Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62707
Title: ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้เรื่องบัตรรายการโดยคอมพิวเตอร์ช่วยสอนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: Upper high school student's learning achievement in the card catalog unit through computer-assisted instruction
Authors: สายพินธ์ ฉุนพ่วง
Advisors: ประภาวดี สืบสนธิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: ห้องสมุดโรงเรียน
บัตรรายการ
คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน
School libraries
Catalog cards
Computer-assisted instruction
Issue Date: 2536
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้เรื่องบัตรรายการจากการเรียนโดยคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกับการสอนแบบบรรยาย ทั้งทางด้านความรู้เรื่องบัตรรายการ ความสามารถในการใช้บัตรรายการและในการค้นหาหนังสือ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2535 โรงเรียนบางปะกอกวิทยาคม โดยแบ่งออกเป็นกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 45 คน ผู้วิจัยได้ดำเนินการทดลองโดยทำหน้าที่เป็นครูผู้สอนกับกลุ่มควบคุม และใช้คอมพิวเตอร์ช่วยสอนกับกลุ่มทดลอง ใช้เวลาสอนทั้งสิ้นกลุ่มละ 3 คาบ ทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องบัตรรายการด้วยแบบทดสอบที่สร้างขึ้นซึ่งมีค่าความเที่ยง 0.73 นำผลการทดสอบของทั้งสองกลุ่มมาเปรียบเทียบ ด้วยการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนที่เรียนจากคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้เรื่องบัตรรายการ ไม่แตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติกับนักเรียนจาการสอนแบบบรรยาย
Other Abstract: The purpose of this research is to compare learning of the card catalog achieved by the upper high school students who learned from teacher and from computer-assisted instruction. The samples were mathayom suksa four of Bangpakokvidhayakom School, academic year of 1992. The control group learned from teacher and the experimental group learned from computer-assisted instruction. Each group consisted of 45 students. The sample students were taught for 3 periods. Then, the achievement test with the reliability of 0.73 was administered to both groups. The data were analyzed by t-test. The research findings revealed that the learning achievement in the card catalog of both groups learned was not significantly of difference.
Description: วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536
Degree Name: อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บรรณารักษศาสตร์และสารนิเทศศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62707
ISBN: 9745830143
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saypin_ch_front_p.pdf3.02 MBAdobe PDFView/Open
Saypin_ch_ch1_p.pdf3.05 MBAdobe PDFView/Open
Saypin_ch_ch2_p.pdf12.74 MBAdobe PDFView/Open
Saypin_ch_ch3_p.pdf5.05 MBAdobe PDFView/Open
Saypin_ch_ch4_p.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open
Saypin_ch_ch5_p.pdf2.93 MBAdobe PDFView/Open
Saypin_ch_back_p.pdf28.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.