Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9746
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSuthas Ratanakuakangwan-
dc.contributor.advisorBancha Kingbualuang-
dc.contributor.authorPantip Jiramahakun-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Engineering-
dc.date.accessioned2009-08-06T10:56:11Z-
dc.date.available2009-08-06T10:56:11Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.isbn9740306586-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9746-
dc.descriptionThesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2001en
dc.description.abstractTo study the aspects of marketing, engineering and financial. In the marketing feasibility study, the methodology started with the SWOT analysis to find out the critical success factors in the airline business. Then the location analysis, the market situation, market segmentation, the target market and the marketing mixed were identified respectively. The outcome showed that the southern part of Thailand has been the most appropriate location base due to its territory that attracts many of foreign tourists. Moreover, in the southern part, the air transportation was the most convenience mode. It was appropriate to set up an airline in the south rather than other parts since there was less short route provided by the Thaiways in this region. Our target market was the foreign tourists markets, which had the more purchasing power, and have limited time for travelling. From the engineering feasibility study, starting with the fleet planing. After the plan, we got the aircraft specification, which have, short range, convenience, under high frequencies and save cost. It was the Jet Stream 31 that its performance was matching to our specification. The fleet planing should be synchronized with the cost calculation because how well we can plan the fleet that means a great amount of profit were generated. The cost calculation must be precise because it has an effect to our profit. The fare has been fixed under the regulation of IATA, 12 Baht/Nautical mile. For the routing, this airline plans to distribute the tourists to the others clean and clear environment, so the route will connect Phuket with Krabi, Ranong, and others. From the financial feasibility study, the project will feasible, under the demand of 50% of the arrival passenger. The company will be deficit in the first 3 years. Then it will turn to be surplus in the year 2005 and 2006. Until the 5 years project life, with the 10% discount factor the project NPV would be 10.95 million Baht with the internal rate of return 19.85%. It can be summarized that the Aerothai's project to set up an airline in Thailand was feasible in marketing, engineering and financial aspects. From the study, suggested that, the minimum demand in each route should not be lower than the 50% of the passenger's arrival to each airport. However, these amount were possibly since, we had only focus on the customers that arrival by plane. Indeed, there will be some demands, which came from the others mode of transportation like, car, bus or cruises. From the study, to set up an airline, the initial investment was about 16.8 million Bahts. This study is very important for Aerothai to investment in the new business. The results form the marketting, engineering and financial feasibility study have ensured that the companies will not loss from the investmenten
dc.description.abstractalternativeศึกษาความเป็นไปได้ทางการตลาด เริ่มจากการวิเคราะห์จุดแข็ง จุดอ่อน วิกฤติ และโอกาส เพื่อหาปัจจัยที่นำไปสู่ความสำเร็จในธุรกิจสายการบิน ของบริษัทวิทยุการบินแห่งประเทศไทย จำกัด จากนั้นจะวิเคราะห์ทางด้านทำเลที่ตั้ง สถานการณ์ทางการตลาด สภาพการแข่งขัน และส่วนผสมทางการตลาด ตามลำดับ ผลการวิเคราะห์สรุปได้ว่า ภาคใต้ของไทยเหมาะสมที่สุดสำหรับเป็นที่ตั้งของสายการบิน เนื่องจากสภาพภูมิประเทศที่เป็นชายฝั่งทะเล ทำให้สามารถดึงดูดนักท่องเที่ยวทั้งชาวไทยและชาวต่างประเทศ ปริมาณมากในแต่ละปี นอกจากนี้เมื่อเปรียบเทียบกับภาคอื่นพบว่า ภาคใต้การคมนาคมทางอากาศเป็นสิ่งที่สะดวกสบายที่สุด เนื่องจากถนนหนทางและทางรถไฟ ยังไม่สมบูรณ์และไม่ปลอดภัยเท่าที่ควร ที่สำคัญที่สุดก็คือ ทางภาคใต้ รัฐได้เปิดเสรีให้เอกชน ก่อตั้งสายการบินมากกว่าภาคอื่นๆ โดยเฉพาะเส้นทางบินระหว่างจังหวัดซึ่งเป็นระยะทางสั้นๆ การบินไทยไม่ได้ทำการบินในเส้นทางดังกล่าว จึงเป็นการเปิดโอกาสให้เอกชนมาลงทุน การศึกษาความเป็นไปได้ทางวิศวกรรม เป็นการศึกษาเกี่ยวกับการประมาณการจำนวนผู้โดยสาร การจัดหาเครื่องบินที่เหมาะสม การวางแผนฝูงบิน การวางแผนเที่ยวบิน การคำนวณต้นทุนและการคำนวณค่าโดยสาร จากการศึกษาได้กำหนด เครื่องบินที่ใช้ให้มีคุณลักษณะที่สามารถบินได้ในระยะสั้น ความถี่ของเที่ยวบินสูง มีขนาดเล็ก และประหยัดน้ำมัน ซึ่งจากการศึกษาได้ตัดสินใจใช้เครื่อง Jet Stream 31 หลังจากได้แบบเครื่องที่จะใช้บินแล้ว ต่อไปจะเป็นการวางแผนฝูงบิน การจัดเส้นทางบิน และการประมาณการต้นทุน และการคำนวณราคาค่าโดยสาร การศึกษาความเป็นไปได้ทางการเงิน ได้แก่การศึกษาทางด้าน การลงทุน กระแสเงินสด อัตราผลตอบแทนการลงทุน การศึกษาความไวต่อการเปลี่ยนแปลงของจำนวนผู้โดยสาร การศึกษานี้มีประโยชน์อย่างมากในการตัดสินใจของบริษัทฯ ในการตัดสินใจลงทุนในธุรกิจใหม่ โดยผลการศึกษาพบว่ามีความเป็นไปได้ที่ บริษัทวิทยุการบินจะไปลงทุนในธุรกิจสายการบิน โดยเสนอให้มีที่ตั้งอยู่ทางใต้ของประเทศไทย และมีจุดประสงค์ที่จะกระจายนักเที่ยวจากจังหวัดภูเก็ตไปยังจังหวัดใกล้เคียง โดยกำหนดกลุ่มเป้าหมายหลักคือนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ การดึงดูดลูกค้าและเพิ่มช่องทางการขาย ควรจะมีการประชาสัมพันธ์ผ่านสื่อต่างๆ รวมทั้ง อินเตอร์เน็ต ทางด้านวิศวกรรมเสนอให้ใช้เครื่องบินเล็ก ที่สามารถบรรจุคนได้ไม่มากนัก แต่ความถี่ของเที่ยวบินสูงและประหยัดน้ำมัน ทางด้านการเงินเสนอให้ใช้เงินลงทุนจากส่วนของผู้ถือหุ้น และการกู้เงินจากสถาบันการเงินของรัฐen
dc.description.sponsorshipThesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2001en
dc.format.extent7551596 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isoenes
dc.publisherChulalongkorn Universityen
dc.rightsChulalongkorn Universityen
dc.subjectAeronautical Radio of Thailanden
dc.subjectFeasibility studiesen
dc.titleFeasibility study for setting up an airline of Aerothaien
dc.title.alternativeการศึกษาความเป็นไปได้ในการจัดตั้งสายการบิน ของบริษัทวิทยุการบินแห่งประเทศไทย จำกัดen
dc.typeThesises
dc.degree.nameMaster of Engineeringes
dc.degree.levelMaster's Degreees
dc.degree.disciplineEngineering Managementes
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen
dc.email.advisorsuthas.r@chula.ac.th-
dc.email.advisorNo information provided-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pantip.pdf7.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.