Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79035
Title: | Investigation of Particulate Air Pollution of a University Classroom: Indoor-outdoor Relationships |
Other Titles: | การตรวจสอบมลพิษทางอากาศจากฝุ่นละอองขนาดเล็กในห้องเรียนมหาวิทยาลัย: ความสัมพันธ์ระหว่างสภาวะภายในและภายนอก |
Authors: | Pornwanat Ukritsiri Chidsanuphong Chart-asa |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Science |
Subjects: | Indoor air pollution Dust -- Measurement มลพิษทางอากาศในอาคาร ฝุ่น -- การวัด |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | This study aimed to investigate PM₂.₅ pollution and air physical parameters in the university classroom and to address the relationships between indoor and outdoor during a high-polluted period. We selected the classroom 310 of the General Science Building, Faculty of Science, Chulalongkorn University as a study area. We measured PM₂.₅ concentration, temperature, relative humidity, and air velocity, at 1-minute intervals, inside and outside the classroom in the afternoon during January–February 2020. We divided the data into four groups by class activity (no class or having a class) and air quality index (healthy or unhealthy), and then performed statistical analysis. The results showed that the Group 3 “having a class on an unhealthy day” data had the highest 1-minute average PM₂.₅ concentrations for both inside and outside the classroom (44.40 ± 7.04 μg/m³ and 56.75 ± 6.57 μg/m³ respectively), while the Group 1 “no class on a healthy day” data had the lowest 1-minute average concentrations for both environments as well (14.78 ± 1.29 μg/m³ and 20.27 ± 4.19 μg/m³ respectively). Moreover, PM₂.₅ inside the class showed a statistically significant moderate-to-high correlation to PM₂.₅ outside the classroom, with a positive direction, but statistically significant low-to-moderate correlations to temperature, relative humidity, and air velocity, with uncertain directions (p < 0.05). This pattern was also found when perform the statistical analysis with the 1-hour average data. |
Other Abstract: | การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบมลพิษ PM₂.₅ และพารามิเตอร์ทางกายภาพของ อากาศในห้องเรียนมหาวิทยาลัย และหาความสัมพันธ์ระหว่างภายในและภายนอกห้องเรียนในช่วงที่มี วิกฤตมลภาวะทางอากาศ เราเลือกห้องเรียน 310 อาคารวิทยาศาสตร์ทั่วไป คณะวิทยาศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยเป็นพื้นที่ศึกษา เราวัดความเข้มข้นของ PM₂.₅, อุณหภูมิ, ความชื้นสัมพัทธ์, และความเร็วลมรายนาที ภายในและภายนอกห้องเรียน ในช่วงตอนบ่ายของเดือนมกราคม- กุมภาพันธ์ 2563 เราแบ่งข้อมูลออกเป็น 4 กลุ่ม ตามคาบเรียน (มี/ไม่มี) และระดับดัชนีคุณภาพ อากาศ (ส่ง/ไม่ส่งผลกระทบต่อสุขภาพ) จากนั้นทำการวิเคราะห์เชิงสถิติ ซึ่งพบว่า ข้อมูลกลุ่มที่ 3 “ไม่ มีคาบเรียนในวันที่ระดับดัชนีคุณภาพอากาศส่งผลกระทบต่อสุขภาพ” มีความเข้มข้นของ PM₂.₅ เฉลี่ย รายนาทีสูงสุด ทั้งภายในและภายนอกห้องเรียน (44.40 ± 7.04 μg/m³ และ 56.75 ± 6.57 μg/m³ ตามลำดับ) ในขณะที่ข้อมูลกลุ่มที่ 1 “ไม่มีคาบเรียนในวันที่ระดับดัชนีคุณภาพอากาศไม่ส่งผลกระทบ ต่อสุขภาพ” มีความเข้มข้นของ PM₂.₅ เฉลี่ยรายนาทีต่ำที่สุดในทั้งสองสภาวะเช่นกัน (14.78 ± 1.29 μg/m3 และ 20.27 ±4.19 μg/m³ ตามลำดับ) นอกจากนี้ ความเข้มข้นของ PM₂.₅ เฉลี่ยรายนาที ภายในห้องเรียนจะมีความสัมพันธ์เชิงเส้นตรงอย่างมีนัยสำคัญในระดับปานกลาง-สูงแบบมีทิศทาง เดียวกันกับความเข้มข้นของ PM₂.₅ เฉลี่ยรายนาทีภายนอกห้องเรียน แต่ว่าในระดับต่ำ-ปานกลางแบบ ไม่มีทิศทางที่แน่นอนกับระดับอุณหภูมิ, ความชื้นสัมพัทธ์, และความเร็วลม (p < 0.05) ซึ่งแนวโน้มใน ลักษณะนี้สามารถพบได้เมื่อทำการวิเคราะห์เชิงสถิติด้วยข้อมูลเฉลี่ยรายชั่วโมงเช่นกัน |
Description: | โครงงานเป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตรปริญญาวิทยาศาสตรบัณฑิต ภาควิชาวิทยาศาสตร์สิ่งแวดล้อม คณะวิทยาศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ปีการศึกษา 2562 |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79035 |
Type: | Senior Project |
Appears in Collections: | Sci - Senior Projects |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
62-SP-ENVI-022 - Pornwanat Ukritsiri.pdf | 618.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.