Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70089
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPandit Chanrochanakit-
dc.contributor.authorShinya Akutagawa-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate School-
dc.date.accessioned2020-11-11T13:41:28Z-
dc.date.available2020-11-11T13:41:28Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70089-
dc.descriptionThesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2019-
dc.description.abstractThis thesis examines biennial art festivals in Thailand, namely Bangkok Art Biennale 2018, Bangkok Biennial and Thailand Biennale. Each festival had a different type of biennial respectively and all represented the first biennial in Thailand. The biennial art festival can be traced back to the world fairs and grand tours in Europe. In the 19th century, Siamese elite conducted a grand tour to Europe and participated in world fairs. As Thongchai (2000, 540) illustrates that Siamese elite believed that their participation in major world fairs would increase their recognition and elevate their status on the global stage, the biennials organizers in 2018 also believed that the biennial would raise the Thailand’s cultural status on the global stage and set the city and themselves on the global art map. The thesis aims to depict the cooperative space production as the biennial by the state, private sectors, and art professionals. It analyses the politics of aesthetics on vague imagination of world class city.-
dc.description.abstractalternativeวิทยานิพนธ์เล่มนี้เป็นการสำรวจการจัดงานเทศกาลศิลปะไบเอนเนียลในประเทศไทย ได้แก่ บางกอกอาร์ตเบียนนาเล่ 2018 บางกอกไบเอนเนียล และไทยแลนด์เบียนนาเล่ ซึ่งแต่ละเทศกาลมีรูปแบบการจัดงานที่แตกต่างกันและต่างก็นำเสนอว่าเทศกาลของตนนั้นเป็นเทศกาลศิลปะไบเอนเนียลที่จัดขึ้นครั้งแรกของประเทศไทย ที่มาของเทศกาลศิลปะไบเอนเนียลสามารถตรวจสอบย้อนกลับไปยังงานมหกรรมสินค้าโลกและการจัดแกรนด์ทัวร์ในยุโรป ราวศตวรรษที่19 ชนชั้นนำของสยามดำเนินการจัดงานแกรนด์ทัวร์ไปยุโรปและเข้าร่วมงานมหกรรมสินค้าโลก  ขณะที่ธงชัย (2543, 540) วิเคราะห์ให้เห็นว่าการเข้าร่วมงานมหกรรมใหญ่ระดับโลกของชนชั้นนำชาวสยามนั้นจะช่วยยกระดับสถานะของตนตลอดจนเป็นที่ยอมรับในเวทีโลกมากยิ่งขึ้น ทางผู้จัดเทศกาลศิลปะไบเอนเนียลปี 2561 เองก็เชื่อมั่นเช่นเดียวกันว่า การจัดเทศกาลศิลปะไบเอนเนียลจะช่วยยกระดับสถานะทางวัฒนธรรมของประเทศไทยในเวทีโลก ทั้งจะเป็นการปักหมุดเมืองไปบนแผนที่โลกศิลปะ งานวิจัยเล่มนี้ยังมุ่งศึกษาเพื่อแสดงให้เห็นถึงการผลิตพื้นที่ร่วมกันในรูปแบบเทศกาลศิลปะไบเอนเนียล โดยภาครัฐ ภาคเอกชน ตลอดจนบุคลากรในวงการศิลปะและวิเคราะห์สุนทรียภาพทางการเมืองบนมโนภาพที่คลุมเคลือของเมืองระดับโลก-
dc.language.isoen-
dc.publisherChulalongkorn University-
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2019.504-
dc.rightsChulalongkorn University-
dc.titleThailand and biennial art festival : the case study of Bangkok Art Biennale 2018, Bangkok Biennial, and Thailand Biennale-
dc.title.alternativeประเทศไทยกับเทศกาลศิลปะไบเอนเนียล: กรณีศึกษาบางกอกอาร์ตเบียนนาเล่ 2018,บางกอกไบเอนเนียล และไทยแลนด์เบียนนาเล่-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameMaster of Arts-
dc.degree.levelMaster's Degree-
dc.degree.disciplineSoutheast Asian Studies-
dc.degree.grantorChulalongkorn University-
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2019.504-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5987535020.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.