Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72431
Title: ทัศนคติต่อวิชาศิลปศึกษาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Attiude of lower secondary school students in Bangkok Metropolis towards art education courses
Authors: วัชรินทร์ ฐิติอดิศัย
Advisors: สุลักษณ์ ศรีบุรี
อำไพ ดีรณสาร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Sulak.S@Chula.ac.th
ไม่มีข้อมูล
Subjects: นักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น -- ทัศนคติ -- ไทย
ศิลปกรรม -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) --ไทย
Junior high school students -- Attitudes -- Thailand
Art -- Study and teaching (Secondary) -- Thailand
Issue Date: 2530
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทัศนคติต่อวิชาศิลปศึกษาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ในกรุงเทพมหานคร และเพื่อเปรียบเทียบทัศนคติต่อวิชาศิลปศึกษาของนักเรียนชายและนักเรียนหญิง ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาบีที่ 2 ในกรุงเทพมหานคร ปีการศึกษา 2529 จำนวน 360 คน ประกอบด้วยนักเรียนชาย 180 คน และนักเรียนหญิง 180 คน จากโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น 9 แห่ง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบวัดทัศนคติที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง มีลักษณะเป็นแบบมาตราส่วนประเมินค่า แบบเลือกตอบ และแบบปลายเปิด วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า ทัศนคติต่อวิชาศิลปศึกษาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นในกรุงเทพมหานคร ที่มีต่อเนื้อหาวิชา การสอน กิจกรรม การวัดและประเมินผล และคุณค่าโดยส่วนรวมอยู่ในระดับปานกลาง และการเปรียบเทียบทัศนคติต่อวิชาศิลปศึกษาของนักเรียนชายและนักเรียนหญิง ปรากฎว่า ไม่แตกต่างกัน
Other Abstract: The purpose of this study was to study the attitude of lower secondary school students in Bangkok Metropolis towards Art Education courses and to compare the attitude of male and female students towards Art Education courses. The samples of this study were 360 lower secondary school students in Bangkok Metropolis, B.E.2529. There were 180 male students and 180 female students from 9 lower secondary schools. The researcher constructed a set of attitude test which was consisted of rating scale, multiple choices and open-ended questions. The data were analyzed by means of percentage, arithematic mean, standard deviation and t-test. The finding found that the attitude of lower secondary school students in Bangkok Metropolis towards Art Education courses concerning subject matters, teaching, activities, measurement and evaluation, and value were at the moderate level. When compare the attitude of male and female students towards Art Education courses, it was found that the attitude of male and female students were no significant difference at the level of .05.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ศิลปศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72431
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1987.187
ISBN: 9745684325
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1987.187
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Watcharin_ti_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ984.5 kBAdobe PDFView/Open
Watcharin_ti_ch1_p.pdfบทที่ 11.09 MBAdobe PDFView/Open
Watcharin_ti_ch2_p.pdfบทที่ 23.06 MBAdobe PDFView/Open
Watcharin_ti_ch3_p.pdfบทที่ 3984.76 kBAdobe PDFView/Open
Watcharin_ti_ch4_p.pdfบทที่ 41.59 MBAdobe PDFView/Open
Watcharin_ti_ch5_p.pdfบทที่ 52 MBAdobe PDFView/Open
Watcharin_ti_back_p.pdfรายการอ้างอิงและภาคผนวก1.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.