Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58483
Title: KOREAN WAVE AND KOREAN FOOD FRANCHISE EXPANSION IN BANGKOK THAILAND
Other Titles: กระแสเกาหลีกับการขยายตัวธุรกิจแฟรนไซส์ร้านอาหารเกาหลีในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: Chanika Siriwat
Advisors: Pataporn Sukontamarn
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Advisor's Email: Pataporn.S@chula.ac.th,pataporn@hotmail.com,PATAPORN@HOTMAIL.COM
Issue Date: 2017
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The objectives of this research were to investigate the relationship between Korean Wave and current Korean restaurant franchise business expansion in Bangkok and to investigate the factors affecting the decision of Thai customers who came to Korean franchise restaurants, such as general information, source of information, cost of meal, and motivation to have Korean food. This research aims to study the expansion and development of the Korean restaurant business in the case of changing popularity of Korea popular culture in the future from the perspective of Korean restaurant owners. The sample of research is customers who came to consume the Korean food at Korean restaurants in the Bangkok area and also the Korean restaurant owners from 3 stores. Questionnaires for customers were distributed and in-depth interviews with Korean business owners were conducted. The author uses quantitative approach and qualitative approach to analyze data. The sampling group are Thai teenagers and Thai workers aged 15-40 years old, the results show that, the first reason the samples customers decide to eat Korean food is because of social media. The second, is friend’s invitation. Moreover, for the reason why Korean food become a popular food in Thailand, first is taste of food. And second is popularity of Korean singers. On the part of the business owners, it is interesting that they decided to open a Korean food franchise from Korea directly, because of the popularity of Korean culture in current time.
Other Abstract: งานวิจัยเรื่องนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างกระแสเกาหลีกับการขยายตัวทางธุรกิจแฟรนไซส์ร้านอาหารเกาหลีในเขตกรุงเทพมหานคร ประเทศไทยและเพื่อศึกษาถึงปัจจัยการตัดสินใจมารับประทานอาหารเกาหลีแบบแฟรนไซส์ของลูกค้าที่มาใช้บริการ เช่น ข้อมูลทั่วไปของลูกค้าที่มารับประทานอาหาร แหล่งที่มา ค่าใช้จ่ายในการรับประทานของลูกค้าและ แรงบันดาลใจในการรับประทานอาหารเกาหลี และอีกทั้งเพื่อเป็นแนวทางในการตัดสินใจทำธุรกิจร้านอาหารเกาหลีเนื่องจากกระแสนิยมเกาหลี โดยศึกษาการขยายและพัฒนาธุรกิจร้านอาหารจากมุมมองของเจ้าของกิจการร้าน เพื่อต่อยอดทางธุรกิจในอนาคต กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยคือลูกค้าที่มารับประทานอาหารที่ร้านอาหารเกาหลีทั้งหญิงและชาย โดยแบ่งเป็นลูกค้าที่มารับประทานและเจ้าของกิจการร้านอาหารเกาหลี จาก 3 ร้าน โดยการให้แบบสอบถามแก่ลูกค้าที่มารับประทานอาหารและสัมภาษณ์แบบเชิงลึกกับเจ้าของธุรกิจร้านอาหารเกาหลีแบบแฟรนไซส์ โดยใช้การศึกษาในเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณในการวิเคราะห์ข้อมูล ในส่วนกลุ่มตัวอย่างออกเป็นวันรุ่นกับวัยทำงานตามช่วงอายุ 15-40 ปี ผลจากการศึกษาพบว่าเหตุผลที่วัยรุ่นและวัยทำงานตัดสินใจเลือกมารับประทานอาหารเกาหลีอันดับแรก มาจากการรับสารโฆษณาทางโซเชียลมีเดีย เหตุผลรองลงมาคือการชักชวนของเพื่อน และจากการสำรวจเหตุผลที่ทำให้อาหารเกาหลีเป็นที่นิยมในไทย อันดับแรกคือ รสชาติของอาหาร เหตุผลรองลงมาคือชื่นชอบดารานักร้องเกาหลี ในส่วนของเจ้าของกิจการ เหตุผลที่เลือกเปิดธุรกิจแฟรนไชส์ร้านอาหารเกาหลีคือ ต้องการเปิดร้านอาหารแนวใหม่และวัฒนธรรมเกาหลีกำลังที่เป็นที่นิยมในสังคมไทยในปัจจุบันพอดี
Description: Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2017
Degree Name: Master of Arts
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Korean Studies
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58483
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5887552620.pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.