dc.contributor.advisor |
สุวรรณา สถาอานันท์ |
|
dc.contributor.author |
นวชัย เกียรติก่อเกื้อ |
|
dc.contributor.other |
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสคร์ |
|
dc.date.accessioned |
2020-03-30T16:41:59Z |
|
dc.date.available |
2020-03-30T16:41:59Z |
|
dc.date.issued |
2544 |
|
dc.identifier.isbn |
9740310141 |
|
dc.identifier.uri |
http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64565 |
|
dc.description |
วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544 |
en_US |
dc.description.abstract |
การประเมินการตีความตัวบททางศาสนาเป็นปัญหาหลักเรื่องหนึ่งในปรัชญาศาสนา แม้ว่าพุทธศาสนาเถรวาทถือว่าตัวบท (ได้แก่ พระไตรปิฎก) มีความสำคัญอย่างสูง แต่การศึกษาตัวบทอย่างเดียวก็ยังไม่เพียงพอต่อการบรรลุธรรมตามคำสอนในพุทธศาลนาเถรวาท ในวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ จะพิจารณาแนวคิดเรื่องการตีความและการประเมินการตีความตัวบทในพุทธศาสนาเถร วาท เพื่อแสดงให้เห็นถึงเงื่อนไขของการตีความและการประเมินการตีความตัวบทในพุทธศาสนาเถรวาท อันประกอบด้วยเงื่อนไขด้านผู้อ่านและเงื่อนไขด้านตัวบท เงื่อนไขหรือเกณฑ์ของการประเมินการตีความตัวบทในพุทธศาสนาเถรวาท ได้แก่ 1) เงื่อนไขจำเป็น คือการตีความนั้นต้องทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลงความเห็นผิดเดิมของผู้อ่านให้เป็นความเห็นที่ชอบที่ถูกต้อง (สัมมาทิฏฐิ) พัฒนาให้เกิดปัญญาในเบื้องต้น 2) เงื่อนไขเพียงพอ คือเมื่อนำผลที่ได้จากการตีความนั้นไปปฏิบัติอย่างถูกต้องแล้ว ย่อมทำให้เกิดผลของการปฏิบัติธรรม ได้แก่ ปัญญาในระดับสูง (ภาวนามยปัญญา) ซึ่งทำให้ดับทุกข์ได้ในระดับหนึ่ง 3) เงื่อนไขโดยสมบูรณ์ คือ การตีความตัวบทนำไปสู่การปฏิบัติธรรมและส่งผลให้เกิดการดับทุกข์บรรลุธรรมได้โดยสมบูรณ์ในท้ายที่สุด เงื่อนไขเหล่านี้เป็นเงื่อนไขที่อยู่ภายนอกอันพัฒนามาจากตัวบท ดังนั้น การประเมินการตีความตัวบทในพุทธศาสนาเถรวาทจึงไม่ได้เป็นการประเมินจากภายในตัวบทนั้นเองเท่านั้น แต่เป็นการประเมินจากธรรมที่เป็นความจริงอันประเสริฐที่อยู่ภายนอกตัวบท ซึ่งสามารถเข้าถึงได้ผ่านการศึกษาตัวบทและปฏิบัติธรรมตามคำสอนในพุทธศาสนา |
|
dc.description.abstractalternative |
Assessment of religious textual interpretation is a major topic in Philosophy of Religion. Even though Theravada Buddhism regards its texts, namely Tipitaka, as the most crucial, a study of texts without practice would not be sufficient for the attainment of Dhamma. In this thesis, I propose to study the Buddhist assessment of textual interpretation which explicates the conditions of interpretation and its assessment, conditions pertaining to the text and the reader. Conditions or criteria for an assessment of textual interpretation in Theravada Buddhism are: 1) necessary condition: that interpretation transforms reader’s misunderstanding into right view or right understanding (sammaditthi), the initial development of wisdom (panna). 2) sufficient condition: that interpretation leads to correct practice which is a condition for superior wisdom (bhavanamaya panna). Its effect is the cessation of suffering at the initial stage. 3) ultimate condition: that correct practice leads to a complete cessation of suffering, the attainment of Dhamma. These conditions are external to the text but developed from the text. Thus, textual interpretation in Theravada Buddhism is not only internally assessed by its text, but also needs assessment from the Truth of Dhamma, the Noble Truth, which can be achieved through a study of the texts together with correct practice according to Buddhist teachings. |
|
dc.language.iso |
th |
en_US |
dc.publisher |
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
en_US |
dc.rights |
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
en_US |
dc.subject |
พุทธศาสนาเถรวาท |
|
dc.subject |
พุทธปรัชญา |
|
dc.subject |
ธรรมะ |
|
dc.subject |
Theravada Buddhism |
|
dc.subject |
Philosophy, Buddhist |
|
dc.subject |
Dharma (Buddhism) |
|
dc.title |
การประเมินการตีความตัวบทตามแนวทางพุทธศาสนาเถรวาท |
en_US |
dc.title.alternative |
Assessment of textual interpretation in Theravada Buddhism |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
dc.degree.name |
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต |
en_US |
dc.degree.level |
ปริญญาโท |
en_US |
dc.degree.discipline |
ปรัชญา |
en_US |
dc.degree.grantor |
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
en_US |
dc.email.advisor |
Suwanna.Sat@Chula.ac.th |
|