dc.contributor.advisor | สวภา เวชสุรักษ์ | |
dc.contributor.author | บุญศิริ นิยมทัศน์ | |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์ | |
dc.date.accessioned | 2020-08-20T08:26:36Z | |
dc.date.available | 2020-08-20T08:26:36Z | |
dc.date.issued | 2543 | |
dc.identifier.issn | 9741306229 | |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67642 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543 | en_US |
dc.description.abstract | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นมาและรูปแบบของการรำมอญ 12 เพลง ตำบลเกาะเกรัด จังหวัดนนทบุรี ในปี พ.ศ. 2542-2543 โดยศึกษาข้อมูลจากเอกสารการ สัมภาษณ์ตลอดจนการฝึกหัดของผู้วิจัยกับผู้เชี่ยวซาญในตำบลเกาะเกร็ด ผลการวิจัยสรุปได้ว่ารำมอญ 12 เพลง ตำบลเกาะเกร็ด เป็นการรำของชนเรื้อสายมอญ ซึ่งอพยพมาจากมอญในสมัยกรุงศรีอยุธยาเรื่อยมาจนกงสมัยกรุงรัตนโกสินทร์ นิยมรำในพิธีกรรมประเพณี เพื่อบูชาบรรพบุรุษ ในการรำไม่จำกัดจำนวนและอายุของผู้รำ การใช้โครงสร้างท่ารำพบว่ามีการใช้ศีรษะ ลำตัว มือ และแขน และการใช้เท้า การใช้ศีรษะมี 3 แบบคือ เอียงขวา เอียงช้าย และหน้าตรง การใช้ลำตัวมี 2 แบบ คือ ลำตัวตรง ลำตัวโน้มเอนข้างเดียว การใช้มือม 4 แบบ คือ มือนบ มือจีบแบบไทย มือตั้งวงแบโดยใช้นิ้ว การตั้งวงมี 5 แบบ คือ วงกลาง วงหน้า วงล่าง วงพิเศษ และวงบัวบาน การใช้เท้ามี 6 แบบ คือ ก้าวเท้า กระทุ้งเท้า ตบเท้า และเท้า ยํ่าเท้า และเขยิบเท้า รูปแบนรเองการรำจะรำท่าเดียวประจำแต่ละเพลงมีชื่อท่ารำประจำเพลงโดยไม่มีการ ขับ ร้องใช้วงปีพาทย์มอญบรรเลงทั้ง 12 เพลง นิยมรำเป็นแกวหน้ากระดานกระจายเต็มเวที ก่อนเริ่ม รำนั่งกราบและเมื่อรำจบเพลง มอญรำทุกคนนั่งกราบอีกครั้ง เพื่อเป็นการคารวะ การเคลื่อนที่ของท่ารำมอญอยู่ในรัศมี 50-75 เซนติเมดร การแต่งกายมอญรำแต่งกายชุดประจำชาติมอญ ใช้สีสไบตามโอกาลของงาน ผู้แสดงจำนวน 4-12 คนขขึ้นไป จัดแสดงในตอนบ่าย หรีอตอนคํ่า ใช้เวลาในการรำไม่เกิน 1 ชั่วโมง สถานที่สำหรับรำเป็นลานกว้างหน้าบริเวณที่จัดงาน การรำมอญ 12 เพลง ตำบลเกาะเกร็ด เป็นนาฏยศิลป์ที่ชาวมอญสืบทอดมาและมี พัฒนาการเป็นของตนเอง จึงควรศึกษา รักษา และลืบทอดให้ยั่งยืนสืบไป | en_US |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this thesis was to investigate the historical background and patterns of the 12 Mon dances in Tambon Koh Kred, Nontaburi Province in 1999 -2000. The data collection was conducted by studying existing documents and conducting interviews, as well as by participating in actual training with experts in Tambon Koh Kred. The findings of the study reveal that the 12 Mon dances in Tambon Koh Kred is one form of the dances of the Mon people who have immigrated since the Ayudhya period. The Mon people perform the dances in ceremonies and traditional rites to pay homage to their ancestors. There is no limitation in terms of the number of dancers and their age. As regards the structure of the dances, it has been found that the head, body, hands and arms, and feet are used with variation. There are three ways of using the head—tilting it to the right, tilting it to the left, and holding it upright looking straight ahead. There are two ways of posing the body—upright or inclined to one side. In addition, there are four ways of arranging the hands, namely, flat, Thai-Styled crimp, and flat with the fingers pointing upward. There are five ways of arranging the arms in a circle called central circle, front circle, bottom circle, special circle, and blooming-lotus circle. Finally, the feet of the dancers can be moved in 6 different steps—stepping, pounding, swatting, touching, trampling, and inching. With regard to the dances, there is only one set of postures specifically for each of the 12 songs, performed with music but without a singer. When performing the dance, the dancers stand in a row along the full length of the stage, and they sit down and prostate themselves at the beginning and ending of the dances to pay respect to the audience. The movements of the dances are confined within the radius between 50 to 75 centimeters. Regarding the costumes, the dancers dress in traditional costumes with different colors of the ‘sabai’ or a shoulder wrap to signify the occasions. The number of the dancers range from 4 to 12 or more, and the dance is generally performed in the afternoon or evening on a ground in front of the venue where the ceremony is being held. The dances take approximately no longer than one hour. The 12 Mon dances of Tambon Koh Kred is a performing art which has been passed on for generations with its own unique evolution. Therefore, attempts should be made to study, preserve, and continue this precious tradition for years to come. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | การรำ -- ไทย -- เกาะเกร็ด (นนทบุรี) | en_US |
dc.subject | มอญ -- ไทย -- เกาะเกร็ด (นนทบุรี) | en_US |
dc.subject | เกาะเกร็ด (นนทบุรี) | en_US |
dc.subject | Dance -- Thai -- Koh Kred(Nontaburi) | en_US |
dc.subject | Mon (Southeast-Asian people) -- Thai -- Koh Kred(Nontaburi) | en_US |
dc.subject | Koh Kred(Nontaburi) | en_US |
dc.title | รำมอญเกาะเกร็ด จังหวัดนนทบุรี | en_US |
dc.title.alternative | Mon dance at Koh Kred, Nonthaburi province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | นาฏยศิลป์ไทย | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Savapar.V@chula.ac.th |