DSpace Repository

The relationship of emotional language on viewer shares within online news platforms

Show simple item record

dc.contributor.advisor Pavel Slutsky en_US
dc.contributor.author Sutthichart Denpruektham en_US
dc.contributor.other Chulalongkorn University. Faculty of Communication Arts en_US
dc.date.accessioned 2016-12-02T06:05:49Z
dc.date.available 2016-12-02T06:05:49Z
dc.date.issued 2015 en_US
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51390
dc.description Thesis (M.A.(Communication Arts))--Chulalongkorn University, 2015 en_US
dc.description.abstract This research tests the hypothesis that emotional language drives viewer sharing of online content within news platforms. Text analysis software (LIWC) will be used to analyze the emotion aspects of the top 5 (weekly), most shared, online articles (N = 71) published on the New York Times website. Five emotion language markers will be used as predictors: anger, anxiety, sadness, disgust, and positive emotions. Viewer sharing will be tracked with four measures of top-five ranking: popularity, sustaining, bouncing and linearity. Popularity will be measured with three indicators of sharing: mean ranking, positive skew of ranking (upward trend), and kurtosis of ranking (surging). Sustaining is indicated by the N (number of hours the articles appear on top-five ranking) standard deviation of the ranking, and midimax (upward parabolic function shape). Bouncing is indicated by midimin (downward parabolic) and cubic function shape. Linear is indicated by linearity (rate of change) itself which is the rise and run shape of the chart. These four measures of viewer sharing will be regressed on the five emotional language markers. The result indicated that positive emotion correlate with popularity and linear measure. Anger and anxiety significantly correlate with bouncing, while disgust, with popularity. Sadness does not found to be correlated with any of the measures en_US
dc.description.abstractalternative งานวิจัยนี้ต้องการทดสอบสมมุติฐานที่ว่าภาษาเชิงอารมณ์จะส่งผลต่อการแชร์เนื้อหาบนแพลตฟอร์มข่าวออนไลน์ โดยใช้โปรแกรมวิเคราะห์ภาษา (LIWC) เพื่อระบุอารมณ์ในข่าวห้าอันดับแรกที่มีคนแชร์มากที่สุดบนเว็บไซต์ New York Times (จำนวนข่าว N = 71) โดยใช้ตัวแปรภาษาเชิงอารมณ์ทั้งหมด 5 ตัว ประกอบด้วย ความโกรธ, ความกังวล, ความขยะแขยง, และ ความรู้สึกเชิงบวก รูปแบบการแชร์เนื้อหาจะได้รับการวัดด้วยตัวแปรสี่ตัวนั่นคือ ตัวแปรความนิยม ตัวแปรความต่อเนื่อง ตัวแปรความเคลื่อนไหว และ ตัวแปรแนวเส้นตรง ตัวแปรความนิยมจะคำนวณจากค่าเฉลี่ยของอันดับการแชร์ ลักษณะการโค้งเบ้ (เทรดการแชร์เพิ่มมากขึ้นตามระยะเวลา) และ ลักษณะความโด่ง ตัวแปรความต่อเนื่องคำนวณจาก N (จำนวนชั่วโมงที่เนื้อหาอยู่บนรายการห้าอันดับแรก) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานของอันดับ และ midimax (ลักษณะพาราโบล่าคว่ำ) ตัวแปรความเคลื่อนไหวคำนวณจาก midimin (ลักษณะพาราโบล่าหงาย) และ ลักษณะสมการกำลังสาม (มีทั้งลักษณะพาราโบล่าคว่ำและหงาย) ตัวแปรแนวเส้นตรง (อัตราความเปลี่ยนแปลง) คำนวณจาก ความชันของสมการแนวเส้นตรง (ความยาวและความสูง) ตัวแปรทั้งสี่ตัวนี้จะถูกนำมาใช้ในการคำนวณหาความสัมพันธ์กับตัวแปรภาษาเชิงอารมณ์ งานวิจัยนี้พบว่าอารมณ์เชิงบวกมีความสัมพันธ์กับตัวแปรความนิยมและตัวแปรแนวเส้นตรง ในขณะที่อารมณ์เชิงลบที่มีความตื่นเต้นทั้งสามอารมณ์ (ความโกรธ, ความกังวล, ความขยะแขยง) ให้ผลลัพธ์ที่แตกต่างกันออกไปโดย ความโกรธ, ความกังวล มีความสัมพันธ์ต่อตัวแปรความเคลื่อนไหว ในขณะที่ความขยะแขยงมีความสัมพันธ์กับตัวแปรความนิยม และความเศร้าไม่มีความสัมพันธ์กับตัวแปรใดๆ en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Chulalongkorn University en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.110
dc.rights Chulalongkorn University en_US
dc.subject Internet
dc.subject Internet in publicity
dc.subject อินเทอร์เน็ต
dc.subject อินเทอร์เน็ตในการเผยแพร่ข่าวสาร
dc.title The relationship of emotional language on viewer shares within online news platforms en_US
dc.title.alternative ความสัมพันธ์ของภาษาเชิงอารมณ์ต่อการแชร์ข้อมูลบนแพลตฟอร์มข่าวออนไลน์ en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name Master of Arts en_US
dc.degree.level Master's Degree en_US
dc.degree.discipline Strategic Communication Management en_US
dc.degree.grantor Chulalongkorn University en_US
dc.email.advisor Pavel.S@chula.ac.th,pavel.slutsky@gmail.com en_US
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2015.110


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record