DSpace Repository

สื่อมวลชนกับการเผยแผ่พระพุทธศาสนา

Show simple item record

dc.contributor.advisor สมภาร พรมทา
dc.contributor.advisor ถิรนันท์ อนวัชศิริวงศ์
dc.contributor.author อรทัย พนาราม
dc.contributor.other จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์
dc.coverage.spatial ไทย
dc.date.accessioned 2020-04-19T22:18:35Z
dc.date.available 2020-04-19T22:18:35Z
dc.date.issued 2545
dc.identifier.issn 9741727143
dc.identifier.uri http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65406
dc.description วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545 en_US
dc.description.abstract วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีจุดประสงค์เพื่อให้ทราบถึงบทบาทและแนวโน้มการเผยแผ่พระพุทธศาสนาในสื่อมวลชนแต่ละประเภท ได้แก่ สื่อสิ่งพิมพ์ สื่อวิทยุกระจายเสียง สื่อวิทยุโทรทัศน์ และสื่ออินเตอร์เน็ต ซึ่งเผยแพร่ในระหว่างเดือนกุมภาพันธ์ พ.ศ. 2544 – กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2545 โดยวิเคราะห์ความ สัมพันธ์ของคุณสมบัติของสื่อ ปัจจัยแวดล้อมสื่อ ได้แก่ องค์กรผู้เผยแผ่ กลุ่มเป้าหมาย และสภาพสังคม กับเนื้อหาทางพระพุทธศาสนาในสื่อแต่ละชนิดว่ามีอิทธิพลต่อกันอย่างไร ผลการวิจัยพบว่า 1. คุณลักษณะของสื่อ ปัจจัยแวดล้อมของสื่อ มีส่วนกำหนดแนวทางเนื้อหาพระพุทธศาสนาที่นำเสนอในสื่อมวลชนแต่ละประเภทให้แตกต่างกัน 2. เนื้อหาพระพุทธศาสนาในสื่อมวลชนสะท้อนภาพสถานการณ์ปัจจุบันของพระพุทธศาสนาในเมืองไทย ซึ่งมีที่มาจากการเคลื่อนไหวขององค์กรพุทธเป็นส่วนสำคัญ 3. กระแสหลักของการเผยแผ่พระพุทธศาสนาในสื่อมวลชน แบ่งได้ 3 กลุ่ม คือ (1) กลุ่มอนุรักษ์นิยม (พระพุทธศาสนาแบบประเพณี) (2) กลุ่มปฏิรูป (พระพุทธศาสนาแบบประยุกต์) (3) กลุ่มไสยศาสตร์(นำเสนอพระพุทธศาสนาในเชิงไสยศาสตร์)
dc.description.abstractalternative The objective of writing the thesis is to study the role and tendency of propagation of Buddhism in each type of mass media, like the print media, radio, television and the internet which was publicized during February 2001 – February 2002. This research analyzes the relation between properties of mass media (including the media of the Buddhist organizations, targeting group etc., that surrounds the properties of mass media) and the contents of Buddhism in various types of media to see how different and any influences that might be caused by this. The result of this research can be explained by the following : 1. The qualities and all factors of mass media affect and cause differences for Buddhism between various types of mass media. 2. The contents of Buddhism in mass media preview the status of Buddhism in Thailand. And this is also mainly propelled by the Buddhist organization. 3. There are three main groups that can be divided, these groups have their own ideal for propagating Buddhism by using mass media. (1) The conservative group (presents Buddhist teaching in traditional way) (2) The reformist group (applies Buddhist teaching to currents situations) (3) The occultist group (presents Buddhist teaching as occult powers)
dc.language.iso th en_US
dc.publisher จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย en_US
dc.relation.uri http://doi.org/10.14457/CU.the.2002.148
dc.rights จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย en_US
dc.subject พุทธศาสนา -- การเผยแผ่ -- ไทย en_US
dc.subject พุทธศาสนา -- ไทย en_US
dc.subject สื่อมวลชน -- ไทย en_US
dc.subject พุทธศาสนากับสังคม en_US
dc.subject Buddhism -- Missions -- Thailand en_US
dc.subject Buddhism -- Thailand en_US
dc.subject Mass media -- Thailand en_US
dc.title สื่อมวลชนกับการเผยแผ่พระพุทธศาสนา en_US
dc.title.alternative Mass media and the propagation of Buddhism en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.name ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต en_US
dc.degree.level ปริญญาโท en_US
dc.degree.discipline พุทธศาสน์ศึกษา en_US
dc.degree.grantor จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย en_US
dc.email.advisor Somparn.P@chula.ac.th
dc.email.advisor Thiranan.A@Chula.ac.th
dc.identifier.DOI 10.14457/CU.the.2002.148


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record