DSpace Repository

EFFECTS OF FOREIGN BRAND NAMES AND PRODUCT TYPES ON CONSUMER BEHAVIOR

Show simple item record

dc.contributor.advisor Saravudh Anantachart en_US
dc.contributor.author Photchanath Phongpanich en_US
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Communication Arts en_US
dc.date.accessioned 2016-12-02T02:10:49Z
dc.date.available 2016-12-02T02:10:49Z
dc.date.issued 2015 en_US
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51104
dc.description Thesis (M.A. (Communication Arts))--Chulalongkorn University, 2015 en_US
dc.description.abstract The current research was a 2 x 2 factorial designed experimental study with the objectives that were to study the main and interaction effects of two foreign brand names (American and Japanese brand names) and two products types (hedonic and utilitarian products) on consumer behavior, that consisted of perceived quality, attitude towards the ad, attitude towards the brand, attitude towards country of origin, and purchase intention. One hundred and nineteen undergraduate students at Chulalongkorn University were served as the research participants during the second semester of 2015 academic year. The results showed that different foreign brand names had main effects on perceived quality and attitude towards country of origin. In addition, different product types had main effects on perceived quality, attitude towards the ad, and purchase intention. However, foreign brand names and product types showed no significant interaction effect on consumer behavior. en_US
dc.description.abstractalternative การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองแบบ 2 x 2 แฟคทอเรียล โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา ผลกระทบหลักและผลกระทบร่วมกันของชื่อตราสินค้าที่เป็นภาษาต่างประเทศ 2 ชื่อ (ชื่อตราสินค้าอเมริกัน และชื่อตราสินค้าญี่ปุ่น) กับประเภทสินค้า 2 ประเภท (สินค้าที่เน้นความเพลิดเพลินทางอารมณ์ และสินค้าที่เน้นประโยชน์ใช้สอย) ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมของผู้บริโภค ซึ่งได้แก่ การรับรู้ถึงคุณภาพ ทัศนคติต่อโฆษณา ทัศนคติต่อตราสินค้า ทัศนคติต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า และความตั้งใจซื้อ โดยทำการวิจัยกับนิสิตปริญญาตรี จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 119 คน ในภาคการศึกษาปลาย ปีการศึกษา 2558 ผลการวิจัยพบว่า ชื่อตราสินค้าที่เป็นภาษาต่างประเทศที่แตกต่างกันส่งผลกระทบหลักต่อการรับรู้ถึงคุณภาพของสินค้า และทัศนคติต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า และประเภทสินค้าที่แตกต่างกันส่งผลกระทบหลักต่อการรับรู้ถึงคุณภาพของสินค้า ทัศนคติต่อโฆษณา และความตั้งใจซื้อ อย่างไรก็ตาม ชื่อตราสินค้าที่เป็นภาษาต่างประเทศและประเภทสินค้าไม่ส่งผลกระทบร่วมกันต่อพฤติกรรมผู้บริโภค en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.108
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Consumer behavior
dc.subject Brand name products
dc.subject Business names
dc.subject พฤติกรรมผู้บริโภค
dc.subject ชื่อตราผลิตภัณฑ์
dc.subject ชื่อการค้า
dc.title EFFECTS OF FOREIGN BRAND NAMES AND PRODUCT TYPES ON CONSUMER BEHAVIOR en_US
dc.title.alternative ผลของชื่อตราสินค้าที่เป็นภาษาต่างประเทศและประเภทสินค้าต่อพฤติกรรมผู้บริโภค en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Arts (Communication Arts) en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Strategic Communication Management en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Saravudh.A@Chula.ac.th,saravudh.a@chula.ac.th en_US
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2015.108


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record