Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7572
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorกรรณิการ์ สัจกุล-
dc.contributor.authorพรทิพย์ อันทิวโรทัย-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2008-07-15T07:43:14Z-
dc.date.available2008-07-15T07:43:14Z-
dc.date.issued2539-
dc.identifier.isbn9746355899-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7572-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงบรรยายโดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงประวัติศาสตร์ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและวิเคราะห์รูปแบบความเป็นครูและกระบวนการถ่ายทอดความรู้ของครูมนตรี ตราโมท ในกลุ่มผู้สืบทอดที่ต่างกัน โดยรวบรวมข้อมูลจากประวัติ บทบาท และผลงานของท่าน รวมทั้งทัศนะของกลุ่มผู้สืบทอด จากการวิเคราะห์รูปแบบของความเป็นครูของครูมนตรี ตราโมท พบว่า ท่านเป็นบุคคลห้าแผ่นดิน เป็นครูดนตรีไทยที่ได้ฝากมรดกทางศิลปวัฒนธรรมไว้ให้กับแผ่นดินไทยเป็นเอนกประการและดำรงคุณลักษณะเฉพาะตัวแห่งความเป็นครูซึ่งไม่มีผู้ใดเสมอเหมือน อันได้แก่ การเป็นกัลยาณมิตรของศิษย์ตามแนวพุทธธรรม เป็นครูที่ทันสมัย รอบรู้ลึกซึ้งและเชี่ยวชาญในสิ่งที่สอน และมีคุณลักษณะพิเศษที่พึงจารึกไว้ในประวัติศาสตร์การดนตรีไทย คือ เป็นครูดนตรีไทยที่มีความคิดริเริ่มสร้างสรรค์ผลงานอันประมาณค่ามิได้ โดยยังคงรักษาแบบแผนของความเป็นไทยไว้ได้มั่นคง แม้ในการถ่ายทอดความรู้ ท่านก็มีวิธีการสอนของท่าน ซึ่งยึดการสอนแบบไทยโบราณเป็นหลัก เรียกว่า วิธีวิทยาเฉพาะตัว จากผลการวิเคราะห์กระบวนการถ่ายทอดความรู้ของท่านในกลุ่มผู้สืบทอดทั้ง 5 กลุ่มนั้น พบว่า ท่านได้ใช้วิธีการสอนที่ต่างกัน ซึ่งมี 3 แบบ คือ แบบวิธีวิทยาเฉพาะตัว แบบบรรยาย และแบบใช้สื่อต่างๆ ท่านใช้วิธีวิทยาเฉพาะตัวในการสอนผู้สืบทอดหลายกลุ่ม คือ สอนการแสดงละครวิทยุ การดนตรีและขับร้อง ให้แก่กลุ่มทายาทตราโมท สอนการเขียนบท การบรรจุเพลง การต่อเพลง ให้แก่กลุ่มกรมศิลปากร และสอนการประกอบการพิธีไหว้ครูให้แก่กลุ่มผู้ประกอบพิธีไหว้ครู ส่วนวิธีการสอนแบบบรรยาย ใช้สอนนาฏดุริยางคศิลป์ภาคทฤษฎีให้แก่กลุ่มผู้สืบทอดในระบบโรงเรียน และวิธีการสอนแบบใช้สื่อต่างๆ อันได้แก่ โน้ตสากล แผ่นเสียง วิทยุ สิ่งพิมพ์ ใช้สอนนาฏดุริยางคศิลป์ คติสอนใจ คุณธรรมและจริยธรรม ให้แก่กลุ่มประชาชนทั่วไปen
dc.description.abstractalternativeThis research is a descriptive study, using a historical approach. Its aim is to study and analyse a model of an exemplary teacher, illustrated by Master Montri Tramod's life and his knowledge-transmitting processes with different groups of succeeding generations; based on research data about his life, role, and work as well as the opinions of his followers. An analysis of a model illustrated by Master Montri Tramod's life as a teacher reveals that he lived through five reigns. A teacher of Thai classical music, he left a rich cultural legacy behind him to this kingdom. Endowed with the unrivalled integrity of a born teacher, Master Montri Tramod was also a good friend in accordance with the Buddhist concept while being a modern teacher with profound knowledge and teaching skills in his field of specialisation. His unique qualities deserve a place in the history of Thai music. A creative musician, he preserved the characteristics of Thai culture in his outstanding works while showing ingenuity in his teaching, using a time-honoured process called self-inspired methodology. The findings of this study, resulting from an analysis of his knowledge-transmitting processes to five groups of succeeding generations show that he used three teaching methods, namely, a self-inspired method, a descriptive method and a media-based method. A self-inspired method was used with various groups of followers, with members of the Tramod family to whom he taught radio drama, music and singing, with the staff of the Department of Fine Arts to whom he taught script writing, preparation of appropriate background music, and whom he trained individually to perform Thai classical songs and accompanying music, and with people who performed a ceremony to pay homage to teachers of performing arts. He used a descriptive method to teach a group of school teachers theories of Thai music and drama. In addition, a media-based method covering musical notes, records, radio and printing materials was used to teach Thai music and drama, moral lessons, morality and ethics to the general public.en
dc.format.extent1114210 bytes-
dc.format.extent980406 bytes-
dc.format.extent1133123 bytes-
dc.format.extent1988917 bytes-
dc.format.extent1119790 bytes-
dc.format.extent952100 bytes-
dc.format.extent1118930 bytes-
dc.format.extent897998 bytes-
dc.format.extent1100911 bytes-
dc.format.extent822451 bytes-
dc.format.extent781357 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectครูen
dc.subjectมนตรี ตราโมท, 2443-2538en
dc.subjectการสอนen
dc.titleการวิเคราะห์รูปแบบความเป็นครูและกระบวนการถ่ายทอดความรู้ ของครูมนตรี ตราโมท ในกลุ่มผู้สืบทอดที่ต่างกันen
dc.title.alternativeAn analysis of Montri Tramod's teacher modeling and processes in transmitting knowledge to different groups of succeeding generationsen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineพื้นฐานการศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Porntip_An_back.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_ch9.pdf957.43 kBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_ch8.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_ch7.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_ch6.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_ch5.pdf929.79 kBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_ch4.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_ch3.pdf876.95 kBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_ch2.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_ch1.pdf803.17 kBAdobe PDFView/Open
Porntip_An_front.pdf763.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.