สถิติที่ใช้ในการเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยของผลการสอบพูดก่อนและหลังการเรียน (A paired samples t-test) และสถิติที่ใช้ในการหาค่าเฉลี่ยของระดับความคิดเห็นของนิสิต ที่ได้จากแบบสอบถามความคิดเห็นของนิสิตต่อการเรียนการสอนตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน นอกจากนี้ยังมีการเก็บและวิเคราะห์ข้อมูลในเชิงคุณภาพเพื่อสนับสนุนและตรวจสอบผลที่ได้รับจากการวิเคราะห์ข้อมูลในเชิงปริมาณ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ ความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารและเสนอผลงานของนิสิตเพิ่มขึ้น อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติจากการเรียนภาษาอังกฤษ โดยการใช้โครงงาน การเรียนการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน นอกจากจะส่งผลให้นิสิตพัฒนาการพูดเพื่อการสื่อสารแล้ว ยังมีผลต่อการพัฒนาความมั่นใจในตนเองและทักษะการทำงานร่วมกับผู้อื่นของนิสิตอีกด้วย ซึ่งรูปแบบการเรียนรู้นี้ เป็นรูปแบบเฉพาะของการเรียนรู้โดยการใช้โครงงาน ข้อเสนอแนะจากการวิจัยนี้คือ ครูควรใช้โครงงานที่มีการออกแบบกิจกรรมที่เหมาะสมแก่ผู้เรียนในการเรียนการสอน ซึ่งนอกจากจะทำให้ผู้เรียนมีโอกาสที่หลากหลายในการใช้ภาษาอังกฤษโดยการมีปฏิสัมพันธ์กับผู้ร่วมสนทนาในสถานการณ์จริงแล้ว นิสิตยังสามารถพัฒนาทักษะการทำงานร่วมกัน และพัฒนาความสามารถในการพูดเพื่อการสื่อสารอีกด้วยen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectKasetsart University -- Studentsen_US
dc.subjectEnglish language -- Study and teachingen_US
dc.subjectOral communicationen_US
dc.subjectCurriculum planningen_US
dc.subjectProject method in teachingen_US
dc.subjectCommunicative competenceen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ -- นักศึกษาen_US
dc.subjectภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอนen_US
dc.subjectการสื่อทางภาษาพูดen_US
dc.subjectการวางแผนหลักสูตรen_US
dc.subjectการสอนแบบโครงงานen_US
dc.subjectความสามารถในการสื่อสารen_US
dc.titleA development of the English oral communication course using the project-based learning approach to enhance English oral communication ability of Kasetsart University studentsen_US
dc.title.alternativeการพัฒนาบทเรียนรายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงานเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษของนิสิตมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameDoctor of Philosophyen_US
dc.degree.levelDoctoral Degreeen_US
dc.degree.disciplineEnglish as an International Languageen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorpunchalee.w@chula.ac.th-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nawarat_sir_front.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
nawarat_sir_ch1.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open
nawarat_sir_ch2.pdf6.6 MBAdobe PDFView/Open
nawarat_sir_ch3.pdf4.45 MBAdobe PDFView/Open
nawarat_sir_ch4.pdf5.12 MBAdobe PDFView/Open
nawarat_sir_ch5.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open
nawarat_sir_back.pdf9.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.