Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64487
Title: ผลของการเรียนรู้เป็นกลุ่มต่อความรู้และความสามารถ ในการดูแลตนเองของผู้ป่วยไตวายเรื้อรัง ที่ได้รับการรักษาโดยการฟอกเลือดด้วยเครื่องไตเทียม
Other Titles: Effects of group learning on knowledge and self-care capabilities of chronic renal failure patients with hemodialysis
Authors: วันเพ็ญ กลับกลาย
Advisors: พวงเพ็ญ ชุณหปราณ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะพยาบาลศาสตร์
Subjects: การดูแลสุขภาพด้วยตนเอง
การเรียนรู้
ไตวายเรื้อรัง -- ผู้ป่วย
การฟอกเลือดด้วยเครื่องไตเทียม
Self-care, Health
Learning
Chronic renal failure -- Patients
Hemodialysis
Issue Date: 2544
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยกึ่งทดลองครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการเรียนรู้เป็นกลุ่มต่อความรู้และความสามารถในการดูแลตนเองของผู้ป่วยไตวายเรื้อรังที่ได้รับการรักษาโดยการฟอกเลือดด้วยเครื่องไตเทียม ศึกษาเปรียบเทียบความรู้และความสามารถในการดูแลตนเองก่อนและหลังการทดลอง เปรียบเทียบความรู้และความ สามารถในการดูแลตนเองของกลุ่มทดลองที่ได้รับการเรียนรู้ เป็นกลุ่มกับกลุ่มที่ได้รับการสอนตามปกติ กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้ป่วยไตวายเรื้อรังที่ได้รับการรักษาโดยการฟอกเลือดด้วยเครื่องไตเทียม จำนวน 30 คน จัดเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมโดยการจับคู่ กลุ่มทดลองได้รับการเรียนรู้เป็นกลุ่ม กลุ่มควบคุมได้รับการสอนตามปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นเครื่องมือที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น ประกอบด้วย แผนการเรียนรู้เป็นกลุ่ม คู่มือการดูแลตนเองแบบทดสอบความรู้ในการดูแลตนเองของผู้ป่วยไตวายเรื้อรังที่ได้รับการรักษาโดยการฟอกเลือดด้วยเครื่องไตเทียมและแบบประเมินความสามารถในการดูแลตนเองของผู้ป่วยไตวายเรื้อรังที่ได้รับการรักษาโดยการฟอกเลือดด้วยเครื่องไตเทียม เครื่องมือทุกชุดได้รับการตรวจสอบความตรงตามเนื้อหาและมีค่าความเที่ยงของแบบทดสอบความรู้และความสามารถในการดูแล ตนเองเท่ากับ 0.80 และ 0.75 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตราฐานและการทดสอบที
Other Abstract: The purposes of this quasi-experimental research were to study the effects of group learning for chronic renal failure patients with hemodialysis on knowledge and self-care capabilities, and to compare knowledge and self-care capabilities between patients in the experimental and in the control group. Research subjects were 30 patients which were randomly assigned into experimental and control group by matched pair technique. The experimental group learned by group learning. The research instruments were developed by the researcher, which were lesson plan, self care manual, test of self care knowledge and self care capabilities evaluation form. The instruments were tested for content validity and the reliability of self care knowledge test and self care evaluation form were .80 and .75, respectively. The data were analyzed by using Median, Standard Deviation and t-test. Major findings were as follows: 1. The mean score of self care knowledge after learned by group learning was significant higher than before, at the .05 level. 2. The mean score of self care capabilities after learned by group learning was not difference than before. 3. The mean score of self care knowledge and self care capabilities of chronic renal failure patients with hemodialysis in the experimental group were significant higher than of the control group, at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพยาบาลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64487
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.662
ISBN: 9741700679
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2001.662
Type: Thesis
Appears in Collections:Nurse - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wanphen_kl_front_p.pdfหน้าปก และ บทคัดย่อ792.17 kBAdobe PDFView/Open
Wanphen_kl_ch1_p.pdfบทที่ 1885.9 kBAdobe PDFView/Open
Wanphen_kl_ch2_p.pdfบทที่ 22.77 MBAdobe PDFView/Open
Wanphen_kl_ch3_p.pdfบทที่ 31.01 MBAdobe PDFView/Open
Wanphen_kl_ch4_p.pdfบทที่ 4738.56 kBAdobe PDFView/Open
Wanphen_kl_ch5_p.pdfบทที่ 5888.75 kBAdobe PDFView/Open
Wanphen_kl_back_p.pdfบรรณานุกรมและ ภาคผนวก1.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.