Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62762
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSophon Roengsumran-
dc.contributor.advisorRatanavalee Inochanom-
dc.contributor.authorSupatta Midpanon-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate School-
dc.date.accessioned2019-08-22T07:21:31Z-
dc.date.available2019-08-22T07:21:31Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.isbn9746321986-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62762-
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University, 1995en_US
dc.description.abstractThe effect on exhaust gas emissions of carbon monoxide, CO, and hydrocarbons, HC, resulting from mixing methyl tert-butyl ether (MTBE), isopropanol (IPA), and tetrabutyltin or tetrahexyltin with gasoline for automotive fuels has been studied experimentally. Tests were conducted on a Toyota four-cylinder engine running at different conditions of spark timing and engine speed. Results of this investigation indicate that the presence of the MTBE, IPA, and organotins (tetrabutyltin or tetrahexyltin) in the fuel blend significantly reduce the concentration of carbon monoxide in the exhaust emissions (up to 30-40 percent compared to base fuel), with tetrabutyltin slightly more effective than tetrahexyltin. Hydrocarbon emissions were only slightly decreased in this experiment.en_US
dc.description.abstractalternativeการวิจัยนี้เป็นการศึกษาผลของการผสมเมธิลเทอร์เชียรีบิวทิลอีเทอร์ ไอโซโพรพานอล และเตตราบิวทิลทิน หรือเตตราเฮกซิลทิน กับแกโซลีนเพื่อใช้เป็นน้ำมันเชื้อเพลิงรถยนต์ เครื่องยนต์ที่ใช้ในการทดลองเป็นเครื่องยนต์โตโยต้า 4 สูบ ซึ่งทำการทดลองที่องศาจุดระเบิด และความเร็วรอบต่างๆกัน ผลของการวิจัยแสดงให้เห็นว่าการมีเมธิลเทอร์เชียรีบิวทิลอีเธอร์ ไอโซโพรพานอล และสารดีบุกอินทรีย์ (เตตราบิวทิลทินหรือเตตราเฮกซิลทิน) จะช่วยลดความเข้มข้นของคาร์บอนมอนอกไซด์ในไอเสียรถยนต์อย่างเห็นได้ชัด (ประมาณ 30-40% เมื่อเปรียบเทียบกับน้ำมันพื้นฐาน) ซึ่งเตตราบิวทิลทินจะมีผลช่วยลดปริมาณคาร์บอนมอนอกไซด์ได้ดีกว่าเตตราเฮกซิลทินเล็กน้อย นอกจากนี้ยังมีผลในการช่วยลดปริมาณสารประกอบไฮโดรคาร์บอนอีกเล็กน้อยen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectCarbon monoxideen_US
dc.subjectCombustion gasesen_US
dc.subjectGasolineen_US
dc.subjectดีบุกอินทรีย์-
dc.subjectคาร์บอนมอนอกไซด์-
dc.subjectก๊าซ (ท่อไอเสีย)-
dc.subjectแกสโซลีน-
dc.titleEffect of organotins in gasoline on exhaust emission from caren_US
dc.title.alternativeผลของดีบุกอินทรีย์ในแกโซลีนต่อไอเสียรถยนต์en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Scienceen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplinePetrochemical Technologyen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorNo information provinded-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supatta_mi_front_p.pdf4.49 MBAdobe PDFView/Open
Supatta_mi_ch1_p.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open
Supatta_mi_ch2_p.pdf21 MBAdobe PDFView/Open
Supatta_mi_ch3_p.pdf3.16 MBAdobe PDFView/Open
Supatta_mi_ch4_p.pdf6.21 MBAdobe PDFView/Open
Supatta_mi_ch5_p.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open
Supatta_mi_back_p.pdf2.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.