DSpace Repository

Relationship between non-formal education programs and employment opportunities : a case study of trainings on development in Yangon, Myanmar

Show simple item record

dc.contributor.advisor Supang Chantavanich
dc.contributor.author Eaimt Phoo Phoo Aung
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Political Science
dc.date.accessioned 2014-05-06T02:56:59Z
dc.date.available 2014-05-06T02:56:59Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42296
dc.description Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2012 en_US
dc.description.abstract การเคลื่อนสู่การเป็นประเทศประชาธิปไตยของพม่าส่งผลให้เกิดการเปิดประเทศสู่ทั่วโลกอย่างเลี่ยงไม่ได้และยังทำให้ผู้กำหนดนโยบายและผู้เชี่ยวชาญต้องให้ความสำคัญต่อความจำเป็นของการปฏิรูปการศึกษาและการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ในพม่าให้ก้าวไปข้างหน้า หนึ่งในภาคส่วนที่ถูกนำมาพิจารณาคือการศึกษาในระบบหรือระบบโรงเรียนรัฐบาล เรื่องนี้เป็นเรื่องที่สำคัญเพราะแนวโน้มการจ้างงานบัณฑิตจากมหาวิทยาลัยเป็นเรื่องที่ท้าทายมากในปัจจุบันผู้เรียนจบมหาวิทยาลัยและได้งานเพียงร้อยละ 2.7 ของกำลังแรงงานทั้งหมดในประเทศ ในบริบทนี้บทบาทของหลักสูตรการศึกษานอกระบบที่เน้นการเรียนรู้เชิงปฏิบัติมากกว่าการศึกษาในระบบจะกลายเป็นจุดสนใจ อย่างไรก็ตามมีงานวิจัยน้อยชิ้นที่ตอบโจทย์ว่า การศึกษานอกระบบสามารถเติมเต็มช่องว่างระหว่างการจ้างงานกับการศึกษาได้อย่างไร ดังนั้นการวิจัยนี้จึงสำรวจว่าโปรแกรมการศึกษานอกระบบที่ไม่ได้จัดการโดยมหาวิทยาลัยของรัฐสร้างการเชื่อมต่อระหว่างการศึกษากับการจ้างงานในลักษณะที่การศึกษาในระบบมหาวิทยาลัยไม่สามารถกระทำได้อย่างไร การวิจัยนี้ใช้การผสมผสานระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณโดยใช้การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง การสำรวจ การสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลหลัก เอกสาร และการวิเคราะห์เนื้อหา การวิจัยนี้ค้นพบว่าผู้จบการศึกษาโปรแกรมการศึกษานอกระบบมีความพอใจต่อการพัฒนาทุนมนุษย์และเครือข่ายข้อมูลที่โปรแกรมผลิตขึ้นมา โปรแกรมเหล่านี้จึงมีบทบาทเป็นประตูเข้าสู่การทำงานในภาคประชาสังคม การจ้างงานบัณฑิตที่จบจากโปรแกรม และบริการข้อมูลเกี่ยวกับงานทำให้โอกาสในการได้รับจ้างงานยั่งยืนมากยิ่งขึ้นไม่ว่าผู้จบโปรแกรมจะมีวุฒิปริญญาตรีอะไรมาก่อน งานวิจัยนี้ถือเป็นการศึกษาขั้นต้นที่อาจใช้ประโยชน์ได้สำหรับโปรแกรมการศึกษาขององค์กรที่มิใช่ภาครัฐและยังใช้กับระบบการศึกษาของภาครัฐได้ด้วยเช่นกัน en_US
dc.description.abstractalternative Myanmar’s shift towards a democratic country entails an opening of the country to the rest of the world, and this all has directed attention to policy makers and experts indicating need for educational reforms to move forward human resource development agenda. One of the important sectors to be scrutinized is formal education sector; the government school system. This is because employment prospects for university graduates, comprising 2.7% of total economically active population, are very challenging at present. Within this context, role of non-formal education (NFE) programs which focus more on practical learning than formal education comes to be focused. However, there are limited studies how NFE programs can fill the education-employment gap. Thus, the research explores how NFE programs, particularly not given by government universities, make the connection between educations to employment which formal education fails to achieve. This research uses combination of qualitative and quantitative methods using semi-structured interviews, surveys, key-informant interview, documentaries, and content analysis. It is found out that the alumni are satisfied with development of human capital and information network provided by selected NFE which play a gatekeeper role towards civil society working sector. Ultimately the overall employment of university graduates after attending the trainings increased and this process is sustained by job information distribution services, regardless of their first bachelor degrees. Overall it is hoped that this research would be a useful preliminary study for the private, non-governmental organizations as well as for government education systems. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.501
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Non-formal education -- Burma en_US
dc.subject Human resources development -- Burma en_US
dc.subject การศึกษานอกระบบโรงเรียน -- พม่า en_US
dc.subject การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ -- พม่า en_US
dc.title Relationship between non-formal education programs and employment opportunities : a case study of trainings on development in Yangon, Myanmar en_US
dc.title.alternative ความสัมพันธ์ระหว่างโปรแกรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนกับโอกาสการจ้างงาน : กรณีศึกษาของหลักสูตรอบรมด้านการพัฒนาในย่างกุ้ง ประเทศพม่า en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Arts en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline International Development Studies en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Supang.c@chula.ac.th
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2012.501


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record