Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/6534
Title: ผลการสอนวาดภาพตามกระบวนการของ จอห์น วิลลัตส์ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการวาดภาพแสดงมิติสัมพันธ์ของเด็ก อายุ 9-11 ปี
Other Titles: Effects of drawing teaching by using John Willats' process upon spatial relationships drawing achievement of children age 9-11 year
Authors: ชัชวาลย์ อินทุสมิต
Advisors: สุลักษณ์ ศรีบุรี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Sulak.S@chula.ac.th
Subjects: วิลลัตส์, จอห์น
ความสามารถทางด้านมิติสัมพันธ์
ความสามารถทางการวาดภาพ
การวาดเส้น
Issue Date: 2546
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการสอนวาดภาพตามกระบวนการของ จอห์น วิลลัตส์ ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการวาดภาพแสดงมิติสัมพันธ์ของเด็กอายุ 9-11 ปี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ เด็กที่มีอายุ 9-11 ปี ศึกษาอยู่ในโรงเรียน ในเขตกรุงเทพมหานคร ภาคการศึกษาต้น ที่เรียนวิชาศิลปศึกษา จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนการสอนเรื่องการวาดภาพตามกระบวนการของ จอห์น วิลลัตส์ 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ ทางความเข้าใจด้าน มิติสัมพันธ์ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการวาดภาพแสดงมิติสัมพันธ์ 4) แบบประเมินผลทางการวาดภาพแสดงมิติสัมพันธ์ตามเกณฑ์วิเคราะห์ภาพวาดตามทฤษฎี ของ จอห์น วิลลัตส์ ก่อนเรียน และหลังเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล โดยหาค่าที (t-test) ค่ามัชฌิมเลขคณิต ([Mean]) และ ส่วนเบี่ยงเบนมาตราฐาน (S.D.) ผลการวิจัย ผลของการสอนวาดภาพตามกระบวนการของ จอห์น วิลลัตส์ ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการวาดภาพแสดงมิติสัมพันธ์ของเด็กอายุ 9-11 ปี ได้พบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการวาดภาพแสดงมิติสัมพันธ์ หลังเรียนสูงกว่า ก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยผลสัมฤทธิ์ทางการวาดภาพที่สูงขึ้น เป็นผลจากการสอนวาดภาพตามกระบวนการของ จอห์น วิลลัตส์ ได้แก่ การใช้เส้นลักษณะต่าง ๆ ในการวาดภาพ และการวาดภาพทับซ้อนกันของวัตถุ และการวาดภาพวัตถุให้มีขนาดแตกต่างกัน เพื่อสร้างระยะ ใกล้ ไกล ในภาพ เป็นการนำเสนอเนื้อหารวมถึงหลักการที่สำคัญของการเรียน เรื่องการวาดภาพแสดงมิติสัมพันธ์ ซึ่งการสอนวาดภาพตามกระบวนการของ จอห์น วิลลัตส์ ทำให้เด็กในช่วงอายุ 9-11 ปี มีความสามารถทางการวาดภาพแสดงมิติสัมพันธ์ที่สูงขึ้น โดยการวาดภาพที่เด็กสามารถทำได้ดีที่สุด คือ การวาดภาพที่มีลักษณะถ่ายทอดแบบทัศนียภาพวิทยาที่สมบูรณ์ (Canonical perspective)
Other Abstract: The purpose of this research was to study the effects of drawing teaching by using John Willats' process upon spatial relationships drawing achievement of children age 9-11 year. The subjects of this study were 30 children age 9-11 year study in schools in Bangkok metropolis, taking art education course in the first semester. The research instruments include 1) a lesson plans on drawing teaching by using John Willats' process; 2) one set of pre- and post-test on spatial relationships as an achievement test of knowledge prior to and after learning; 3) one set of pre- and post-tests of spatial relationships drawing as an achievement test prior to and after learning; 4) one set of criteria for analysis based on drawing system of John Willats' theory prior to and after learning. The data was analysied by using on t-test, arithmetic mean ([Mean]), and standard deviation (S.D.). The reserch finding revealed that the spatial relationships drawing of the children after learning by using John Willats' process was higher than before learning at 0.5 level of significance. These higher achievements were the results of drawing teaching by using John Willats' process namely "using various characteristic lines", "overlapped object drawing," and "size different object drawing" to build up duration of distance close up and far in the picture, and to present the content and key concept of spatial relationships drawing. The drawing by using John Willats' process leaded the children at the age 9-11 year had more ability in drawing the spatial relationships. The drawing that children could do the best was "the canonical perspective drawing"
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ศิลปศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/6534
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2003.1320
ISBN: 9741738099
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2003.1320
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chatchawan.pdf3.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.